اخبار جهان
 

 

اعتراض دولت مصر به حکم دادگاه این کشور در مورد حماس
دولت مصر رسما به حکم دادگاه این کشور در قرار دادن حماس در لیست گروه‌های تروریستی اعتراض کرد.  به گزارش تسنیم، قرار است که اولین جلسه رسیدگی به اعتراض دولت مصر به این حکم در 28 مارس برگزار شود.  حماس نیز در واکنش به اعتراض گفت: اقدام دولت مصر اعتراف به ارتکاب یک اشتباه است و امیدواریم که این گام به تصحیح اشتباه قبلی منجر شود. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک هیأت به ریاست رمضان عبدالله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به مصر سفر کرده بود.  پیش از این دادگاهی در مصر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس را گروه تروریستی اعلام کرد. حماس در واکنش به این اقدام تأکید کرد که این حکم تاثیری بر جایگاه حماس ندارد.  سامی ابوزهری، در واکنش به این حکم تأکید کرد که حکم دادگاه مصری علیه حماس ننگی بزرگ خواهد بود که به اعتبار مصر ضربه خواهد زد و تلاشی بیهوده برای انتقال بحران‌های داخلی مصر به خارج از این کشور است.

عربستان سفیر خود را
 از استکهلم فراخواند
وزارت ‌خارجه سوئد اعلام کرد، عربستان در پی مناقشه دیپلماتیک با استکهلم سفیر خود را از این کشور فراخوانده ‌است. «اریک بومن» سخنگوی وزیر خارجه سوئد گفت: این اقدام در پی انتقاد سوئد از وضع دموکراسی و حقوق بشر در عربستان صورت گرفته است. سوئد پیشتر اعلام کرده ‌بود که توافقنامه‌های همکاری دفاعی بلندمدت خود را با ریاض لغو خواهد کرد.  این در حالی است که عربستان‌سعودی پیشتر در هفته جاری مانع سخنرانی مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد در اتحادیه عرب شد. اتحادیه عرب به منظور تقدیر از اقدام رسمی استکهلم در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از این مقام سوئدی دعوت کرده بود تا در اجلاس وزرای این سازمان در قاهره سخنرانی کند.  وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه با ابراز تاسف از لغو سخنرانی خود در قاهره این رویداد را ناشی از انتقاد وی از وضع حقوق بشر در عربستان به‌عنوان با نفوذ‌ترین کشور اتحادیه عرب تلقی کرد. بنا بر گزارش‌ها، یک منبع آگاه در اتحادیه عرب که خواست نامش فاش نشود، تأیید کرده که لغو سخنرانی به درخواست ریاض انجام شده است. والستروم پیشتر در ماه ژانویه با انتقاد از رفتار سرکوبگرانه عربستان در برخورد با مخالفان حکم دادگاه این کشور را در مورد یک وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر سعودی محکوم کرد.

اتحادیه اروپا تخریب منازل فلسطینیان توسط اسراییل را محکوم کرد
اتحادیه اروپا اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب منازل فلسطینیانی را که با حمایت مالی این اتحادیه در شرق بیت‌المقدس بنا شده بود، محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای «تخریب منازل پیش‌ساخته فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس که با هزینه اتحادیه اروپا ساخته شده بود» را محکوم کرد و از اسراییل خواست به این اقدامات خود پایان دهد. اتحادیه اروپا هزینه ساخت حدود 200 خانه پیش‌ساخته را در چند روستا در نزدیکی شرق بیت‌المقدس تأمین کرده‌ است.

برلین درخواست یونان
برای دریافت غرامت را رد کرد
دولت آلمان، تقاضای یونان برای دریافت غرامت از سوی برلین به سبب اشغال شدن توسط آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم را رد کرد. به گزارش ایسنا، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان با طرح این تقاضا که برلین باید به آتن از بابت اشغال‌گری‌های آلمان نازی در جنگ جهانی دوم غرامت پرداخت کند، همچنین آلمان را متهم کرد که با استفاده از راهکارهای فریب‌دهنده حقوقی از پرداخت این غرامت طفره می‌رود.  «استفن سایبرت»، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیروز گفت: «ما معتقدیم مسائل مربوط به پرداخت غرامت و جبران مافات به‌طور سیاسی و قانونی حل‌وفصل شده‌اند».  یک سخنگوی وزارت دارایی آلمان نیز در این خصوص عنوان کرد: هیچ دلیلی برای این‌که با دولت یونان درباره پرداخت غرامت مذاکره کنیم، وجود ندارد و این اظهارات نخست‌وزیر یونان به منظور انحراف توجه از مسائل مالی جدی پیش روی یونان مطرح شده‌اند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و جدایی‌طلبان اوکراین
دولت آمریکا اعلام کرد، تحریم‌هایی جدیدی علیه 8 تن از مقامات وابسته به جدایی‌طلبان اوکراین و همچنین یک بانک روسیه اعمال کرده‌ است.  به گزارش ایسنا، دولت آمریکا همچنین هشدار داد، حملات اخیر شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین ناقض توافقنامه صلح این کشور بوده‌ است.  وزارت خزانه‌داری آمریکا، 8 مقام مرتبط با جدایی‌طلبان شرق اوکراین و همچنین یک گروه ملی‌گرای روس تحت عنوان «اتحادیه جوانان اوراسیایی» را که به ادعای واشنگتن به جذب نیرو برای شورشیان اوکراینی کمک می‌کند، در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26363/اخبار--جهان