واکنش سیاسیون به حمله نیروهای خودسر به مطهری
 
تأکید وزیر کشور بر برخورد با عوامل و قاصران دولتی
 

شهروند| شهر شیراز چند روزی است نه به مناسبت عطر بهار‌نارنج و هوای روحبخش آخر اسفندماه که به دلیل حمله عده‌ای از موتورسواران ناشناس به علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در کانون توجهات قرار گرفته است. موتورسوارانی که خبرگزاری خانه ملت آنان را «اوباش» خطاب کرده است، شاید چنانکه حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که اگر با غائله‌آفرینان قم و حمله به علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه(س) برخورد می‌شد، شاهد غائله شیراز نبودیم. چنانکه سبحانی‌نیا گفته است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احتمالاً به این موضوع ورود خواهد کرد تا نقش خاطیان مشخص شود. موضوع حمله به آقای مطهری اعتراض بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی را نیز در پی داشته است، ازجمله محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان در این رابطه به ایلنا گفته است: متاسفانه برخی حتی این حق حرف‌زدن را برای یک نماینده مجلس هم قایل نیستند.
در عین ‌حال روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله روز گذشته خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «اکنون سخن در این است که یک نماینده مجلس که از قضا فرزند شهید مطهری است و به خاطر موضع‌گیری‌های آزاداندیشانه و رفتارهای آزادمنشانه‌اش به شدت در میان مردم جا باز کرده و دارای نفوذ فوق العاده‌ای هم هست، در سفر به شیراز برای سخنرانی در دانشگاه این شهر، مورد حمله خودسرها قرار گرفت و زخمی شد و شیشه‌های خودرو حامل وی خرد شدند و سه ساعت در کلانتری در محاصره موتورسواران خودسر بود و سرانجام نیز با تدبیر! استاندار سخنرانی وی لغو شد و وی مجبور به بازگشت به تهران شد. در این زمینه آقای رئیس مجلس خوب است اعلام نظر و موضع نمایند که بالاخره مملکت قانون دارد یا ندارد؟»
احمد توکلی، دیگر نماینده مردم تهران نیز با تأکید بر آزادی اظهارنظر برای نمایندگان مجلس به ایلنا، گفته است: برای ارعاب در قانون، مجازات سختی در نظر گرفته شده است و اگر این ارعاب در مورد نماینده مجلس انجام شده باشد، مجازات خیلی سخت‌تر خواهد بود. نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات و اسلامشهر، با بیان این‌که صرف‌نظر از موافقت یا مخالفت من با مواضع آقای مطهری در مجلس، موضوع حمله به یک نماینده مردم باید سریعا بررسی شود، افزود: دادگستری و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه باید به مسأله حمله و سوء قصد نسبت به هر فردی در جمهوری اسلامی ایران ازجمله حمله اخیر به ‌آقای مطهری در شیراز ورود پیدا کند و عاملان را شناسایی و نسبت به مجازات آنها اقدامات لازم صورت گیرد. چراکه امنیت شهروندان از هر امری مهم‌تر است.   او همچنین گفته است: اگر این ناامنی متوجه یک نماینده شود، ابعاد موضوع دوچندان خواهد شد؛ چون قانون اساسی برای اظهارنظر نمایندگان ملت، حق ویژه‌ای در اصل ۸۶ قائل شده است.
توکلی در پایان یادآور شده: علاوه بر مجازات عاملان این ناامنی، این‌که چند 10 نفر با موتور و خودرو در فرودگاه اجتماع کنند و ما تصور کنیم مسئولان امنیتی شیراز از تجمع و قصد فاسد این تجمع‌کنندگان بی‌خبر بوده‌اند، نهایت ناتوانی و عجز از انجام وظیفه آنان را نشان می‌دهد و اگر می‌دانستند (که این فرضیه محتمل‌تر است)، بخش حفاظت داخلی دستگاه‌های امنیتی نیز باید به موضوع ورود کنند و مسئولان قاصر یا مقصر نیز تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شوند. او تأکید کرده، حتی مسئولان اجرایی استان نیز باید نسبت به تعلل احتمالی مورد بازخواست قرار گیرند.
مطهری مظلوم‌نمایی می‌کند
همه واکنش‌ها به حمله افراد ناشناس به مطهری اما این‌چنین منفی نبوده است، روزنامه کیهان به مدیریت حسین شریعتمداری نوشته است: «اصرار مسئولین دانشگاه به حضور علی مطهری در دانشگاه علی‌رغم تذکرات داده شده توسط اعضای شورای تأمین استان، نوع اعتراض‌ها به حضور وی در شیراز و انعکاس خاص این خبر توسط برخی از رسانه‌ها شائبه برنامه‌ریزی قبلی جهت ایجاد جو «مظلوم‌نمایی» برای علی مطهری را در اذهان ایجاد کرد.» در همین حال استاندار فارس نیز در جلسه شورای اداری استان ضمن دفاع از عملکردش اظهار کرده: اگر آقای مطهری به محل سخنرانی می‌رسید، با توجه به جوی که در آن‌جا حاکم بود، امکان بروز حوادث بسیار ناگوارتری وجود داشت. او گفته از آقای مطهری دلجویی شده اما «ما نمی‌توانستیم از ابتدای صبح گارد در محل فرودگاه مستقر کنیم، این اقدام شایسته نبود، از طرفی حتی دعوت‌کنندگان نیز به‌درستی کار استقبال را انجام نداده‌اند.»
در همین حال قائم‌مقام وزیر کشورعصر روز گذشته در گفت وگو با ایرنا از واقعه شیراز و حمله به علی مطهری ابراز تأسف کرد و از تأکید وزیر کشور بر برخورد هرچه سریع‌تر با عوامل حادثه و قاصران احتمالی دولتی و نیز فراخوان استاندار فارس به تهران خبر داد.  حسینعلی امیری گفت: وزیر کشور از آنچه برای این نماینده مجلس در شیراز پیش آمده، ابراز تاسف کرده و از معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه خواسته است هرچه سریع‌تر عوامل این واقعه شناسایی شوند. وی خاطرنشان کرد: همچنین استاندار فارس برای توضیح چگونگی رخداد این اتفاق به تهران فراخوانده شد.
وی حمله به نماینده مجلس در شیراز را امری قبیح خواند و افزود: این اتفاق در حالی رخ داده است که آقای مطهری سخنرانی نکرده بوده است تا محتوای صحبت‌های ایشان مورد اعتراض قرار گیرد.
قائم‌مقام وزیر کشور همچنین حمله و ضرب‌وشتم به نماینده مجلس را غیرقانونی و غیرشرعی برشمرد و افزود: مشروعیت قوانین مجلس توسط فقهای شورای نگهبان تأیید می‌شود. بنابر این هر اقدام غیرقانونی در نظام جمهوری اسلامی، امری مذموم و غیرشرعی به حساب می‌آید. امیری همچنین اعلام کرد: تأکید وزیر کشور آن است که هرچه سریع‌تر با عوامل این اتفاق  یا مقصران دولتی و کسانی که در ایجاد امنیت، تعلل و مسامحه کرده‌اند، برخورد قانونی صورت گیرد.
علی مطهری روز دوشنبه برای شرکت در برنامه اسلام و آزادی بنا به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست و برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود که در راه فرودگاه تا شهر شیراز مورد حمله تعدادی از موتورسواران ناشناس قرار گرفت. خود علی مطهری در یادداشتی تعداد این افراد را تا 50 نفر عنوان کرد و گفت، به اتومبیل حامل وی خسارت وارد شده و به دلیل استفاده از اسپری فلفل دچار اختلال تنفسی شده است. بنا به گفته آقای مطهری، مهاجمان با سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی به اتومبیل حمله کرده‌اند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26358/واکنش-سیاسیون-به-حمله-نیروهای-خودسر-به-مطهری