اخبار دیپلماسی
 

 

اعتراف وزیر خارجه دولت سایه انگلیس به اشتباه در تاریخ روابط با ایران
وزیر امور خارجه دولت سایه انگلیس گفت: با جدیت پیگیر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و همکاری با ایران هستیم. به گزارش ایسنا، داگلاس الکساندر در دیدار هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در لندن به سر می‌برد با ابراز خرسندی از حضور آنان گفت: افزایش تبادل هیأت‌ها میان دو کشور می‌تواند دیدگاه‌ها را به هم نزدیک و به درک مشترکی از مسائل برساند. وی با بیان این‌که به فوریت و با جدیت بازگشایی سفارت انگلیس در ایران را پیگیری می‌کند، افزود: این موضوع ربطی به مسائل هسته‌ای ایران نیز ندارد. وزیر امور خارجه دولت سایه انگلیس با تأکید بر این‌که در موضوع هسته‌ای آماده‌ایم نقش مثبتی برای حل مشکلات ایفا کنیم، گفت: تلاش می‌کنیم نتایج مثبتی در این زمینه حاصل شود. وی افزود: می‌دانیم در تاریخ روابط با ایران دچار اشتباه شدیم اما می‌خواهیم آینده را خوب بسازیم و با حسن‌نیت کارهای سازنده و مثبتی انجام دهیم. داگلاس الکساندر خطاب به هیأت پارلمانی کشورمان افزود: بریتانیا به‌عنوان همراه قابل اعتماد به شخصیت و هویت شما احترام می‌گذارد، نقش مهم ایران را در منطقه و جهان به رسمیت می‌شناسد و مشتاق است با ایران در زمینه‌های مختلف و چالش‌های موجود همکاری کند.

اسنودن فاش کرد:
جاسوسی نیوزیلند از 20 کشور جهان ازجمله ایران
اسناد تازه منتشر شده توسط پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد نیوزیلند در همکاری با این سازمان از ایران جاسوسی می‌کرده است. به گزارش رویترز، ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) با انتشار اسنادی فاش کرد نیوزیلند از 20 کشور جهان شامل ایران، ژاپن، چین، کره‌شمالی و قطب جنوب، اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است. این اسناد که تاریخشان مربوط به آوریل 2013 است نشان می‌دهد که نیوزیلند این اطلاعات جمع‌آوری شده را در اختیار آژانس امنیت ملی، استرالیا، انگلیس و کانادا قرار می‌داده است. این اسناد که روز چهارشنبه در روزنامه نیوزیلند هرالد و پایگاه اینترست منتشر شده است، علاوه بر این نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا عملیات سازمان جاسوسی نیوزیلند را مورد بازبینی قرار داده و این کشور به‌ویژه در جمع‌آوری اطلاعات از کشورهایی که دسترسی به آنها برای آمریکا دشوار است مفید بوده است.

وزیر خارجه عراق:
توافق هسته‌ای ایران و آمریکا
به نفع عراق است
وزیر امور خارجه عراق گفت که بعید می‌داند توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و آمریکا به ضرر کشورش باشد. به گزارش ایسنا، ابراهیم جعفری در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و آمریکا به ضرر عراق خواهد بود، تأکید کرد: هرگز. بلکه این توافق به نفع عراق خواهد بود. همچنین امید است که این مسأله حل شده و راهی به سوی ثبات پیدا کند و صفحه جدیدی از انسجام شکل گیرد چرا که وقتی آمریکا با ایران منسجم شود، این مسأله هرگز به ضرر ما نخواهد بود. وی ادامه داد: امیدواریم محبت، انسجام و همبستگی در جهان حکمفرما شود. ایران کشوری است که به لحاظ جغرافیایی همسایه ما است و زمانی که روابطش مستقیم یا غیرمستقیم با دیگر کشورها بحرانی می‌شود، این مسأله بر عراق تأثیر می‌گذارد از این رو ما نمی‌خواهیم که منطقه در معرض بحران قرار بگیرد. جعفری افزود: ما به اصل حسن همجواری میان کشورهای منطقه اعتقاد داریم و مایل نیستیم که فضای تیره‌ای حاکم باشد.

تلاش کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای پی بردن به محتوای پیام اردن به تهران
ناظران و دیپلمات‌های حوزه خلیج‌فارس به دنبال رسیدن به محتوای پیام اردن به تهران هستند که از طریق ناصر جوده، وزیر خارجه اردن به ایران ابلاغ شده است. روزنامه العرب الیوم نوشت: ناظران و دیپلمات‌های حوزه خلیج (فارس) سعی دارند تا به محتوای پیام اردن که از طریق ناصر جوده، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن در سفری غیرمنتظره به تهران ابلاغ شده دست یابند نامه‌ای که از سوی ملک عبدالله دوم برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران ارسال شده است. به نوشته العرب الیوم، این نامه درحالی به دست روحانی رسیده که روزنامه‌نگاران و نویسندگان حوزه خلیج (فارس) بر این باورند که این اقدام اردن بر روابط با کشورهای حوزه خلیج (فارس) تأثیر خواهد گذاشت. العرب الیوم در ادامه به نقل از یک دیپلمات اردنی افزود که پیام اردن به تهران نمی‌تواند به هیچ وجه به ضرر روابط اردن با کشورهای حوزه خلیج (فارس) باشد و البته به نفع اردن هم نیست که بدون مشورت با متحدان و دوستانش در این مسیر گام بردارد.

دیدار کمالوندی با مسئولان روس اتم
معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با رئیس و معاون بین‌الملل شرکت روس اتم درباره همکاری‌های دو‌جانبه ایران و روسیه در زمینه هسته‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در راستای بررسی‌های دوره‌ای روابط با روسیه در زمینه همکاری‌های هسته‌ای، روز سه‌شنبه، در سفر به مسکو با رئیس و معاون بین‌الملل شرکت دولتی انرژی اتمی روس اتم دیدار و گفت‌وگو کرد. کمالوندی در دیدار با سرگئی کرینکو، رئیس روس اتم و نیکولای اسپاسکی معاون بین‌الملل روس اتم، مسائل موجود در دستور کار همکاری‌های اتمی دو کشور را بررسی و بر ضرورت توسعه و گسترش این همکاری‌ها تأکید کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26368/اخبار----دیپلماسی