قبولی مشروط با ارفاق!
 

 

زهره عبادتی، معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در واکنش به سخنان زاکانی عکس‌العمل جالب تری دارد! وی در گفت‌و‌گو با «شهروند» می گوید: اینکه یک نفر به خودش نمره قبولی بدهد  چندان اهمیتی ندارد. مهم این است که با چه نمره ای قبول شده باشد!‍ با 10 یا 19 یا 20 ؟ یا شاید هم با تک ماده و شهریور ماهی!‌ وی در تشریح عملکرد شهرداری در قانون هوای پاک می گوید: همانطور که می دانید بیش از 60 درصد آلودگی شهرها و بخصوص کلانشهرها، ناشی از منابع متحرک یعنی خودروها و وسایل موتوری است. بنابراین مهمترین وظیفه شهرداری در قانون هوای پاک نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است تا شهروندان کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند. البته شهرداری اقداماتی در این زمینه انجام داده است ولی اصلا نتوانسته در حد وظایف تعریف شده در قانون هوای پاک عمل کند. چرا که براساس قانون هوای پاک شهرداری باید طی 5 سال، ناوگان حمل و نقل عمومی را از محل درآمدهای مراکز معاینه فنی نوسازی می کرد و تازه سالانه 5 درصد به آمار خودروهای این ناوگان اضافه می کرد اما این اتفاق عملا نیافتاد.
عبادتی همچنین در مورد وظایف دیگر شهرداری در این حیطه نیز می گوید: شهرداری البته اقدامات نسبتا خوبی در ایجاد سامانه‌های سنجش آلودگی هوا و فضای سبز که در قانون هوای پاک به آنها اشاره شده انجام داده است اما همانطور که گفتم از آنجاییکه وسایل متحرک یعنی خودروها عامل اصلی آلودگی تهران هستند، این اقدامات عملا تاثیری روی کاهش آلایندگی هوا ندارد. البته شهرداری وعده داده که در آینده ای نزدیک  اتوبوس ها و تاکسی ها و واگن های چینی خریداری شده به تهران خواهند رسید. گرچه در صورت آمدن آنها وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر خواهد شد  ولی باز هم با آنچه در قانون هوای پاک به آن اشاره شده، فاصله داریم!      
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تمام این تفاصیل بازهم می‌توان به شهرداری نمره قبولی داد یا نه؟ نیز می گوید: در بهترین حالت می‌توان به شهرداری نمره قبولی مشروط داد! آنهم با ارفاق!  

 فاصله ای به اندازه 7 هزار اتوبوس
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیزبه عنوان متولی نظارت برعملکرد شهرداری در حوزه یاد شده، یکی دیگر از مدیرانی است که معتقد است حداقل تاکنون شهرداری دراجرای وظایف محوله از سوی قانون هوای پاک موفق نبوده است.  وی در گفت و گو با «شهروند» می گوید: اصلی ترین وسیله حمل و نقلی در تهران، مترو است. در دوره مدیریت شهری قبلی کلنگ ساخت خط ۱۰ مترو به زمین زده شد اما آغاز آن در زمان مدیریت کنونی شهری بود. با این حال بر طبق بررسی های ما تاکنون فقط حدود یک کیلومتر از تونل این خط  احداث شده است. با این وجود شهرداری باز هم عملیات کلنگ زنی خط ۸ و ۹ را انجام داد ولی تاکنون هیچ اقدام عملی برای احداث آن نداشته است!‌ برای همین ما معتقدیم به جای احداث خطوط جدید، باید خطوط نیمه کاره را تکمیل کرد و در اولویت قرار داد وگرنه کلنگ زنی که کار ساده‌ای است! چون واقعیت این است که ساخت خطوط جدید، هم زمان بر است و هم بسیار پرهزینه .
وی در خصوص ساخت قطارهای ملی نیز می گوید: اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم ساخت ۱۱۳ واگن قطار ملی مترویی که شهرداری وعده آن را داده است، به اندازه ساخت قطار چینی زمان نیاز دارد! بنابراین در مورد افزایش تعداد واگن‌ها، هم باید مسائل فنی حل شود و هم باید مدت زمان حداقل ۴ سال را در نظر بگیریم و به عبارتی دیگر حدود ۴ سال آینده می‌توانیم به واگن‌های جدید برسیم. تشکری تصریح می کند: از سویی چندی قبل زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد که مجموع قرار دادهای ساخت واگن آنها،  ۱۱۴۰ عدد است؛ اما ما و سایر اعضای شورای شهر فقط از قرارداد ۶۳۰ واگن چینی و ۱۱۳ واگن قطار ملی با خبر هستیم ! بنابراین فعلا به نظر نمی‌رسد شهرداری در این حوزه نیز چندان موفق بوده باشد.   وی اشاره ای هم به وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران دارد و می گوید: تهران حدود ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد این در حالی است باید 11 هزار اتوبوس داشته باشیم. به بیانی حدود 7 هزار اتوبوس کم داریم که برای رسیدن به این عدد باید تلاش زیادی کرد و این فاصله معنادار جز با اقدام جهادی و تلاش شبانه روزی قابل جبران نیست.!
وی تصریح می کند:  البته شهرداری اعلام کرده که تا فروردین ماه سال آینده  مجموعا ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تحویل شهرداری خواهد شد ولی نباید از یاد برد که این تعداد اتوبوس، باید جایگزین اتوبوس های فرسوده شود. بنابراین اتفاق خاصی در حمل و نقل اتوبوسی تهران نخواهد افتاد.  که براساس توضیحات شهرداری تهران نهایتا فروردین سال آینده روند تحویل این ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید کامل شود البته دقت داشته باشید که به همین میزان اتوبوس‌های فرسوده قدیمی از رده خارج می شوند و اینگونه نیست که این اتوبوس‌های جدید به عدد ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال ما اضافه شود. اما اگر وعده شهرداری در مورد قراردادهای چینی محقق شود آیا ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به چارچوب قانون هوای پاک خواهد رسید؟ موضوعی که تشکری در پاسخ به آن می گوید: آنقدر عقب ماندگی در ناوگان حمل و نقل عمومی داریم که با این چیزها اصلا رفع نمی شود. مثلا  اگر همه این قراردادها هم عملیاتی شود، باز هم تقریبا نیمی از اتوبوس‌های مورد نیاز شهر تأمین خواهد شد! یعنی باز هم از برنامه قانون هوای پاک عقب هستیم. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین با ذکر اینکه بیش از 60 درصد ناوگان 80 هزارعددی تاکسیرانی فرسوده است می گوید: الان تمام تلاش شهرداری تهران این است که تاکسی‌های برقی را جایگزین تاکسی های جدید کند. درحالیکه تاکسی های بنزینی هم می توانند به خوبی در چارچوب قانون هوای پاک فعالیت داشته باشند ولی اینکه بخواهیم با 200 -300 خودروی برقی ادعا کنیم که نیاز تاکسیرانی برطرف شده، قطعا اینچنین نیست!

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/261035/قبولی-مشروط-با----ارفاق!