جنوب
 

 

افزایش یک‌درصدی تولید مرکبات در استان هرمزگان
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به میزان تولید مرکبات در سال‌جاری، گفت: پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول نسبت به‌سال گذشته حدود یک‌درصد افزایش داشته باشد.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان،  سیدامیرحمزه ‌بهاری، سطح زیرکشت مرکبات استان را 36 هزار و 800 هکتار عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 372هزار تن مرکبات از باغات این استان برداشت شود.
بهاری، انجام عملیات اصلاح و بهسازی در سطح باغات مرکبات استان، توسعه باغات جدید و جایگزینی باغات پیر و فرسوده با استفاده از نهال شناسه‌دار و ارقام با بازدهی اقتصادی و سازگار با منطقه را ازجمله اقدامات انجام شده برای افزایش تولید محصول مرکبات در‌سال جاری ذکر کرد.
وی با اشاره به این‌که تاکنون میزان 348‌هزار تن محصول مرکبات از باغات استان برداشت شده است، اذعان داشت: ارقام مرکبات موجود در استان شامل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، لیمولیسبون، نارنج و گریپ‌فروت است.
بهاری در ادامه گفت: بیشترین سطح زیرکشت مرکبات به شهرستان رودان با سطح 21 هزار و 287 هکتار تعلق دارد و پس از آن میناب با سطح 8هزار و 863هکتار، حاجی‌آباد با سطح 3هزار و 743 هکتار و بندرعباس با سطح 2هزار و 621 هکتار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، زمان كاشت نهال مركبات در شهرستان‌هاي جنوبي استان را پس از سپري‌شدن فصل تابستان و گرما عنوان کرد كه معمولا  از ما‌ه آبان آغاز شده و تا پيش از شروع گرما كه معمولا اواخر اسفندماه است ادامه دارد و همچنین اين زمان در شهرستان‌هاي شمالي استان در ما‌ه‌هاي بهمن و اسفند است.

آغاز گرده‌افشانی نخیلات در میناب
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی میناب از گردافشانی نخیلات در نخلستان‌های این شهرستان خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، محمد سالاری بیان داشت: عمل گردافشانی هرساله از اواخر بهمن‌ماه آغاز شده و تا اواخر اسفندماه ادامه دارد. سالاری، عمده نخلستان‌های شهرستان را به روستاهای بخش مرکزی، توکهور، هشتبندی، گوربند، کریان و تلنگ اشاره کرد و افزود: سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان 12 هزار و 195هکتار است.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح نخیلات، 45هزار و 140 تن با عملکرد 4 تن در هر هکتار محصول برداشت شود که این تولید نسبت به‌سال گذشته تغییری نداشته است.
وی ابراز کرد: گردافشانی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات زراعی خرما است و نقش بسیار مهمی در تولید میوه، بهبود کیفیت و کمیت آن دارد و این عمل به همین منظور در سطح نخیلات شهرستان درحال انجام است.
سالاری اذعان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی عملیات به زراعی توزیع بذر نهاده‌ها، کود و سموم، اجرای سایت الگویی نخیلات و آموزش اصول فنی به باغداران و نظارت بر نحوه و زمان مصرف کودهای شیمیایی و آلی و آبیاری نخیلات در جهت تولید این محصول در این شهرستان نقش مهمی ایفا کرده است. وی در ادامه عنوان کرد: کاشت محصول خرما در شهرستان با پاجوش خرما در تابستان و کشت بافت خرما در پاییز و بهار است و فصل برداشت را از اواخر خردادماه تا اواسط مهر و آبان‌ماه دانست. سالاری از مزیت‌های تولید این محصول به‌صورت رطب، تولید خرما، شیره‌خرما، سرکه و انواع فرآورده‌های آن اشاره کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26390/جنوب