براي داوطلب شدن هيچوقت دير نيست. در زير چند مركز كه ميتوانيد در آنها خدمات داوطلبانه ارایه دهيد به شما معرفي ميكنيم:
سازمان حفاظت از محيطزيست و همچنين سازمان جنگلها و مراتع كشور
اين سازمانها در زمينههاي حفاظت از محيطزيست، جلوگيري از آلودگي محيطزيست يا تخريب آن، افزايش آگاهي عمومي جامعه درباره لزوم حفاظت از درختان، جنگلها و مراتع و احياء و توسعه منابعطبيعي فعاليت ميکنند.
نمونههايي از نوع خدمت داوطلبانه در سازمانهاي فوق
1- فعاليت دستهجمعي براي پاكسازي عمومي اعم از مدارس، پاركها، خيابانها، پيادهروها، ميادين، بزرگراهها و...
2-همكاري در درختكاري و توزيع نهال بين مردم
3- همكاري با سازمان حفاظت از محيطزيست در ارایه طرحهايي براي جلوگيري از آلودگي مكانهاي عمومي، آلودگي هوا و بهداشت محيطزيست.
موسسه عصاي سفيد
اين موسسه در زمينه امور فرهنگي، اجتماعي، رفاهي و هنري نابينايان و كمبينايان با تشكيل كلاسهاي آموزشي و توانبخشي فعاليت میکند.
نمونههايي از خدمت داوطلبانه كه در اين موسسه ميتوان انجام داد به شرح زير است:
1- همكاري افراد داوطلب در زمينه ضبط كتابهاي درسي و غيردرسي و دانشگاهي
2- همكاري براي شركت نابينايان در جلسه امتحان، كتابخواني و پاياننامه
انجمن امداد ايران
اين انجمن به امداد بيماران بزرگسال مبتلا به سرطان ميپردازد و اصليترين هدف خود را درحال حاضر بالا بردن آگاهي جامعه نسبت به بيماري سرطان، نحوه پيشگيري، تشخيص و درمان آن قرار داده است.
نمونههايي از اين خدمت داوطلبانه كه در اين انجمن ميتوان انجام داد، عبارتند از:
1- همكاري در جمعآوري كمكهاي مردمي
2- همكاري در تشكيل و اداره بازارهاي ساليانه
3- اختصاص ساعاتي از اوقات فراغت افراد براي انجام امور انجمن
4- همراهي و همدلي و مصاحبت با بيمار و ورزش با او در مكانهاي باز و خوش آب و هواي شهرها
پرورشگاهها
آشنايي با پرورشگاهها
پرورشگاهها محل نگهداري نوزادان، كودكان و نوجوانان بيسرپرست است كه به علل مختلف اعضاي خانواده خود را از دست دادهاند و خدمت به آنان از نمونههاي بارز خدمت بشردوستانه است.
اكثر پرورشگاهها به 3 بخش زير تقسيم ميشوند:
1ـ شيرخوارگاهها يا بخش نوزادان و كودكان
تا 5 سالگي
2ـ بخش شبه خانواده يا بخش كودكان دبستاني كه در مراكزي به نام شبه خانواده نگهداري ميشوند كه در آنجا يك پرستار وظيفه مادري را برعهده دارد و كودكان مانند يك خانواده 3 يا 4 نفره يا يك پرستار مادر كه هر 24 ساعت تغيير ميكند (با 2 پرستار به صورت شيفتي) زندگي ميكنند. کودکان در اين بخشها تا پايان دوره دبستان نگهداري ميشوند.
3ـ بخش كانون يا بخش نوجوانان و جواناني كه در دوره راهنمايي و دبيرستان تحصيل ميكنند. در اين كانونها پسران و دختران به صورت جداگانه با مهارتهاي زندگي آشنا ميشوند تا در سن جواني به استقلال دست يابند.
نمونههایي از نوع خدمت داوطلبانه
در پرورشگاهها
هر داوطلب برحسب علاقه و مهارت خود با هماهنگي مسئولان مربوطه و مربيان پرورشگاه در موارد زير ميتواند همكاري کند:
1ـ مراقبت و نگهداري از نوزادان و توجه به وضعيت عمومي آنان
2ـ كمك به تنظيم خواب و غذاي نوزاد
3ـ همكاري در آموزشهاي مختلف به كودكان و نوجوانان اعم از آموزش و مهارتهاي زندگي، آموزشهاي هنري و تقويت دروس
4ـ همكاري در بازديدها و گردشهاي دستهجمعي
5ـ همكاري در فعاليتهاي گروهي، مسابقات ورزشي و برنامههاي تفريحي
6ـ همكاري با مشاور راهنما هنگام بروز مسائل مختلف.
مراكز شبانهروزي
ويژه نابينايان، ناشنوايان و كمتوان ذهني
آشنايي با مراكز فوق
اين مراكز غالبا وابسته به سازمان بهزيستي هستند و بسياري از كودكان و نوجوانان نابينا و ناشنوا كه با خانوادههاي خود زندگي ميكنند، به صورت مستمر به اين مراكز مراجعه ميکنند تا از امكانات و خدمات تحصيلي، كمك آموزشي، رفاهي و آموزش مهارتهاي زندگي و كاريابي آنها استفاده کنند. اين مراكز محل مناسبي براي انجام فعاليتها و خدمات داوطلبانه است.
اين مراكز معمولا داراي بخشهاي آموزشي، رفاهي، كاريابي (براي افراد تحت پوشش) و كتابخانهها هستند.
نمونههايي از نوع خدمت داوطلبانه
در اين مراكز
هر داوطلب براساس علاقه و مهارت خود در اين مراكز، در موارد زير ميتواند همكاري کند:
1ـ همكاري با كتابخانه نابينايان براي ضبط كتابهاي درسي و غيردرسي
2ـ همكاري در انجام خدمات رفاهي براي نابينايان، ناشنوايان و كمتوانان ذهني در ارایه لوازم و امكانات موردنياز
3ـ همكاري در اموري كه مستقيما با ديدن و شنيدن در ارتباط است.
4ـ همكاري با مربيان در اموري كه به توانبخشي ذهني ميپردازد مانند آموزشهاي تقويت ذهن و حافظه
5ـ همكاري با مربيان در كلاسهاي ويژه
6ـ همكاري در بخش بيناييسنجي، شنواييسنجي، سنجش ذهن و حافظه كودكان
7ـ آموزش نكات بهداشتي در كلاسهاي ويژه
8ـ كمك به آنها در انجام امور روزمره خود مانند رفت و آمد و كتابخواني.