تقویم تاریخ
 

 

درگذشت کارل مارکس
132‌سال پیش، برابر با چهاردهم مارس 1883 میلادی، كارل ماركس، متفکر، فیلسوف، جامعه‌شناس، اقتصاددان آلمانی و صاحب فرضيه سوسياليسم در لندن درگذشت و در همين شهر به خاک سپرده شد. ماركس هنگام مرگ، 64ساله بود. او مولف «مانيفست كمونيست» و كتاب «سرمایه» است كه حاوي انديشه‌هاي اوست. «مانيفست كمونيست» كه در تألیف آن فردریش انگلس هم همکاری داشت و در‌ سال 1848 انتشار يافت، پلاتفورم كمونيسم شناخته می‌شود. جمله «تاریخ همه جوامع تاکنون، تاریخ مبارزه طبقاتی بوده است»، مشهورترین نقل قول از مارکس است.

اخراج  مورگان شوستر
103‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم اسفند 1290 خورشیدی، ویلیام مورگان شوستر، حقوقدان و کارشناس مالی اهل ایالات متحده آمریکا که در ‌سال ۱۹۱۱ (زمان قاجاریان) برای اصلاح مالیه به استخدام دولت ایران درآمده بود، با اولتيماتوم روسيه از ايران خارج شد. استخدام او بدون جلب موافقت قبلي انگلستان و روسيه صورت گرفته بود كه طبق موافقتنامه دو‌جانبه ‌سال 1907 سن‌پترزبورگ، ایران را ميان خود قسمت كرده بودند. شوستر عقیده داشت تا ایرانیان به دادن مالیات عادت نکنند، این کشور از دشواری‌ها خارج نخواهد شد.

مرگ بنیانگذار کداک
83‌سال پیش، برابر با چهاردهم مارس 1932 میلادی، جورج ايستمن، مخترع فيلم عكاسي ژلاتيني و بنيادگذار شرکت كداك (Kodak) در 77سالگي خودكشي كرد. او پس از ساختن فرمول تهيه فيلم ژلاتيني، كارخانه كداك را در ‌سال 1888 در شهر روچستر واقع در شمال ايالت نيويورك تاسيس كرد. کارخانه کداک که در دهه 1970 تا 90‌درصد محصولات عکاسي جهان از دوربين تا فيلم و داروي ظهور و ثبوت را توليد مي‌کرد، به سبب ديجيتال شدن صنعت عکاسي، در 19 ژانويه 2012 و درست 80‌سال پس از خودکشي جورج ايستمن، با 950 ميليون دلار بدهي، اعلام ورشکستگي کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26588/تقویم-تاریخ