شهروند| روز گذشته، جشن تصویر سال تمام شد. جشنی که میتوان آن را بزرگترین گردهمایی هنرمندان در عرصه تصویر دانست. سیفالله صمدیان سالهاست که خودش این جشن را به تنهایی اداره میکند، به تنهایی اما به اندازه یک وزارتخانه. او امسال بخش ویژهای هم داشت: «تجلیل از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در قالب دوازدهمین جشن تصویرسال.» این مراسم چهارشنبه ۱۳ اسفند در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و در آن از آیدین آغداشلو، کامبیز درمبخش، ابراهیم حقیقی، محمد فرنود، محسن راستانی و احمد معینی جم
تقدیر شد.
در این برنامه جای آیدین آغداشلو خالی بود. صمدیان دراینباره گفت: «مطمئنم چسب آغداشلو از جنسی نیست که به تن خارج از ایران بچسبد؛ مطمئنم که او بهزودی بازمیگردد. شاملو در مصاحبهای گفته بود: «من اینجاییام/ چراغم در این خانه میسوزد.» یک روز در «دهکده» به او گفتم این حرفها اصلا به شما نمیآید، همه فکر میکنند که شما میبایست یک جهانوطن تمامعیار باشید و مرز و طبیعت وطنتان بهوسعت تمام جهان است و قطعا باور نخواهند کرد که شما اینقدر وابسته به آب و خاک خودتان باشید. در پاسخم گفت، در دوران نقاهت بعد از عمل جراحیام در آمریکا، با علم به اینکه میدانستم که پستخانه نزدیک محل اقامتم رأس ساعت 9 صبح باز میشود، بیاختیار و از سر شوقی مطمئن از ساعت هشت صبح خودم را جلوی در بسته آنجا مییافتم که شاید نامهای یا یادداشتی از ایران برایم آمده باشد؛ آن روزها تمام دلخوشی من به اتصالم به ایران به همین نامهها بود که در اکثر موارد با دست خالی به خانه برمیگشتم! ابراهیم حقیقی - هنرمند طراح گرافیک- بعد از صحبتهای صمدیان پشت تریبون رفت و درباره آیدین آغداشلو گفت: «آیدین کارشناس نقاشی، منتقد، سخنور، معلم و طراح است که در همه این تواناییها یکی است. به روایت بیضایی استادکار نقاشی چه میکند که معاصر را کهن و کهن را معاصر میکند؟ چگونه است که این ساختهها به هماهنگی میرسند.خود آیدین میگوید منتقد باید باسواد باشد و سواد بسیط است، همان سوادی است که این روزها مهجور مانده است. منتقد باید نمونههای متعدد را دیده باشد و در آن رشته خاص بر فرهنگ و دوران منطقهاش تسلط داشته باشد.»
سیفالله صمدیان - دبیر جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر - البته در این مراسم درباره برنامه جدید تصویرسال یعنی تقدیر از آثار و رویدادهای شاخص هنرهای تجسمی 93 هم توضیحاتی داد: «امسال پنج رویداد با قدردانی از 6 هنرمند انجام میشود. اسمش را «تجلیل» نمیگذاریم؛ چرا که ما فقط درحد امکانات خود از هنرمندان قدردانی میکنیم. این برنامه تقدیر از حرکتهای شاخص هنری و جمعبندی بهترینهای سال است که بهعنوان رویدادهای مهم سال در عرصه هنرهای تجسمی بازبینی و قدرشناسی میشوند.»
در این مراسم کامبیز درمبخش بهخاطر انتشار کتاب «مینیاتورهای سیاه» که از سوی نشر تاش منتشر شده، محسن راستانی بهخاطر انتشار کتاب «زمان سخت» که از سوی نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده، ابراهیم حقیقی برای نمایشگاه مروری بر پوسترهای 40سال گذشتهاش، آیدین آغداشلو بهخاطر نمایشگاه نقاشیهایش بعد از 40سال و محمد فرنود و احمد معینیجم برای گزارش تصویری جداگانهشان از جام جهانی2014 برزیل ثبت کردهاند، تقدیرشدند. همچنین مالتی مدیاهای جداگانهای برای هریک از رویدادهای منتخب سال توسط مرکز فیلم تصویر ساخته شده بود. هادی حیدری – کاریکاتوریست - درباره کارهای درمبخش گفت: «سنت استفاده از زبان استعاره در دورههای مختلف تاریخ کارتون در ایران و کشورهای نظیر ایران متداول بوده است. کتاب «مینیاتورهای سیاه» نمونه درخشانی از این شیوه است. زبان استعاره میراثی است که از ابتدای ورود هنر کارتون در ایران نسل به نسل چرخیده و به کارتونیستهای نسل نو رسیده است. زبانی که هنوز کارایی خویش را دارد و راهحل موثری است برای گریختن از چنگال سانسور.»
سپس مالتیمدیای مربوط به گزیده 40سال پوسترهای ابراهیم حقیقی پخش شد و امیر اثباتی -طراح صحنه و لباس سینما -درباره او و پوسترهای سینماییاش سخن گفت. اثباتی، حقیقی را هنرمندی چندوجهی دانست و گفت: «کارهای او از نظر موضوع به فیلمهای بلند و پوسترفیلمهای کوتاه و همچنین پوسترهای جشنوارهها تقسیم میشود. در دوره اول حضور شاخص آقای حقیقی را در دو جنبه میتوان دید؛ یکی آنجا که در کانون پرورش فکری در کنار هنرمندان و طراحان مطرح، پوسترهای زیبایی طراحی کرد و مجموعه نفیسی رقم زد و دیگری دورهای بود که پوسترهایی را برای سینمای آزاد ارایه کرد که در آنها میتوان نگاه تازهای را دید.»
این مدیر هنری کمپین تبلیغاتی در سینمای ایران، همچنین به پایهگذاری گرافیک مدرن توسط مرتضی ممیز اشاره کرد و گفت: «پوسترهایی که زندهیاد مرتضی ممیز طراحی کرد در ذائقه علاقهمندان سینما تاثیرگذار بود و یکی از کسانی که آن را پی گرفت حقیقی بود. بعد از انقلاب قدری به تبلیغات سینما توجه شد و بنیاد سینمایی فارابی به گرافیک در سینما توجه بیشتری نشان میداد. حقیقی قبل از انقلاب پوستر فیلم سینمایی طراحی نکرد چرا که در آن دوره، طراحی پوستر گونه خاصی بود و به گرافیستهای تحصیلکرده میدان داده نمیشد و در این میان فقط ممیز با شیوه خاص خود طراحیهایی داشت.» سپس سیدعباس میرهاشمی - رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس – برای صحبت درباره عکسهای محسن راستانی از زندگی و جنگ بوسنی و انتشار کتاب «زمان سخت» این هنرمند پشت تریبون قرار گرفت. میرهاشمی با اشاره به تأسیس انجمن عکاسان دفاع مقدس در 12سال پیش توضیح داد: «به خاطر غفلتی که در دهه 50 و 60 در حوزه عکس حوزه دفاع مقدس شده بود این انجمن خود را موظف دانست که وارد عمل شود و آثاری را که مورد غفلت واقع شده و در معرض نابودی بود جمعآوری کند. در نتیجه دوستان دور هم جمع شدند و در گردآوری و ساماندهی آثار تلاش کردند. تعداد زیادی از نگاتیوهای دوره جنگ و انقلاب را جمع شدند.» در پایان این مراسم سیفاله صمدیان با حضور مجید ملانوروزی -مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران - با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از سوی شرکت «دایاسیستم»از این شش هنرمند تقدیر کردند.