گزارش «شهروند» از جزئیات اجرای طرح «هم‌صدا با ماهر» هلال احمر گزارش می‌دهد
 
تربیت کودکان داوطلب با شیوه‌های خلاقانه
 

 

  [ سیما فراهانی]سبک و سیاق آموزش خود را به‌روزتر و نوین‌تر کرده‌اند. به عناوینی در آموزش ورود کرده‌اند که هرکدام از آنها می‌تواند شیوه‌ای موثر برای تربیت و تقویت روحیه داوطلبانه کودکان باشد. جمعیت هلال‌احمر کشور، با آموزش فشرده مربیان غنچه‌های هلال، سعی دارند که کودکان را با روشی خلاقانه، وارد دنیای داوطلبی و فعالیت‌های بشردوستانه کنند. سازمان جوانان هلال‌احمر با برگزاری دوره «هم‌صدا با ماهر»، مربیان غنچه‌های هلال را با دوره‌های جدید آموزشی آشنا کرد و قرار است که این نحوه جدید تدریس در سراسر کانون‌های غنچه‌های هلال عملیاتی شود. با این روش جدید آموزشی، غنچه‌های هلال حالا با سبک جدیدی آموزش می‌بینند.

 توانمندسازی فعالان حوزه کودک
دوره توانمندسازی هم صدا با ماهر، به منظور تقویت مهارت‌ها و ارتقای دانش تخصصی افراد فعال در کانون غنچه‌های هلال توسط سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر اجرا شد. این دوره در راستای تقویت مربیان، مدیران و سایر افراد مرتبط با کانون غنچه‌های هلال و با حضور تعدادی از اساتید یونیسف و مدرسان کشوری حوزه کودک در آذر سال جاری آغاز به کار کرد. سید هاشم حسینی المدنی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در خصوص لزوم برگزاری این دوره، می‌گوید: «دوره توانمندسازی هم‌صدا با ماهر،‌ فرصتی برای به‌روزرسانی اطلاعات و آشنایی با بهترین شیوه‌های آموزشی و حمایتی برای تمامی فعالان این حوزه بود. هدف این بود مربیان، مدیران و فعالان کانون غنچه‌های هلال بتوانند با گذراندن آموزش‌ها به توانمندی لازم برای اداره غنچه‌های هلال برسند و موجب توسعه فعالیت‌ها در این کانون شوند. این مربیان و فعالان باید قادر باشند تمایز رقابتی خود را نسبت به سایر مهدکودک‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های خود حفظ کنند. بنابراین، حضور در این دوره‌ها به آنها کمک کرد تا روش‌های مؤثر ارتباط با کودکان در موقعیت‌های طبیعی و بحرانی را بیاموزند. با توانمندسازی فعالان حوزه کودک و زمینه‌سازی حضور هدفمند کودکان در عرصه‌های مختلف در آینده شاهد رشد و شکوفایی شخصیت و ذهنیت کودکان خواهیم بود.»
 سرفصل‌های این طرح
در دوره توانمندسازی هم‌صدا با ماهر عناوینی همچون «نحوه ارتباط با کودکان دارای معلولیت» «آموزش مربیگری فراگیر در حوزه کودک معلول» «کودک‌آزاری و روش‌های حمایت از کودک» «پیشگیری و اصلاح مشکلات شناختی در دوران بحران» «چگونگی برقراری ارتباط با کودکان از طریق فن بیان، زبان بدن و کتابخوانی» «کارگاه گرافیک ارگانیک» و «شناسایی و حل مشکلات حافظه فعال و دقت و توجه از طریق بازی‌های هدفمند» آموزش داده شد. این دوره تنها به تدریس و آموزش محدود نشد و با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی به کار خود خاتمه داد.

استفاده از طبیعت در آموزش
وحید ایمانی، سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «طرح هم صدا با ماهر برای اولین بار بود که در کشور اجرا شد. یکی از سرفصل‌های آن گرافیک ارگانیک است. این سرفصل یک مدل از آموزش است که در آن مربیان ما نحوه آموزش از طریق دوستی با طبیعت را یاد می‌گیرند. آنها در این نوع آموزش، با عناصر طبیعی مثل برگ درخت، چوب خشک، سنگ و علف، الگوهای شکلی می‌سازند و از کودکان نیز می‌خواهند این الگوها را با استفاده از عناصر طبیعیت بسازند. با این کار هم قوه خلاقیت بچه‌ها پرورش پیدا می‌کند و هم اینکه آنها با طبیعت مانوس می‌شوند. از طرف دیگر مهارتی یاد می‌گیرند و روحیه کار گروهی نیز در آنها تقویت می‌شود.»

آشنایی با مصادیق کودک‌آزاری
وحید ایمانی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «یکی دیگر از این سرفصل‌ها کودک‌آزاری و روش‌های حمایت از کودک  است. هرچقدر ما به سمت صنعتی شدن می‌رویم و از جوامع سنتی فاصله می‌گیریم کودک‌آزاری مصادیق بیشتری پیدا می‌کند. شاید تا سال‌ها قبل وقتی صحبت از کودک‌آزاری می‌شد، در وهله اول این به ذهن ما می‌آمد که یک غریبه، کودکی را مورد آزار قرار داده است. اما درواقع مساله خیلی پیچیده‌تر از این است. وقتی با بچه برخورد درست و رفتار صحیح صورت نگیرد، این مساله وارد پهنه کودک‌آزاری می‌شود. یا مثلا بی‌حوصلگی و راهنمایی بد و صدای بلند از سوی خانواده نیز جزو مصادیق کود‌ک‌آزاری قرار می‌گیرد. قرار دادن کودک در محیطی که مستقل شود در حالیکه ترس را به او تزریق کند هم از مصادیق کودک‌آزاری محسوب می‌شود. این موارد نیازمند آگاهی است. مربیان ما برای نخستین بار با مصادیق مختلف کودک‌آزاری، حتی از ناحیه هم‌سالان کودک هم آشنا می‌شوند. این مساله به آنها کمک می‌کند که بتوانند کودکان را تحت حمایت بیشتری قرار دهند.»

شرکت در جشنواره تدریس ماهرانه
سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، به موارد دیگری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما در این طرح به سراغ مصادیقی رفتیم که ممکن است کودکان را تهدید کند. این مسایل می‌تواند روحیه داوطلبی در سنین بالا را در کودکی تقویت کند. چراکه ما معتقد هستیم، کودکان ذخیره‌های اصلی فعالیت‌های داوطلبانه یک کشور را می‌سازند. آنها در همان کودکی آموزش می‌بینند که فعالیت داوطلبانه فقط پست امدادی نیست. این روحیه داوطلبی در زندگی شخصی و از همان دوران کودکی در فرد شکل می‌گیرد و در آینده نسبت به خشم و بحران، صبر و شکیبایی بیشتری در پیش خواهد گرفت. در این مدل جدید آموزشی مربیان ما به همه این مسایل می‌پردازند. دوره توانمندسازی هم صدا با ماهر، یک دوره پنج روزه بسیار فشرده‌ای بود که 96 درصد رضایتمندی را به ارمغان آورد. حالا مربیان ما تمام این سر فصل‌ها را آموزش می‌دهند. ما مربیان را رها نکردیم. به آنها گفتیم مبتنی بر آموزه‌ها، از نحوه تدریس خود فیلم گرفته و در جشنواره تدریس ماهرانه شرکت کنند. آنها از نحوه تدریس، انتقال مفاهیم و بازخورد این آموزش‌ها را فیلم می‌گیرند و در جشنواره تدریس ماهرانه شرکت می‌کنند. اینکه مربیان فقط یکسری آموزش‌ها را به کودکان منتقل کنند و بروند، برای ما مهم نیست. در این جشنواره شیوه خلاقانه در آموزش‌ها انتخاب و در نهایت این شیوه‌ها به صورت مصوب در کل کشور اجرا خواهد شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/260864/تربیت-کودکان-داوطلب-- با-شیوه‌های-خلاقانه-