[ شهروند] اول هفته ای که قدری سوت و خلوت باید می بود آن هم به واسطه تعطیلی بسیاری از مراکز دولتی و آموزشی در بسیاری از استانها که درگیر آلودگی هوا و... بودند، با خبر رونمایی از شهر جدید موشکی ایران آغاز شد . هر چند جزئیات این خبر در آخرین ساعات جمعه شب روی سایت ها وخبرگزاری ها رفت اما به روزنامه ها نرسید. با این همه فضای رسانه ای خیلی هم خالی از اخبار و تحلیل نبود. همایش وفاق و سفر پزشکیان به سیستان و بلوچستان و آتش در لس آنجلس خبرهای تکراری روزنامه ها بود. اما جدای از آنها ، با هم مروری خواهیم داشت بر آنچه در فضای رسانه ای و مجازی بیشتر مورد اقبال و توجه مخاطبان قرار گرفته بود...
کدام سخن رهبر معظم انقلاب درست فهمیده نشد ؟
مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در روزنامه همشهری نوشت:بسیار اتفاق افتاده که جماعتی سخنی را بد میفهمند یا خود را به بدفهمی میزنند و پس از آن، تعابیر و قضاوتهای ناروا را روامیدارند.
جماعتی که بد میفهمند، احتمال اینکه بدفهمیشان بدون غرضورزی باشد، زیاد است و با توضیحی برطرف میشود اما آنان که خود را به نفهمی میزنند، بعید است مشکلشان با توضیح و تبیین برطرف شود!
یکی از این بدفهمیها، در مورد سخن اخیر رهبر انقلاب درباره تهدید مردمسالاری در صورت تمکین در برابر خواست آمریکاییها بروز کرد.
ایشان فرمودند: «یکی از خواستههای استکبار بهطور کلی - از جمله در رأس استکبار، دولت آمریکا - از مسئولان همه کشورها، از جمله از مسئولان جمهوری اسلامی این است که وقتی راجع به مسائل گوناگون کشور فکر میکنند، طراحی میکنند، یک نگاهی هم به منافع آمریکا داشته باشند، ملاحظه آمریکا را هم بکنند؛ این درخواست آنهاست... از طرق مختلف این را به مسئولان ما تفهیم میکنند. در این سالهای متمادی ما نمونههای متعددش را دیدیم که بیایند واسطه بشوند در فلان قضیه اقتصادی، فلان قضیه فرهنگی، فلان مسئله سیاست خارجی که شما که میخواهید این کار را بکنید، این را تغییر بدهید، به این نحوه عمل کنید که آمریکا هم یک سودی ببرد؛... من عرض میکنم این تهدید مردمسالاری است؛ اگر مسئولان کشور ما در هر دورهای به این توقع بیجای آمریکاییها گوش فرا بدهند، مردمسالاری کشور و جمهوریت کشور را تهدید کردهاند. چرا؟
برای خاطر اینکه مردم به ما رأی دادند، ما را سر کار آوردند، برای اینکه برای منافع آنها کار بکنیم؛ نه اینکه منافع آمریکا را مورد نظر قرار بدهیم.»
این سخن واضح، عزتمندانه، تأمینکننده استقلال سیاسی کشور و تحکیمبخش مردمسالاری، توسط عدهای بدفهم، فهم نشد.
در تبیین این سخن دو نکته قابل توجه است. نخست اینکه، در عرصه حکمرانی، گاهی منافع کشور ما با منافع کشور بیگانه مشترک میشود. روشن است که در اینجا تصمیم، مبتنی بر منافع خودمان است و باید اتخاذ شود ولو خواست بیگانه نیز بوده باشد. بهعبارت دیگر، علت آن تصمیم، مصالح و منافع خودمان است و نه اراده بیگانه.
نکته دوم، گاهی بیگانه یا دشمن برای ایجاد خطای محاسباتی در ما، وانمود میکند با تصمیمی موافق یا مخالف است درحالیکه منافع آن برعکس چیزی است که وانمود میکند. اینجا تصمیمگیری دشوارتر و پیچیدهتر میشود و تصمیمگیران باید بهطور مستقل و صرفا ناظر به منافع ملی، وظیفه خود را تشخیص دهند و تصمیم صحیح را اتخاذ کنند. نکته پایانی هم ارتباط تمکین در برابر خواست بیگانه یا دشمن با مردمسالاری است. طبیعتا کشورهایی که اساسا فاقد نظام مردمسالار هستند مانند کشورهای حاشیه خلیجفارس، خارج از این دایره قرار میگیرند، هرچند تمکین آنها در برابر اراده دشمن نیز خیانت به مردمشان است. اما در کشورهای مردمسالار که رأی مردم تعیینکننده است مانند کشور ما، این خطا و چهبسا خیانت، تهدید مردمسالاری هم خواهد بود؛ چراکه منتخبان که با تعابیر مختلف سوگند یاد میکنند حافظ منافع و دستاوردهای کشور و مردم باشند، خلاف آن عمل و منافعی را تأمین میکنند که در تعارض با منافع مردم و کشور است.
نمایندگان مجلس با دخالتهای خود در دولت، مسئولان را خسته کردند
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «وظایف نمایندگان دخالت در امور اجرائی نیست» به نقد اظهارنظرهای متعدد نمایندگان مجلس در امور اجرایی دولت پرداخته است.
این روزنامه در این زمینه نوشت: نمایندگان مجلس، قبل از ورود به مجلس ضرورت دارد علاوه بر قانون اساسى و قانون مدنى، شرح وظایف هریک از قوا و شرحهایی را که بر آنان نوشته شده، بخوانند و کتاب روحالقوانین مونتسکیو و موضوع کانونى آن یعنى تفکیک قوا را به دقت ملاحظه کنند و به اصل پنجاهوهفتم قانون اساسى که قوا را مستقل مىشناسد، وفادار بمانند.
مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت را عهدهدار است و قوه مجریه، مجرى قانون است که به تصویب مجلس مىرسد و قوه قضائیه نیز امور قضائی را عهدهدار است. قوه مجریه در امر قانونگذارى نباید مداخله کند و نمایندگان مجلس حق مداخلهگرى و عزل و نصب و اخراج و استخدام را ندارند، جز در حیطه نظارت عمومى در چارچوب قانون و رأى به وزرا و استیضاح و سؤال از رئیسجمهور و دولت. مجلس باید در زمینه قانونگذارى هم قوانینى را تصویب کند که مورد نیاز عموم مردم است و به طور عرف، آن را پذیرفته و به آن عمل مىکنند.
شأن نمایندگان دخالت در امور اجرائی و کارچاقکنى و عزل و نصب بخشدار و فرماندار و مدیر و کارمند و مداخله در کار شرکتها و تعیین مدیرعامل و هیئتمدیره و اصرار بر استخدام این و آن نیست. قانون اساسى بر مداخلهنکردن قوا در امور یکدیگر تصریح دارد و مقام رهبری بارها بر مداخلهنکردن نمایندگان در امور اجرائی تأکید کردهاند.
در کشور، انبوهى از ناترازى و نابرابرى و بیکارى و فقر و فساد نهادینه شده. تهدید خارجى و تحریم و تورم و رکود و کمبود برق و گاز و آب و هوا، تولید را زمینگیر و تجارت را به افساد و افلاس کشانده، که نمایندگان باید وقت خود را به ساماندهى امور مهم مصروف کنند. مجلسِ رأس امور، مجلسى نیست که مسائل اساسى کشور را نادیده گرفته و در کارهاى غیرمرتبط و جزئی به لابىگرى و مداخلهگرى بپردازد.
بهتازگی مدیرعامل یکى از شرکتهاى وابسته به مؤسسه عمومى غیردولتى مىگفت از مداخله و واسطهگرى برخى نمایندگان از کار روزانه و برنامهریزى بازماندهام که به عزل و نصبها مداخله و ضمنى تهدید و کار مؤسسه را مختل کردهاند، که بهناچار باید اسامى را به رئیس مجلس و مقامات ذیربط گزارش دهم. برخى نمایندگان وزرا را به خاطر چیزهایی استیضاح مىکنند که ریشه در همین مداخلات دارد.
فیلترینگ کاربران ایرانی را به سمت استارلینک کشاند
روزنامه خراسان در این میان به تب فراگیر استارلینک پرداخته است. این روزنامه نوشت: نشریه آمریکایی فوربس، چندی قبل در گزارشی آورد که در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار کاربر در ایران به اینترنت ماهواره ای استارلینک دسترسی دارند.
این نشریه مدعی شد که با تعدادی از آنان گفت وگو کرده و آنان گفته اند، «اینترنت بدون فیلتر برای آن ها یعنی سرعت بیشتر تماسهای ویدئویی و بازیهای ویدئویی و دسترسی نامحدود به رسانههای اجتماعی.»
اما آن چه در گزارش نشریه فوربس که ۱۸ دسامبر،(روزهای آخر سال میلادی۲۰۲۴) منتشر شده، قابل تامل به نظر می آید هزینه هایی است که خریداران تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک پرداخت می کنند: «قیمتهای گزاف فروش در ایران به این شکل است که پایانههای استارلینک فقط برای افراد معدود ممتاز مقرونبهصرفه هستند. چون در مقایسه با قیمت معمولی خردهفروشی در آمریکا که ۲۵۰ دلار است، در ایران بین ۷۰۰ تا ۲ هزار دلار به فروش میرسند.علاوه بر این سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک مستلزم پرداخت کارمزد ۷۰ دلاری ماهانه است که به دلیل تحریمهای آمریکا بر بانکهای ایرانی، نیازمند مجموعهای از مراحل پیچیده شامل کارت های اعتباری رمزنگاری و پیشپرداخت شده است. در واقع کاربران برای فعال کردن حساب کاربری خود در نقطه ای دیگر، هزینه ۲۰۰ دلاری «خارج از منطقه» را می پردازند.»
گزارش کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران از وضعیت تابستان و پاییز ۱۴۰۳ نیز به تازگی منتشر شد و این گزارش نیز به موضوع گسترش استفاده از این اینترنت در کشور اشاره کرده و ضمن واکاوی علل آن، می گوید: روند استفاده از اینترنت استارلینک در ایران افزایش ۲۰ برابری پیدا کرده و بیش از ۳۰ هزار کاربر یکتای اینترنت ماهوارهای در ایران وجود دارد.
آن چه در گزارش مرکز تجارت الکترونیک بر آن تاکید شده، قابل تامل است: «با فراگیر شدن نسل بعد اینترنت ماهوارهای که بدون نیاز به تجهیزات جداگانه (Direct To Cell) امکان اتصال مستقیم تلفن همراه به اینترنت را فراهم میکند، نرخ انطباق کاربران با فناوریهای نوین شتاب چشمگیری خواهد گرفت و در نتیجه آن محدودیتهای سنتی دسترسی به اینترنت بیش از پیش کارایی خود را از دست میدهد.»
چرا؟روایت این موارد رسیدن به این پرسش است که اگر نظام حکمرانی اینترنت در کشور دو موضوع اصلی در این مقوله یعنی رفع محدودیت ها و ارتقای کیفیت اینترنت را به یک نتیجه معقول و درست نرساند، طبیعی است که کاربر، برای دستیابی به این دو نیاز در جست وجوی راه دیگری بر می آید که بنابر سنت قدیمی «جوینده یابنده است» می توان حدس زد، با تداوم شرایط موجود در محدودیت ها و کیفیت اینترنت، این مسیر و اراده کاربران به چه سمت و سویی سوق می یابد.
کارنامه رسایی در مجلس دوازدهم
فرهیختگان هم به موضوع ناتمام فعالیت ها و سخنان رسایی پرداخته است. از مجموع 111 رأیی که رسایی تاکنون داده 78 مرتبه موافق ثبت شده و 33 مرتبه نیز رأی او مخالف ثبت شده است. از مجموع این 111 مرتبه 40 مرتبه رسایی رأیی متضاد با غالب نمایندگان داده، یعنی او در 36 درصد موارد با اکثریت مجلس مخالف بوده است. یکی از موضوعات پرتکراری که رسایی درمورد آن غالباً در رأیدهی شرکت نکرده موضوع اصلاح قانون انتخابات شوراهاست. او در این باره که یکی از موضوعات پرتکرار مجلس دوازدهم بوده مطابق آنچه در سایت شفافیت آرای نمایندگان منتشرشده 18 مرتبه در رأیگیری شرکت نکرده است. رسایی در حالی نسبت به موضوع اصلاح قانون انتخابات شوراها بیدغدغه ظهور کرده است که خود با حضور مؤثر در حزب شریان از الان دارد برای انتخابات سال آینده شوراهای اسلامی گرم میکند و احتمالاً همچون انتخابات مجلس با مشارکت اعضای این حزب فهرستی را ارائه و تبلیغ خواهد کرد.
در شرایطی که کارنامه قانوننویسی رسایی خالی از اقدام است، این سؤال پیش میآید که این نماینده مجلس وقت غیرکاری خود را چگونه پر میکند؟ بهغیراز رفتن به مساجد و دیدار با مردم- که مطابق اخبار کانال رسایی ماهی یکی دومرتبه بیشتر نبوده است- حضور در جلسات حزبی نیز در برنامه کاری او قرار دارد.
رسایی که از زمان راهاندازی حزب شریان جزء حلقه اصلی این حزب بوده و در نخستین مجمع این حزب سخنرانی کرده بود در دومین مجمع این حزب که اخیراً در فاصله چندماه به انتخابات شورای شهر برگزار شد نیز حضور پررنگی داشت تا نشان دهد او و شریان برنامه جدی برای کنش انتخاباتی دارند که البته امر مذمومی نیست؛ اما کنش انتخاباتی زمانی معنا پیدا میکند که مردم اثر آن را نیز ببینند و مشارکتی فعالانه را از افراد پس از انتخابشان شاهد باشند. اینکه نمایندهای بدون کارنامه عملی چشمگیر برای کرسیهای شورای شهر برنامهریزی کند؛ صرفاً امیدواری به خروجی و اثر عینی را کمرنگ میکند.
واقعیتهای تلخ منطقه را بپذیریم تا بتوانیم شکست را جبران کنیم
روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان «تفسیر سومِ حوادث منطقه» به چگونگی رویارویی با واقعیتهای ناخوشایند این روزهای منطقه پرداخته است.
این روزنامه در این زمینه نوشت: عدهای درباره حوادث منطقه به ویژه لبنان و سوریه معتقدند جبههای که در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان منطقهای و غربی این رژیم ایستادگی میکند دچار شکست شده است. فروپاشی رژیم اسد در سوریه و انتخاب جوزف عون، فرد مورد نظر آمریکا و عربستان به ریاست جمهوری لبنان، ازجمله دلایل تکمیلی اصحاب این نظریه است.
در مقابل، عدهای معتقدند آنچه در لبنان و سوریه اتفاق افتاده عارضهای موقتی است که چه بسا مقدمهای باشد برای تقویت جبهه مقاومت و وارد شدن ضربههای سنگینتر و کاری بر مجموعهای که از مثلث صهیونیسم، حامیان غربی و همراهان منطقهای آن تشکیل شده است. بنابراین، نهتنها شکستی در کار نیست بلکه باید حوادث اخیر منطقه را مرحلهای از بازیابی قدرت جبهه مقاومت دانست.
طرفداران این دو تفسیر نقطه نظرهای خود را عین واقعیت میدانند و حاضر نیستند درباره این دریافتها تجدید نظر کنند. همین خودداری از بازنگری، نشان میدهد نوعی خواست قلبی اصحاب این دو تفسیر بر ذهن آنها حاکمیت دارد و نمیتوان این تفسیرها را صد درصد منطبق بر واقعیت دانست.
تفسیر سوم اینست که دشمنان استقلال ملتهای منطقه و دستنشاندگان منطقهای آنها در مرحله کنونی به موفقیتهائی دست یافتهاند. این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که رژیم صهیونیستی، آمریکا، گروههای تروریستی-تکفیری و حامیان منطقهای آنها در مرحله کنونی به بخش قابل ملاحظهای از اهداف خود رسیدهاند. به این سوال هم نمیتوان پاسخ قطعی داد که این پیروزی آنها تداوم خواهد یافت یا در آینده نزدیک اوضاع تغییر خواهد کرد. پاسخ این سوال و چگونگی شکلگیری مسیر آینده حوادث منطقه به این اصل بسیار مهم بستگی دارد که تصمیمگیرندگان جبهه مقاومت چقدر آمادگی برای تجدید نظر در سیاستهای خود داشته باشند. آنها اگر بپذیرند که اشتباهات غیرقابل انکارشان باعث شکست در لبنان و سوریه شده، این احتمال وجود خواهد داشت که موفقیت کنونی مثلث ضد جبهه مقاومت یک امر موقتی باشد و زمینه برای وارد کردن ضربههای کاری بر پیکر این مثلث فراهم گردد.
نباید هر گروه کوچکی حزب تشکیل دهد
اما نکته جالب و جدیدی که شاید این روزها باید مورد توجه قرار گیرد، احزاب الکی در ایران هستند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: مجلس قانون احزاب را اصلاح کند تا هر گروه کوچکی نتواند با حداقل شرایط حزب تشکیل دهد.
محمد عطریانفر در گفتگو با خبرنگار مهر تعدد احزاب بدون داشتن فعالیتهای حزبی را موجب تنزل جایگاه احزاب در کشور دانست و گفت: قانون اساسی و قانون احزاب نحوه تشکیل احزاب را مشخص کردهاند، اما نظام انتخاباتی کشورمان بر ساختار حزبی منطبق نیست. وی ادامه داد: اگر انتخابات مبتنی بر احزاب بود، آنها میتوانستند با رقابتهای منطقی و جلب افکار عمومی قدرت سیاسی و اداره کشور را در دست بگیرند، اما وقتی اینطور نیست، روند تأسیس احزاب مسیر دیگری را طی خواهد کرد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی عنوان کرد: وقتی نظام انتخاباتی حزبی نیست، احزاب دچار نوعی آشفتگی و رهاشدگی هستند و این عمدهترین اشکالی است که میتوانیم به نحوه تأسیس حزب و فعالیت احزاب در ایران وارد کنیم. عطریانفر اظهار کرد: اگر قصدی بر اصلاح قانون احزاب داشته باشیم باید از منظر آسیب شناسانه ورود کرده و مشکل را حل کنیم، البته نحوه تشکیل احزاب مطابق قانونی که در مجلس تصویب شده است، دارای ضعف و خلأهایی است و صرف اینکه گروه اندکی دور هم جمع شوند و با کسب گواهی سوء پیشینه و یا یک مدرک دانشگاهی امکان تأسیس حزب داشته باشند، کافی نیست.
وی ادامه داد: تعیین شروط مناسبتری برای تأسیس احزاب از جمله آنکه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه مثلاً ۵۰ هزار نفر برای تأسیس یک حزب باید همسو و هم نظر باشند میتواند زمینهای باشد که گروههای کوچک حزب تأسیس نکنند.
عطریانفر گفت: اصلاح نظام انتخاباتی منطبق با نظام رقابتهای حزبی و همچنین اصلاح قانون احزاب در نحوه کسب مجوز تأسیس و فعالیت حزبی میتواند آینده بهتری را برای احزاب ایران ترسیم کند.
دعای ظریف برای کسانی که به پدر و پدربزرگش تهمت ساواکی بودن زدند
دست آخر هم برویم سراغ ظریف. محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور و وزیر سابق وزارت امور خارجه کشورمان مهمان این هفته برنامه «حضور» بود. او در بخشی از اظهارات خود در این برنامه گفت: پدر و مادر من بسیار متدین بودند. ما در خانه تلویزیون نداشتیم. رادیو در یک کمدی بود که قفل میشد و فقط سحرهای ماه رمضان برای اینکه وقت اذان معلوم شود، بیرون میآمد. منزل ما تمام اعیاد یعنی تولد همه ائمه مهمانی میدادند. از علمایی که پدرم با آنها محشور بود. البته پدرم بازاری بود ولی با گروهی از علما محشور بود که متأسفانه هیچ کدامشان انقلابی نبودند. به همه آنها مهمانی میداد و غذای مفصلی.
بنابر گزارش جماران، وی در سخنانش به پدربزرگ مادریاش، مرحوم آقا میرزا علینقی کاشانی نیز اشاره کرد و بیان داشت: خدا از تقصیرات کسانی که به ایشان تهمتهای ناشایسته زدند بگذرد؛ به خاطر اینکه مرا بزنند، به یک فردی [تهمت زدند] که بخش اعظم مسجد اعظم قم با هزینه ایشان ساخته شده، مسجد هامبورگ را ایشان ساخته و از نزدیکان مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی بوده. ایشان خیلی در امور مذهبی و خیریه مخصوصاً در کنار آیتالله العظمی بروجردی فعال بود. خدا آنهایی را که به خاطر خراب کردن من به بزرگوارانی مثل پدربزرگم و مرحوم پدرم که ۷۵ سال نماز شبش ترک نشد و به او تهمت ساواکی بودن زدند، هدایت کند.