ده ساله بودم که عاشق «مبارک» شدم
 

 


بهروز غریب‌پور؛ نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان شناخته شده ایرانی؛ متن این پیام را به درخواست یونیمای جهانی نوشته که این متن به پنجاه زبان ترجمه شده و به 92 کشور عضو یونیما ارسال خواهد شد؛ به این شرح است: «ده ساله بودم که نخستین اجرای یک نمایش عروسکی سنتی را دیدم. ده ساله بودم که عاشق «مبارک» شدم. عشقی که هنوز و پس از گذشت بیش از نیم قرن است که در ذهن و جان من است. بیست ساله بودم که به‌دنبال این عشق؛ کوچه‌ها و خیابان‌های تهران را زیر پا گذاشتم تا نمایشگران قدیمی و نیمه‌جان و از
رمق افتاده‌ آن روزها را پیدا کنم و آنها را از نو به محافل هنری و دانشگاه بیاورم و دیگران را عاشق معبودم کنم. آن زمان خود را تنها عاشق دنیا می‌پنداشتم اما به‌زودی پی‌بردم که تنها نیستم و تا توانستم به این‌جا و آن جای جهان رفتم و جهان نمایش عروسکی را کشف کردم و با عاشقان نمایش عروسکی در ایتالیا و انگلیس و هند و چین و روسیه و آمریکا و فرانسه و آلمان و... روبه‌رو  شدم. کشف این‌که نه‌تنها؛ تنها نیستم بلکه یکی از میلیون‌ها عاشق نمایش عروسکی‌ام و کشف این‌که معبودم «مبارک» یکی از ده‌ها عروسکی‌ است که قرن‌ها مردم را با کنایه و طنز، جهان خشن را با خنداندن بشر وحشت‌زده از جنگ و فقر و خشونت و آوارگی به زندگی امیدوار کرده‌اند؛ چنان شادمانم کرد که حد و اندازه ندارد. اما به‌زودی پی بردم که خانواده‌ تئاتر کشورم و سایر کشورهای دنیا به‌دیده‌ تحقیر به این هنر نگاه می‌کنند و وارد شدن در این دنیا را در شأن خود نمی‌دانند و آن‌جا بود که برای دفاع از عشقم چون رزمنده‌ای که از گنجی دفاع می‌کند؛ خود را به جهان بیکران سپردم و در هر فرصتی به سراغ این گنج رفتم و هربار بیشتر پی بردم که نمایش عروسکی زبانی به ژرفا و گستردگی و دیرینگی غم و اندوه و شادی بشر است و هر عروسک نمادی از جهان پیرامونی ما و انسان‌های پیش از ما بوده است و به این راز پی‌بردم که چرا «عمر خیام» ریاضیدان، فیلسوف و شاعر بلند آوازه‌ ایرانی در چند رباعی بی‌نظیر خود؛ جهان انسان‌ها را با جهان نمایش عروسکی یکی دانسته است: «ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز/ از بهر حقیقتی نه از روی مجاز/ بازیچه همی‌کنیم بر نطع وجود/ افتیم به صندوق عدم یک یک باز» و یا: «هست از پس پرده گفت‌وگوی من و تو/چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من»
شاید بالاترین وظیفه‌ هر نمایشگر عروسکی در هر جای دنیا و به هر زبان و هر شکل بیدار کردن «کودکی» در میلیون‌ها انسانی باشد که به‌تدریج چهره‌ جهان را به خون و خشونت آلوده‌اند و نمایش عروسکی و ما عاشقان هنر دیرینه‌ اجدادمان بایستی از میزان این شرارت و دشمنی خانواده‌ بشری بکاهیم. روز جهانی بیدارگران کودکی، روز جهانی نمایش عروسکی، روز عاشقان نمایش عروسکی مبارک باد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26550/ده-ساله-بودم-که-عاشق-«مبارک»-شدم