تحقق اطلاع‌رسانی شبکه‌محور در هلال‌احمر گامی مؤثر در مدیریت بحران
 

 

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر در یادداشتی همزمان با برگزاری همایش « راویان سرو سرخ» با اشاره به اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در این نهاد بشردوستانه، تأکید کرد که اطلاع‌رسانی به‌موقع، شبکه‌محور و متکی بر داوطلبان رسانه‌ای، از اولویت‌های هلال‌احمر است.سید اشکان موسوی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر در این یادداشت نوشت:همان‌طور که مسئولیت‌های جمعیت هلال‌احمر در سطح کشور متنوع است، کار رسانه‌ای در این نهاد نیز دارای تنوع سوژه برای خبرنگاری، گزارش‌نویسی و عکاسی است.
وجود موضوعات متنوع در جمعیت هلال‌احمر باعث شده است که خبرنگاران و گزارش‌نویسان همیشه دست پُر برای تهیه آثار رسانه‌ای باشند و بتوانند در زمینه‌های بشردوستانه و آموزشی، اطلاع‌رسانی مؤثری برای مردم انجام دهند.
ما به عنوان پل ارتباطی بین ارکان هلال‌احمر و رسانه‌ها، هر آنچه را که به بهبود سوژه‌های هلال‌احمر در آثار رسانه‌ای کمک کند، با افتخار انجام می‌دهیم. با ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، انتظار مردم و رسانه‌ها از هلال‌احمر افزایش یافته است. در این راستا، روابط عمومی هلال‌احمر با ۱۵ رسانه مختلف در قالب وب‌سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات اجتماعی، اخبار این جمعیت را در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر می‌کند.
در سه سال اخیر تلاش کردیم که فعالیت‌های رسانه‌ای هلال‌احمر را فقط به انتشار اخبار محدود نکنیم، بلکه عملکرد روابط عمومی را در حوزه انتشارات و تبلیغات نیز توسعه دادیم. در بخش ارتباط با رسانه‌ها، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است. ارتباطات مردمی در اداره کل روابط عمومی‌به جامعه نزدیک‌تر شده و پیام‌های مردمی‌به صورت ماهانه از طریق سامانه ارتباط با رئیس دریافت می‌شود. منتظر نماندیم که رسانه ملی به سراغ ما بیاید، بلکه با همکاری صداوسیما، داوطلبان و امدادگران هلال‌احمر را به رسانه ملی معرفی کرده و تعامل را به سطح بالاتری رساندیم.
امروز صدها داوطلب و امدادگر، در حوزه اخبار آموزش می‌بینند و برای هلال‌احمر تولیدات رسانه‌ای ارائه می‌دهند. این باشگاه به عنوان یک ابتکار ارتباطاتی در سطح بین‌المللی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.
در راستای ساماندهی اطلاع‌رسانی در شرایط اضطراری، شیوه‌نامه اطلاع‌رسانی در مأموریت‌های هلال‌احمر تدوین و منشور روابط عمومی نیز پیش‌نویس شده است. همه این اقدامات با هدف تحقق سه هدف عمده انجام شده است: پاسخگویی به حق دانستن مردم، تسهیل ارتباطات رسانه‌ای و عدم عقب‌ماندگی در سرعت اطلاع‌رسانی حوادث.
روابط عمومی هلال‌احمر خود را ملزم می‌داند که به حوزه اجتماعی و رسانه‌ای کشور نزدیک‌تر شود. این نزدیکی به افزایش اعتماد عمومی و بهره‌گیری از مشارکت جامعه و رسانه‌ها در زمان وقوع حوادث منجر می‌شود.
در ایران همواره با کمبود آموزش در حوزه مدیریت بحران مواجه بوده‌ایم. در این راستا، اقداماتی همچون تولید موشن‌گرافیک، اینفوگرافیک و محتوای آموزشی درباره حوادث طبیعی و ساخته دست بشر در دستور کار روابط عمومی قرار دارد. با استمرار آموزش‌های مجازی، مفاهیمی همچون کمک‌های اولیه و امدادونجات در ذهن مردم نهادینه خواهد شد که می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث مؤثر باشد.
روابط عمومی‌ها نقش مؤثری در ارتقای سازمان دارند و اگر رسانه‌ها در برنامه‌های جامعه‌محور ما شریک باشند، شبکه‌ای مؤثر برای پاسخگویی به مطالبات مردم شکل خواهد گرفت.  پایه اطلاع‌رسانی هلال‌احمر باید شبکه‌محور باشد و امدادگران و داوطلبان رسانه‌ای باید محور این شبکه باشند. آغاز فعالیت دبیرخانه دائمی اطلاع‌رسانی در شرایط اضطراری، به انسجام اطلاع‌رسانی شبکه‌ای کمک خواهد کرد.  مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر در پایان از زحمات خبرنگاران، عکاسان، فیلم‌برداران و تدوینگرانی که به صورت داوطلبانه با روابط عمومی همکاری دارند، قدردانی کرد و برای آنان آرزوی توفیق کرد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/261610/-تحقق-اطلاع‌رسانی-شبکه‌محور-در-هلال‌احمر-گامی-مؤثر-در-مدیریت-بحران