چین قدرت بدون چون و چرای جهانی در صنعت خودروهای برقی است که هم در فروش داخلی و هم در تولید کلی پیشتاز است. برندهای چینی 62درصد از فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دادند. با گسترش بازار جهانی خودروهای برقی، در سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۱۷ میلیون دستگاه به فروش رسید. تولیدکنندگان چینی به طور جدی فرصتهای بینالمللی را دنبال کردهاند و خودروهایی مقرونبهصرفه ارائه میدهند که اغلب قیمت رقبای محلی را کاهش میدهند. در حال حاضر 4درصد از بازار خودروهای برقی در آلمان، 7درصد در انگلستان، 5درصد در فرانسه، 3درصد در بلژیک، 6درصد در هلند، 5درصد در سوئد، 9درصد در نروژ، 10درصد در اسپانیا، 6درصد در ایتالیا و 2درصد در ژاپن به محصولات چین تعلق دارند.
ایالات متحده موضع قاطعی علیه خودروهای برقی چینی اتخاذ کرده است. واشینگتن با اعمال تعرفه 100درصدی در سال ۲۰۲۴، اخیراً قوانینی را تصویب کرده که فناوری چینی را در خودروهای برقی در جادههای ایالات متحده ممنوع میکند. کانادا با توجه به روابط اقتصادی عمیق خود با ایالات متحده، تعرفههای مشابهی را اعمال کرده است. در مقابل، اروپا بیشتر از خودروهای برقی چینی استقبال کرده، اما همچنان در مورد حفاظت از صنعت خودروسازی داخلی خود محتاط است. در سال ۲۰۲۴ میلادی پس از تحقیقات ضد یارانه، اتحادیه اروپا تعرفههای واردات BEV (خودروهای برقی باتریدار) را برای خودروسازان خاص چینی تا ۳۵.۳درصد اضافی معرفی کرد. در همین حال، در کشورهایی که صنعت خودروسازی داخلی قوی ندارند، خودروهای برقی چینی به سرعت سهم قابل توجه بازار را به دست آوردهاند.