افزایش 5‌درصدی سوخت بلاتکلیف است
 
کاهش رشد مصرف بنزین در ایران
 

 

شهروند | هر سال با نزدیک شدن به آخر‌سال خورشیدی، متوسط مصرف بنزین به‌طور نامحسوس افزایش می‌یابد و این روند افزایشی توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند. روند صعودی مصرف بنزین در ایران طی دو یا سه‌سال اخیر همچنان صعودی بوده است. اما آماری که سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرده نشان می‌دهد در ‌سال 93 این روند معکوس شده است و طی 11 ماه و نیم گذشته این سازمان روزانه 69.2‌میلیون لیتر بنزین در کشور عرضه کرده است که نسبت به‌ سال گذشته 1.8‌درصد افزایش یافته است. این درحالی است که شیب رشد مصرف بنزین در ‌سال قبل بیشتر و حدود 7.7‌درصد بوده است. به گفته سجادی، توسعه سی‌ان‌جی و سهمیه‌بندی از عواملی هستند که به کاهش مصرف منجر شده‌اند.
کاهش مصرف نفت سفید و گازوییل
 با توسعه گاز
با توجه به این آمار، روند کاهش رشد مصرف فقط مربوط به بنزین نیست. از ابتدای ‌سال 93 تاکنون نیز به‌طور متوسط روزانه 100.7‌میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف شده که نسبت به ‌سال گذشته 3.8‌درصد کاسته شده است. اما به نظر می‌رسد بیشترین کاهش مصرف سوخت‌ها مربوط به نفت کوره (در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ کاربرد دارد) است که مصرف آن نسبت به ‌سال گذشته 28‌درصد کاسته شده است. به گفته سجادی، علت اصلی کاهش مصرف نفت کوره، نفت سفید و گازويیل، افزایش ظرفیت تولید گاز ایران بوده است. 46‌میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شد که این میزان نسبت به ‌سال گذشته 36‌درصد رشد داشته است که براساس آمار ارایه شده به دلیل افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ، حدود 8‌میلیارد لیتر سوخت مایع کمتری نسبت به ‌سال گذشته مصرف شده است.  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با اشاره به این‌که با توسعه گاز از اسفندماه صادرکننده فرآورده‌های نفت گاز و نفت کوره و نفت سفید تبدیل شده‌ایم، افزود: این رویه باعث شده که بتوانیم بخشی از فرآورده‌ها را از طریق کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و پاکستان صادر کرده و بخشی نیز در مرزها توزیع شود که منجر به کاهش میزان قاچاق خواهد شد.  از سوی دیگر، فروش مرزی را در دستور کار قرار دادیم تا از قاچاق جلوگیری شود. قیمت فروش بنزین مرزی 95‌درصد قیمت اولین جایگاه در آن سوی مرز خواهد بود. سجادی درخصوص نحوه اجرای طرح افزایش 5‌درصدی نرخ فرآورده‌های نفتی در ‌سال 94 نیز گفت: هنوز نحوه اجرای این مصوبه مجلس، ابلاغ نشده است. افزایش 5‌درصدی فرآورده‌های نفتی، به‌عنوان افزایش قیمت در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه قرار است 5‌درصد از نرخ فروش را به شرکت پالایش و پخش برای اهداف در نظر گرفته شده اختصاص دهند.
بنزین یورو 4 در کلانشهرها
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عرضه فرآورده‌های نفتی یورو 4 در راستای تکلیف قانونی و مسائل زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون بنزین یورو4 در شهرهای تبریز، اراک، کرج، تهران، مشهد و اصفهان عرضه می‌شود و با به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه پالایشگاه آبادان شهرهای شیراز و اهواز طی سه ماهه ابتدایی ‌سال 94 تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار می‌گیرند. در مجموع روزانه حدود 19‌میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 10‌میلیون لیتر نفت‌گاز در این کلانشهرها عرضه می‌شود. سجادی در ادامه به عرضه نفت‌گاز مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی براساس کارکرد طبق مصوبه هیأت دولت اشاره و خاطرنشان کرد: پس از عرضه کارت هوشمند سوخت عرضه نفت‌گاز براساس جدول سهمیه‌بندی صورت می‌گرفت اما طبق مصوبه جدید هیأت دولت عرضه نفت‌گاز مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی با استفاده از کارکرد در دو مرحله صورت  می‌گیرد.
افزایش 550‌میلیون لیتری  ذخیره‌سازی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین افزایش ذخیره‌سازی سوخت را با احداث انبار و مخازن جدید دیگر از اولویت‌های مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: در ‌سال‌جاری با هدف اطمینان‌بخشی به ذخیره سوختی کشور، با ساخت مخازن و انبارهای جدید در ماهشهر، شیراز و ملایر، ٥٥٠‌میلیون لیتر به ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، اضافه شده است. او ذخیره سوختی در انبار نفت بزرگ ماهشهر را ٣٠٠‌میلیون لیتر، نفت شیراز ١٧٠‌میلیون لیتر و در انبار نفت ملایر را نیز ٧٠‌میلیون لیتر اعلام کرد. همچنین ساخت یک انبار با ظرفیت ١٣٠‌میلیون‌لیتر در ارومیه و یک انبار با ظرفیت ١٠٠‌میلیون لیتر در بیرجند از برنامه‌های ‌سال آینده این شرکت است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25897/کاهش-رشد-مصرف-بنزین-در-ایران