یکی از چالش های نظام رتبه بندی معلمان، بلاتکلیفی معلمین جدید الاستخدام و کسانی بود که به دلایل مختلف جزء لیست رتبه بندی ها قرار نداشتند. حالا وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرآیند رتبه بندی و تعیین رتبه برای معلمان جدید الاستخدام، افراد جامانده از رتبهبندی و معلمانی که تاکنون موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نشدهاند، خبر داده است.
در این بخشنامه که علی فرهادی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده، آمده است: در اجرای مواد ۱ و ۵ آییننامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، فرآیند ارزیابی معلمان برای آن دسته از معلمانی که در ارزیابی اولیه حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه آموزشیار معلم را کسب نکردهاند و در شرایط عدم احراز رتبه (فاقد رتبه) هستند و یک سال از تاریخ اولین تأیید هیات ممیزه آنان میگذرد، اجرایی شده است.
وزارت آموزش و پرورش از استانها خواسته است با فوریت نسبت به تشکیل هیات ممیزه استان و شهرستان با ترکیب تعیین شده بر اساس ماده ۷ قانون نظام رتبه بندی معلمان و ماده ۱۷ و ۱۸ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان اقدام کنند و صورتجلسه هیات ممیزه استان به صورت مستمر در پایان هر هفته به مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری ارسال شود.
همچنین از ادارات کل استانی خواسته شده است نسبت به آموزش مدیران و معلمان و سایر مجریان رتبه بندی در کوتاهترین و موثرترین مسیر برای بهبود کیفیت و حفظ سلامت رتبه بندی در دو هفته آینده تلاش کنند.