[ حانیه جهانیان] مجموعه تفریحی و آبدرمانی هلال فردوس ایرانیان،با بیش از دویست سال قدمت در استان خراسان جنوبی و در ۲۰ کیلومتری شهر فردوس واقع است . این مجموعه قطب گردشگری سلامت شرق کشور و بزرگترین مجموعه اقامتی استان خراسان جنوبی است.آبگرم معدنی هلال فردوس از حیث تنوع مواد معدنی موجود در آب در رتبه نخست آبگرمهای معدنی ایران قرار دارد. عمده مواد معدنی موجود شامل: کلراید سدیم، سولفات، منیزیم، بی کربنات، کلسیم، نیترات، فسفات و … میباشد. ویلاهای این مجموعه دارای کلیه امکانات اقامتی به همراه وان آبگرم طبیعی است که مستقیم از چشمه،هدایت شده و گردشگران می توانند در داخل ویلاها از آن بهره مند شوند .ویلاها با حیاط اختصاصی و همچنین یک خوابه و دوخوابه هستند.انواع ویلاها شامل ویلاهای VIPُ با حوضچه آبگرم طبیعی و ویلاهای پردیس با وان آبگرم طبیعی و ویلاهای معمولی که بدون آبگرم طبیعی هستند. در روزهای اخیر به نقل از مدیرعامل شرکت آبدرمانی و تفریحی هلال فردوس ایرانیان در گفتوگو با هلالاحمر آمار و ارقام حیرتآوری از ارائه خدمات این مجموعه به گردشگران منتشر شد، به همین مناسبت با محمد نبیلی مقدم، مدیرعامل این مجموعه گردشگری گفتوگو و اطلاعات تکمیلی را دریافت کردیم که در ادامه میخوانید.
مجموعهای متعلق به جمعیت هلالاحمر
محمد نبیلی مقدم، مدیرعامل شرکت آب درمانی و تفریحی هلال فردوس ایرانیان، درباره تاریخچه احداث این مجموعه به خبرنگار «شهروند» میگوید:«ما یک مجموعه گردشگری آبگرم در استان خراسان جنوبی شهرستان فردوس هستیم که خدمات آبدرمانی، چشمه آبگرم و اقامت شبانهروزی را به بازدیدکنندگان ارائه میدهیم. از آنجا که اصلیترین قسمت این مجموعه چشمه آبگرم معدنی است، به ارائه خدمات جانبی نظیر آبدرمانی، رستوران و فستفود، فضای بازی کودکان، فروشگاه و غرفه موادغذایی، شهربازی. این مجموعه متعلق به جمعیت هلالاحمر خراسان جنوبی است. قدمت چشمه آبگرم و مجموعه اصلی به 100 تا 150 سال قبل برمیگردد. در ادامه اوایل دهه 80 این مجموعه با ایجاد تدریجی خدمات جانبی در فضایی حدود 40 هکتار، شهرت پیدا کرد و تکمیل شد. سرمایهگذاری و تامین منابع اولیه از محل درآمدهای جمعیت هلالاحمر است. ساختمانها، اتاق و سوئیتهای مجموعه که با کاربری اسکان راهاندازی شدند از محل درآمد مجموعه و کمکهای جمعیت هلالاحمر بود.»
از گذشته تا کنون
مدیرعامل این مجموعه گردشگری ادامه میدهد:«میانگین گردشگر این مجموعه به صورت سالانه 350هزار نفر است. که این آمار در پیک گردشگری و فصول سفر به حدود 390 هزار نفر نیز رسیده است. آمارها حاکی از آن است که درصد بالایی از گردشگران از تمامی خدمات موجود در مجموعه گردشگری ما استفاده کردند. چشمه آبگرم معدنی خواص بسیار زیادی در درمان بیماریهای پوستی، رماتیسم و نظایر آن دارد. طبق سنتها و رسومی که در این نقطه باب شد، وجود آبگرم و استفاده از این چشمه نزد بومیان به عنصری شفابخش بدل شده است. استمرار این استقبال منجر به تجهیز این منطقه گردشگری شد. در ابتدا با احداث ویلاهای مجاور یکخوابه و دوخوابه که دارای وان و حیاط اختصاصی است، جهت اقامت لذتبخشتر گردشگران شروع به فعالیت کردیم. ضمن اینکه مجموعه به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که داراست مقصد بسیاری از گردشگران خراسان رضوی است به بیان دیگر به دلیل اینکه مسافت مقصد مشهد تا فردوس چیزی در حدود 5 تا 6 ساعت است، مقصد گردشگری مناسبی برای هموطنان استانهای اطراف به حساب میآید. از سوی دیگر فردوس با شهرهای کرمان، یزد و اصفهان نیز قرابت دارد. همین موضوع جذب گردشگر برای این مجموعه را آسانتر کرده است.»
خراسان رضوی در صدر
نبیلی مقدم، با اشاره به تازهترین آمارها اضافه میکند:«در سال گذشته بخشی از سرمایهگذاری ما در بخش اقامت بود و احداثهای تازه، باعث افزایش محیط اسکان مسافران شد. خدمات جانبی نیز به افزایش استقبال مسافران کمک بسیاری کرد. که مجموعه این اتفاقات منجر به افزایش 29 درصدی جذب گردشگر شد. بیشترین آمار ورود به مجموعه آبگرم فردوس از سوی خراسان رضوی است به عبارت دیگر حدود 45 درصد گردشگران از این استان هستند. اما این درصد در سفرهای نوروزی روندی صعودی دارد و چیزی در حدود 65 درصد از مسافران خراسان رضوی به آبگرم فردوس مراجعه میکنند. در این سالها مدت اقامت شبانه مسافران نیز رشد خوبی را تجربه کرده است. میانگین آن از روزی 8 ساعت به بالای 24 ساعت افزایش پیدا کرده است. یعنی مسافرانی در مجموعه اقامت بیش از 48ساعت را نیز تجربه کردند. جذب گردشگر در چنین منطقه کویری با ارائه طرح توسعهای آغاز شد. در این طرح اقدام به برنامهریزی و لکهگذاری هدفمند شد که در نتیجه آن به نقشه کنونی مجموعه رسیدیم و با افزایش ظرفیت اقامت همراه بود. اتفاق دیگر افزودن برنامه جانبی برای گردشگران بود. در فضای اقامت اقدام به برگزاری و تبلیغ تورهای فردوسگردی و آشنایی بیشتر به شهرستان اقدام کردیم. این ابتکار منجر به آزادی عمل و استقبال بیشتر گردشگران شد. ما در این مجموعه با دارا بودن 280 تخت اقامتی، 30 سوئیت و 25 اتاق ساده، میزبان مسافران عزیز هستیم. این درحالیست که در فصول پیک گردشگری، افراد میتوانند در اطراف مجموعه با چادر شخصی خود نیز اسکان داشته باشند که در این موارد توانستهایم به بیش از 700 نفر خدمات ارائه کنیم. اسکان رسمی اما به همان 280 تخت محدود میشود.»
اشتغالزایی و درآمد
این مدیر همچنین درباره درآمدزایی این مجموعه عنوان میکند:«در این مجموعه اشتغالزایی برای 60 نفر به شکل مستقیم با حقوق، مزایا و بیمه همراه بوده، همچنین برای 20 نفر به عنوان نیروی فصلی این مجموعه درآمدزایی کرده است. البته در ایام نوروز این 20 نیرو تا 90 نفر نیز اضافه شدند که به پشتیبانی و ارائه خدمات مشغول هستند. چیزی در حدود 100 تا150 نیرو نیز در این مجموعه به شکل غیرمستقیم درآمد دارند.»
مردم به اعتبار جمعیت هلالاحمر به خدمات مجموعه اعتماد دارند
مدیرعامل شرکت آبدرمانی و تفریحی هلال فردوس ایرانیان، با اشاره به نقش سازنده و اعتبار آفرین جمعیت هلال احمر در انتها تاکید میکند:«وقتی مردم در بازدید از این مجموعه با نشان هلالاحمر روبهرو میشوند، اطمینان خاطر و امنیت در ارائه خدمات در نظر آنها شکل میگیرد. مردم و مسافرین همچنان معتقدند حتی اگر احتمال خطا یا کموکسر در ارائه خدمات وجود داشته باشد با نهادی پاسخگو و معتبر مواجه هستند. نهادی که در قبال این کاستیها، انتقادات و پیشنهادات شنونده و دقیق عمل میکند. چرا که ارتباط پیدا کردن و دسترسی به آن سریع و آسان بوده است. البته عکس ماجرا هم صادق است. برخی از گردشگران به اعتبار نماد هلالاحمر به مجموعه گردشگری ما مراجعه میکنند و ما نیز با ارائه خدمات مناسب با حداکثر تلاش این اطمینان خاطر را به مسافران میدهیم که اوقات خوشی را در این جا تجربه کنند.»