آیا کمیپن تهران دوست‌داشتنی به ایجاد حس تعلق خاطر به شهر کمک می‌کند؟
 
پروبال دادن به روح شهر
 

 

  [ شهروند ]  شهرها به‌خصوص آنهایی که کلانشهر بودن را یدک می‌کشند،  در جهانی که به مدرن بودنش می‌نازد با چالش مهمی دست به گریبان هستند؛ ایجاد حس تعلق و هویت. واقعیت امر این است که ساکنان این شهرها زیر سایه جمعیت متنوع، سبک زندگی پرشتاب و  تغییرات مداوم نمی‌توانند با محیط شهری ارتباط عمیق برقرار کنند. شاید برای همین است که تحقیقات بر این مساله تاکید دارند که در کلانشهرها با جمعیت 15میلیونی، سرعت تغییرات شهری و مهاجرت‌های گسترده باعث کاهش ارتباط عاطفی با محیط می‌شود. هرچند مطالعات یونسکو هم بر این مساله صحه می‌گذارد که نرخ تعلق شهری در کلانشهرهای آسیایی 37درصد پایین‌تر از شهرهای متوسط است، بنابراین برخی شهرها برای مقابله با این مسأله کمپین‌های مختلفی طراحی می‌کنند؛ کمپین‌هایی با هدف تقویت پیوند‌های اجتماعی هویت محلی و حس افتخار نسبت به شهر است.

کمپینی با هدف بهبود تصویر ذهنی شهر تهران
تهران در یک نگاه به عنوان پایتخت تاریخی ایران، حامل لایه‌های هویتی متعددی است. لایه تاریخی این شهر 150 اثر ثبت ملی را به خود می‌بیند. در حوزه زیست‌محیطی جنگل‌های لویزان، دره فرحزاد هستند. در بعد هویت فرهنگی هم بیش از 50 موزه و گالری در شهر به چشم می‌خورد؛ شهری که در بعد هویت اجتماعی هم شاهد تجربه زیسته نسل‌های مختلف است، اگرچه در این میانه در نگاهی از بعد دیگر، تهران به عنوان یک کلانشهر پرجمعیت و پایتخت ایران با چالش‌هایی مانند ترافیک آلودگی هوا کاهش تعاملات اجتماعی و احساس بیگانگی برخی شهروندان نسبت به محیط شهری روبه‌رو است.  شاید به همین منظور کمپین «تهران دوست‌داشتنی» یکی از کمپین‌های تبلیغاتی‌ای بود که در سال 1403 برگزار شد. کمپینی با هدف بهبود تصویر ذهنی شهر تهران و افزایش حس تعلق شهروندان به این شهر که سعی داشته رابطه‌ای مثبت و عاطفی با مردم برقرار کند تا باعث تغییر نگرش‌های منفی در مورد شهر و مشکلات آن شود.

از تبلیغات محیطی تا  محتوای تلویزیونی و دیجیتال
اما آیا تهران دوست داشتنی شده است؟ واقعیت این است کمپین تهران دوست‌داشتنی چهار محور اصلی را دنبال می‌کند؛ تغییر نگرش عمومی نسبت به تهران، تقویت حس تعلق و دلبستگی شهروندان به محل زندگی، نمایش خدمات و دستاوردهای شهرداری به زبان شهروندمحور و حرکت به‌سوی ساخت برند شهری از طریق روایت زیبایی‌ها و ظرفیت‌های تهران. البته شهرداری در این عرصه اقداماتی میدانی هم داشته از تبلیغات محیطی تا  محتوای تلویزیونی و دیجیتال. شهرداری تهران در سطح معابر اصلی، میادین، پل‌ها و ایستگاه‌های مترو بیلبوردهایی نصب کرده با شعار «تهران دوست‌داشتنی»، البته در کنار تصاویری از مشاهیر تهرانی، آثار معماری شاخص یا خدمات جدید شهرداری هم بهره برده. هرچند همه اتوبوس‌های جدیدی که اخیراً وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری شده‌اند با شعارهایی مثل «این اتوبوس با پول مالیات و عوارض شما خریداری شده است» یا به شعار «تهران دوست‌داشتنی» مزین شده‌اند. د رمورد اتوبوس‌ها گویی شهرداری به دنبال تقویت اصل شفافیت مالی و دیگری القای حس مشارکت مردم در ساخت و زیباسازی شهر بوده است.  نوسازی بلوارها در نقاط مختلف شهر، کاشت مجدد درختان، نصب چراغ‌های تزئینی و روشنایی جدید که با پرچم‌ها و آویزهای حاوی شعار کمپین تزئین شده‌اند هم بخشی دیگر از این برنامه است.

امیدواریم به سرمایه‌های انسانی، تاریخی و طبیعی شهر پرداخته شود
بنابر گفته‌های مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر به «شهروند» یکی از موضوعاتی که باید در شهرها بیشتر به آنها پرداخته شود بحث تعلق‌خاطر شهروندان به شهرشان است.  بابایی می‌گوید:«با توجه به برخی مطالعاتی که در این حوزه انجام شده، نعلق‌خاطر به شهر در سطح پایتخت پایین آمده بود.» رئیس کمیته ایمنی شورای شهر ادامه می‌دهد:«این اقدام شهرداری خوب و پسندیده بود و امید داریم با این کمپین بتوان قسمتی از سرمایه‌های شهری که شامل سرمایه انسانی، تاریخی، طبیعی و ... است، پرداخته شود تا در ادامه شاهد تعلق خاطر شهروندان نسبت به شهر باشیم.  او بر این باور است این اقدام اخیر شهرداری قسمت کوچکی از سرمایه انسانی شهر را به نمایش گذاشته است.
مشارکت مردمی قلب تپنده‌ این کمپین است
بابایی می‌گوید:«ما معتقدیم مشارکت مردمی قلب تپنده‌ این کمپین است. در مراحل بعدی باید  تعداد مشارکت‌کنندگان را به شکل تصاعدی افزایش داده شود.در چنین شرایطی نه تنها هر محله نماینده‌ خودش را خواهد داشت، بلکه در بازه‌های زمانی مختلف از ظرفیت گروه‌های سنی و حرفه‌ای متفاوت استفاده خواهیم کرد. رئیس کمیته ایمنی شورای شهر اظهار می‌کند:«خاطرم هست پیش از نوروز ۱۴۰۳، نمایشگاهی از آثار تاریخی و طبیعی تهران برپا کردیم که مثل آینه‌ای، گوشه‌های ناشناخته‌ پایتخت را به رخ کشید. جالب اینکه این طرح مورد توجه ویژه‌ آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی وقت هم قرار گرفت و لوح تقدیر دریافت کردیم.» او ادامه می‌دهد:
«چنین فعالیت‌هایی بی‌شک به توسعه گردشگری شهر تهران کمک خواهد کرد. البته در ادامه شاهد توسعه اقتصاد شهری هم خواهیم بود. همه این اتفاقات خوب زیر سایه ایجاد حس تعلق خاطر به شهر می‌افتند.» بابایی عنوان می‌کند:
«یک وقت‌هایی فراموش می‌کنیم این شهر چه داشته‌هایی دارد. یک جاهایی هم از این شهر غافل می‌شویم. به نظر چنین کمپین‌هایی تذکر خوبی هستند هم برای شهروندان هم مسئولان تا دقت‌نظر ویژه‌ای به شهر و داشته‌هایش داشته باشند.»

موفق‌های جهانی

آمستردام I Amsterdam: کمپین معروف “I Amsterdam” در سال 2004 راه‌اندازی شد تا تصویری نوین و جذاب از آمستردام بسازد. این کمپین نه‌تنها توریسم را افزایش داد بلکه حس تعلق شهروندی را تقویت کرد. این برند بعدها در تبلیغات، فروشگاه‌ها، محصولات فرهنگی و حتی کارت‌های حمل‌ونقل عمومی نقش داشت.
برلین  Be Berlin: برلین پس از اتحاد مجدد آلمان با بحران هویتی مواجه بود. کمپین “Be Berlin” در سال 2008 راه‌اندازی شد و برخلاقیت، تنوع، نوآوری و فرهنگ جوانانه شهر تمرکز کرد. حضور شهروندان در کمپین (به عنوان داستان‌گو و نماد برند) باعث شد این حرکت مردمی و موفق جلوه کند.
نیویورک I Love NY: برند “I NY” که در دهه 1970 ایجاد شد، یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین نمونه‌های برند شهری است. این برند نه‌تنها هویت فرهنگی شهر را تثبیت کرد، بلکه نقشی تعیین‌کننده در نجات صنعت گردشگری نیویورک پس از بحران اقتصادی ایفا کرد.
بارسلونا  City of Design: پس از میزبانی المپیک 1992، بارسلونا با تمرکز بر معماری، طراحی و فرهنگ بصری، برندی جهانی به عنوان «شهر طراحی» ساخت. برند بارسلونا بر اساس تجربه زیسته مردم، فضاهای عمومی خلاقانه، جشنواره‌ها و رویدادهای هنری ساخته شد.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

عدالت آموزشی در دستورکار دولت

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت آموزشی از موضوعات مهمی است که در دستورکار دولت قرار دارد، گفت: استقرار«الگوی مدرسه تراز» با برنامه‌ریزی راهبردی و پشتیبانی مدیران مدارس سرعت می‌گیرد.
علیرضا کاظمی روز گذشته در نشست کارگروه توسعه عدالت آموزشی، فضا و کیفیت آموزشی بر هم افزایی و همراهی تیم اجرای پروژه توسعه عدالت آموزشی تاکید کرد و افزود: این مهم خواسته رئیس دولت است و همه برای اجرای آن باید همصدا باشیم تا یک بار برای همیشه مشکلات نظام تعلیم و تربیت رفع شود و برای دست یافتن به این هدف، نیازمند انسجام بالا در وزارت آموزش و پرورش هستیم.
وی با تأکید بر اینکه باید گزارش دقیقی از دستاوردها در حوزه فضا و تجهیزات ارائه دهیم، اظهار کرد: اتفاقات مهم و قابل توجهی در شرف انجام است؛ بنابراین نیازمند تجمیع گزارش نتایج و دستاوردها هستیم.کاظمی با اشاره به اینکه در حوزه فضا و تجهیزات آموزشی، نیازمند اطلس نیازها و نقشه راه و اقدامات عملیاتی هستیم، افزود: مدیران مرتبط با این پروژه موظف هستند گزارش لحظه‌ای از اقدامات در دست انجام را ارائه دهند تا مشخص شود که چه مقدار از مسیر را پیموده‌ایم.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ارائه گزارش مدون از اقدامات تیم های جهادی، افزود: در حوزه فضا و کیفیت نیازمند گزارش اقدامات هستیم چون نقشه و طراحی آن از چندی پیش مشخص شده است؛ بنابراین همت مدیران مربوط باید بر اقدامات عملیاتی در این حوزه‌ها باشد.کاظمی با اشاره به اجرای الگوی مدرسه تراز، تصریح کرد: توسعه فضا و کیفیت آموزشی با اجرای مدرسه تراز به یکدیگر متصل هستند و همگی در قالب توسعه کیفیت و فضاهای آموزشی در حال اجرا است.
وی بر رصد دائمی این طرح و بررسی مشکلات و کاستی‌ها بر سر راه این پروژه تأکید کرد و گفت: نیازمند برنامه عملیاتی در استان‌ها هستیم تا با بررسی روند و رویکرد انجام طرح به صورت مستمر در جریان اقدامات قرار گیریم همچنین نیازمند شبکه سازی‌های متعددی در سراسر کشور در حوزه کیفیت بخشی هستیم.وزیر آموزش و پرورش به ضرورت مستندسازی مسیر اجرای طرح در رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: با تصویر کشیدن اقدامات، مخاطبین به طور کامل در جریان برنامه های عملیاتی قرار می‌گیرند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/265452/پروبال-دادن-به-روح-شهر