[حمیدرضا خالدی] خاموشیهای برق در شهرهای بزرگ و بخصوص تهران که باعث خاموش شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی و چراغهای روشنایی میشود، موجب شده تا ترافیکهای سنگینی در چهارراهها و معابر پرتردد شهرها شکل بگیرد و نه تنها شهروندان را کلافه کند که باعث افزایش آمار تصادفها نیز بشود. با این حال رؤسای پلیس راهنمایی و رانندگی شهرهای مختلف، مدعیاند که شهرداریها باید فکری برای این خاموشیهای مستمر و دردسرساز چراغهای راهنمایی و رانندگی بکنند و اینکه پلیس فقط ضابط اجرایی قانون است.
گلایه کشوری!
چند روز قبل بود که سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه ضمن گلایه از قطعیهای مکرربرق در این شهرستان گفته بود: قطع برق در طول روزهای اخیر، علاوه بر ایجاد گرههای ترافیکی و افزایش زمان سفر شهروندان، به افزایش آمار تصادفات و فشار کاری پرسنل پلیس راهور هم شده است. بعد از آن هم سرهنگ دستوار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد نیز در اظهاراتی مشابه از افزایش حجم ترافیک به خاطر خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی انتقاد کرده بود.
انتقاد متولیان ترافیکی
این چالش اما در تهران با بیش از ۴ میلیون خودرو طبیعتا شدیدتر است کمااینکه سردار تیمورحسینی، رئیس پلیس راهور فراجا نیز با تأیید این مطلب گفته بود: در حال حاضر به پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ابلاغ کردهایم که باتوجهبه برنامه خاموشیها در مناطق پیشبینیهای لازم را داشته باشند؛ بهخصوص در مناطقی که چراغ فرماندهی در آنها مستقر است با حضور مأموران در محل وضعیت ترافیک و آمدوشد را مدیریت کنند. سردار حسینی با بیان این مطلب که استقرار مأموران در تقاطعها در هنگام قطعی برق چاره کار نیست، گفت: نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی مأموریتهای متعددی دارند؛ ممکن است همان موقع که برق رفته و مامور در سر چهارراه مستقر شده، در همان محدوده تصادفی اعلام شود؛ مأمور نه میتواند تقاطع را رها کند و نه اینکه بهتصادف برسد.
در همین راستا، سردار سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اما معتقد است که این وظیفه شهرداری است که تدبیری اتخاذ کند تا چراغهای راهنمایی خاموش نشوند. وی در گفت و گو با «شهروند» در این زمینه میگوید: پلیس سالهاست که در این زمینه به شهرداری اعلام کرده که باید هر چه سریعتر فکری برای روشن نگه داشتن چراغهای راهنمایی در هنگام قطع برق بکند. حتی یکسری راهکارهایی را نیز پیشنهاد دادیم. ولی نمیدانیم که چرا شهرداری تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده یا اینکه چه اقداماتی انجام داده است! وی با تأکید مجدد براینکه قطع برق مشکل جدی برای ترافیک ایجاد میکند و باعث تردد کاذب میشود میگوید: در همین راستا، در جلساتی که طی سه سال گذشته با شهرداری داشتهایم لیست ۳۰ تقاطع را اعلام کردیم که به هیچ وجه نباید برق چراغهای آنها قطع شود اما متأسفانه با وجود پیگیریهای ما همچنان این امر محقق نشده است. چون مطالعات نشان داده که قطعی برق و خاموش شدن چراغهای راهنمایی و دوربینهای نظارتی و چراغهای روشنایی در تقاطعها میتواند منجر به افزایش آمار تصادفها و گره خوردن ترافیک شود.
موسوی پور در پاسخ به این سؤال که پلیس چه پیشنهادهایی برای جلوگیری از خاموش شدن چراغهای راهنمایی داشته است نیز میگوید: ما چندین راهکار فنی و مهندسی به شهرداری ارائه دادیم. مثل استفاده از CPU یا مجزا کردن برق چراغها از برق شهری و.... رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین در مورد میزان تأثیر خاموش شدن چراغهای راهنمایی برترافیک تهران نیز میگوید: همانطور که گفتم این رویه، قطعاً بر افزایش ترافیک و آمار تصادفها تأثیر داشته است اما هنوز همکاران من، گزارشی در این زمینه ندادهاند تا اعلام کنم.
وعده های مدیریت شهری
حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران اما مدعی است که شهرداری با تمام توان در تلاش است تا مشکل سختافزاری چراغهای راهنمایی و رانندگی را حل کنند. وی در گفت و گو با «شهروند» میگوید: با توجه به هماهنگیهای انجام شده، مناقصهای برای خرید CPU برگزار شده که براساس آن، تا پایان آذرماه تمام چرا غهای تهران به این سیستم مجهز میشوند تا در صورت قطعی برق، نیروی الکتریکی چراغهای راهنمایی و رانندگی خاموش نشوند. از سویی تا زمان نصب این سیستم، باتریهای پرتابلی هم پیشبینی شده که به زودی چراغها به آن مجهز خواهند شد تا اختلال در عملکرد آنها ایجاد نشود. وی با اشاره به راهکار دراز مدت شهرداری برای تأمین نیروی برق این چراغها نیز میگوید: در این خصوص به دنبال آن هستیم تا با کمک بخش خصوصی، چراغهای نور و چراغهای راهنمایی و رانندگی سطح تهران را به پنلهای خورشیدی متصل کنیم تا دیگر هیچ گاه دچار اختلال نشوند. برادران همچنین با ذکر اینکه اقدامات صورت گرفته برای ۲۵۰ چراغ اصلی سطح شهر تهران است میگوید: علاوه براین ما حدود ۵۰ چراغ راهنمایی و رانندگی داریم که در چهارراهها و معابر کلیدی پایتخت نصب هستند و به هیچ عنوان نباید قطع شوند چرا که میتواند عواقب ترافیکی و حوادث بسیاری را به همراه داشته باشد. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در نهایت با تأکید براینکه نقش پلس در این روزها و در نقاط پرتردد کلیدی است میگوید: البته با وجود همه این تمهیدات باز هم در این روزها، باید پلیس حتماً در چهارراهها مستقر باشد تا در صورت نیاز وارد عمل شود و ترافیک را کنترل نماید چرا که به هر تقدیر حضور و دستور پلیس مقدم برهر اقدامی است.
لزوم استفاده از تکنولوژیهای نوین
هرمز ذاکری، کارشناس ترافیک نیز در گفت و گو با «شهروند» ابتدا اشارهای به فلسفه استفاده از چراغهای راهنمایی میکند و میگوید: با توجه به اینکه ما با جامعهای روبرو هستیم که کم حوصله شدهاند، خاموش شدن چراغهای راهنمایی در چهار راهها و معابر ، میتواند باعث تشدید ترافیک و در هنگام خلوت بودن معابر، می تواند منجر به بروز تصادفهای سنگین و حتی جرحی شود کمااینکه گزارشهای فراوانی در این زمینه وجود دارد. اما راهکار چیست؟ سؤالی که ذاکری در پاسخ به آن میگوید: باید از لحاظ سختافزاری تمهیداتی صورت گیرد که چراغها خاموش نشوند و البته به صورت هوشمندانه کنترل بشوند. وی اضافه میکند: قرار است تا سال ۲۰۲۵، کشورهای اروپایی و آمریکا در ساخت خودروهایشان از تجهیزاتی استفاده کنند که با یکسری از دستگاههای هوشمند ترافیکی نصب شده در کنار جادهها تبادل اطلاعات کنند و بهترین و کم ترافیکترین مسیر را انتخاب و از بروز تصادفهای سنگین هم جلوگیری کنند. ما هم میتوانیم با راهکارهایی اینچنینی هم چراغهای راهنمایی خودمان را به گونهای طراحی کنیم که کمترین اختلال را داشته باشند و هم اینکه ترافیک را کاهش دهیم.