تقویم تاریخ
 

 

درگذشت حکیم گنجه‌
785‌سال پیش، برابر با بیست و یکم اسفند 608 خورشیدی، جمال‌الدین ابومحمد الیاس، متخلص به نظامی‌گنجه‌ای، شاعر، داستان‌سرا و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته می‌شود، دیده از جهان فرو بست. ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، هفت پيكر و اسكندرنامه ازجمله آثار این شاعر نامدار ايرانی هستند. شهرت او از شهر گنجه است که از قرن چهارم هجری مرکز ولایت اران بود و تا پیش از یورش مغولان از زیباترین شهرهای آسیای غربی به شمار می‌رفت. نام گنجه، از لغت «گنج» فارسی برگرفته شده است.

وفات ایرج میرزا
89‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم اسفند 1304 خورشیدی، ایرج‌میرزا، ملقب به «جلال‌الممالک» و «فخرالشعرا»، از شاعران برجسته ایرانی در عصر مشروطیت و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی در سن 54 سالگی درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد. ایرج‌میرزا در قالب‌های گوناگون شعر سروده و ارزشمندترین اشعارش مضامین انتقادی، اجتماعی، احساسی و تربیتی دارند. شعر ایرج، ساده و روان و در برگیرنده واژگان عامیانه است و اشعار او ازجمله اشعار اثرگذار بر شعر دوره مشروطیت بود. او فرزند صدرالشعرا غلامحسین‌میرزا، نوه ایرج پسر فتحعلی‌شاه و نتیجه فتحعلی‌شاه قاجار بود.

آغاز کار سوهارتو
48‌سال پیش، برابر با دوازدهم مارس 1967 میلادی، با استعفای دکتر احمد سوکارنو از پست ریاست‌جمهوری اندونزی، دوران حکومت ژنرال محمد سوهارتو در این کشور آغاز شد. سوهارتو 2‌سال قبل از این با انجام کودتایی عملاً قدرت را در اندونزی در دست گرفته بود و دکتر سوکارنو رئیس‌جمهوری تشریفاتی این کشور به حساب می‌آمد. سوهارتو تا‌ سال 1998 میلادی به مدت بيش از 30‌سال در مقام ریاست جمهوری، حکومت اندونزي را در دست داشت و ديكتاتوري وسيعي در كشور به راه انداخت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26471/تقویم-تاریخ