هشدار وزیر خارجه انگلیس درخصوص نامه 47 سناتور آمریکایی
 

 

وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به نامه‌ چند تن از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا به مقامات ایران هشدار داد این اقدام می‌تواند موجب خرابکاری در مذاکرات هسته‌ای شود. به نوشته روزنامه‌ دیلی‌تلگراف فیلیپ‌هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در واکنش به نامه 47 سناتور جمهوریخواه آمریکا به مقامات ایرانی هشدار داد که این نامه می‌تواند موجب خرابکاری در مذاکرات شود و تأثیر غیرقابل پیش‌بینی بر دیدگاه ایران داشته باشد. این سناتورهای آمریکایی در یک اقدام غیرمنتظره نامه سرگشاده خطاب به مقامات ایرانی را امضا و در آن اعلام کردند هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 می‌تواند تنها تا پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اعتبار داشته باشد. باراک اوباما، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و بسیاری از دموکرات‌های این کشور نیز واکنش تندی به این نامه نشان دادند و آن را تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا توصیف کردند. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این نامه آمریکا را غیرقابل اعتماد خواند و گفت: نامه سناتورهای آمریکا فاقد ارزش قانونی است.
روز گذشته هم برخی جمهوریخواهان آمریکا که نامه سرگشاده به ایران را امضا کرده بودند، اعتراف کردند که این نامه یک ایده احمقانه بوده است. چند سناتور جمهوریخواه یک روز پس از آن‌که 47 سناتور آمریکایی نامه‌ای سرگشاده را خطاب به مقامات ایرانی امضا کردند، گفتند که نامه به ایران یک ایده احمقانه بوده است و آن را یک درخواست غلط خواندند. در میان سناتورهایی که این نامه را امضا کردند، اکنون افرادی وجود دارند که نگرانند این نامه یک برخورد متعصبانه با مذاکرات هسته‌ای بوده و این برداشت را به وجود آورده است که جمهوریخواهان به شکل غیرعادلانه‌ای بر تلاش برای تضعیف رئیس‌جمهوری هستند.
باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی سنا که این نامه را امضا نکرده بود، در گفت‌وگو با دیلی بیست اظهار کرد: از نظر من این نامه چیزی نبود که بتواند ما را به هدف‌مان، یعنی حق رأی کنگره در تصویب هر توافق هسته‌ای با ایران برساند. درواقع این کار چیزی به تلاش‌های ما اضافه نمی‌کرد. این نامه ابتدا اوایل ماه مارس توسط سناتور تام کاتن در اختیار دیگر سناتورها قرار گرفت، سپس چهارشنبه گذشته پس از حمایت تعداد زیادی از آنها در جلسات ناهار هفتگی مطرح شد. کورکر در ادامه تأکید کرد:‌ از همان ابتدا می‌دانستم که این نامه نمی‌تواند برای نقش من سازنده باشد.
سناتور جف فلیک، دیگر جمهوریخواهی که نامه را امضا نکرده بود به خبرنگاران گفت: در حال حاضر به اندازه کافی میان کاخ سفید و جمهوریخواهان بر سر مذاکرات هسته‌ای با تهران خصومت وجود ندارد و من تنها احساس کردم که این کار در چنین شرایطی مناسب و سازنده نیست.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز نامه جمعی از سناتورهای آمریکایی به مقامات ایرانی را خارج از عرف رهبری در آمریکا توصیف کرد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در نیویورک در واکنش به نامه سرگشاده 47 سناتور جمهوریخواه به مقامات ایرانی درباره اعتبار هرگونه توافق هسته‌ای اظهار کرد: هدف از این نامه مشخص نیست. یک نفر باید بپرسد که آنها چه هدفی داشته‌اند. وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ادامه داد:  نامه این 47 سناتور خارج از عرف رهبری در آمریکا بوده و موجب افزایش تنش‌های کنونی میان کاخ سفید و جمهوریخواهان بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران شده است. کلینتون همچنین گفت: به نظر می‌آید که دو پاسخ منطقی برای هدف این نامه وجود داشته باشد. این سناتورها یا قصد داشتند به ایرانی‌ها کمک کنند یا به دولت اوباما که هم‌اکنون در میانه راه دیپلماسی بین‌المللی قرار دارد، آسیب بزنند. وی تأکید کرد: هر یک از این پاسخ‌ها که درست باشد، موجب بی‌اعتبار شدن امضاکنندگان این نامه است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26366/هشدار-وزیر-خارجه-انگلیس-درخصوص-نامه-47-سناتور-آمریکایی