اکران فیلم‌های خارجی می‌تواند توازن ایجاد کند
 

 

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و امیرحسین علم‌الهدی، مدیر اجرایی سینمای هنر و تجربه، شامگاه چهارشنبه، ۲۰ اسفندماه در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر صداوسیما حاضر شدند. آنها در بخشی از این برنامه درخصوص اکران فیلم‌های خارجی که قرار بود در‌ سال 93 به چرخه اکران اضافه شوند، صحبت کردند. در ابتدای گفت‌وگو حبیب ایل‌بیگی به سوال مجری برنامه درباره وضعیت سینمای ایران در سال ۹۳ و این که آیا واقعا خوب بوده است یا خیر پاسخ داد:«خدا را شکر بعد از چند سال افت فروش و مخاطب در سینمای ایران، امسال هردوی این گزینه‌ها به دو برابر رسیده است و سال
 ۹۳ به نسبت سال ۹۲ در این زمینه‌ها افزایش چشمگیری دارد.در سال ۱۳۹۳ فروش سینمای ایران ۵۶ میلیارد تومان بوده است که به نسبت سال ۹۲ که فروش ۳۲ میلیارد تومان بوده، می‌توان پیشرفت را دید.هم‌چنین طی سال ۹۳ تعداد دوازده میلیون و هشتصدهزار نفر به سینماها رفتند اما در سال ۹۲ تعداد تماشاگران شش میلیون و نهصد هزار نفر بوده‌اند.چند سال بود که میزان تماشاگران ما زیر ده میلیون نفر بود و با توجه به تلاش‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت،ما در فکر رشد فروش و بالا رفتن تماشاگران سینما بودیم. لازم به ذکر است که طی دو سال اخیر بلیت سینماها افزایش قیمت نداشته‌است.»
در ادامه این گفت‌وگو  امیرحسین علم‌الهدی در پاسخ به این سوال که هنوز وضعیت با فضای آرمانی سال ۶۸ که حدود ۸۰ میلیون مخاطب داشتیم فرق دارد، توضیح داد:«در آن زمان فقط دو شبکه‌ تلویزیونی بود و ماهواره و اینترنت هم نبود.پس اگر برخی از این شبکه‌ها کنترل شود و با نمایش فیلم‌های خارجی در کنار سینمای ایران؛ می‌توانیم به استاندارد جهانی برسیم.وقتی فضا آرام باشد و فروش هم افزایش پیدا کند، آن‎گاه می‌توانیم  به سمت جذب سرمایه گذاری چه داخلی و چه خارجی برای ساخت و تکمیل زیر ساخت‌ها و سالن‌های سینما برویم. به‌طور قطع اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت خوب خواهد شد. البته در یک دوره ده تا پانزده ساله، زیرا در یک دوره چهارساله غیر ممکن است که بشود به این هدف رسید و سینماها یک برنامه طولانی مدت می‌خواهند.»
ایل‌بیگی در این ‌باره گفت: «با توجه به ظرفیت‌های ما باید کاملا در خدمت سینمای ایران باشیم و جزو افتخارات ماست که فقط محصولات کشور خود را نمایش می‌دهیم. اگر تعدد سالن داشته باشیم، اکران فیلم‌های خارجی برای آشنایی با سینمای جهان به‌طور قطع مفید خواهد بود.» اما علم‌الهدی با نظر او مخالف بود: «وظیفه دولت برقراری توازن است. مردم به ویترین متنوع سینمای کشور و درک مضامین مختلف نیاز دارند، زیرا در ایران فرصت درک همه مضامین نیست. نمایش فیلم خارجی در ایران یک تهدید نیست، بلکه فرصت است.»
ایل بیگی در بخش دیگری از این برنامه درباره صحت خبر فروش میلیاردی بدون سود در سینمای ایران تاکید کرد:«به طور مسلم هزینه تولید فیلم نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و اگر قرار باشد درآمد تهیه کنندگان را فقط از فروش فیلم‌ها در نظر بگیریم،این حرف درست است.اما شاید بخش‌های دیگری هم‎چون پخش تلویزیونی و شبکه‌ نمایش خانگی بتواند به درآمدها کمک بکند. ولی اگر این امکان برای تهیه‌کنندگان وجود نداشته‌باشد، شاید کمتر سرمایه‌گذاری کنند.به هرحال  مراکز زیادی در عرصه تولید فیلم سرمایه‌گذاری می‌کنند. »


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26543/اکران-فیلم‌های-خارجی-می‌تواند-توازن-ایجاد-کند