«شهروند» از نخستین پویش کتاب‌خوانی سازمان جوانا‌ن هلال‌احمر در سراسر کشور، گزارش می‌دهد
 
ترویج مهرورزی در هلال با «یار مهربان»
 

 

  [سیما فراهانی] سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر سال‌هاست که در راستای اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیری‌ها، به منظور آماده ساختن آنها در انجام خدمات امدادی، اقدامات گسترده‌ای را انجام می‌دهد. به تعبیر دیگر، این سازمان، گذرگاه ورودی داوطلبان و جوانان به جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود. این سازمان با برپایی کانون‌های غنچه‌های هلال، دانش‌آموزی، دانشجوئی، جوانان و طلاب، در راستای آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با اهداف و وظایف هلال و ترویج آموزه‌های خدمات داوطلبانه و نوع‌دوستانه در جامعه فعالیت می‌کند.  این سازمان در تازه‌ترین اقدام خود، جهت ترویج کتاب‌خوانی، پویش یار مهربان را برای نخستین بار در سراسر کشور برگزار کرده است. پویشی به مناسبت هفته کتاب، که کودکان و نوجوانان را به کتاب‌خوانی سوق می‌دهد. هدف از برگزاری این پویش، ترویج فرهنگ مهرورزی و توسعه کتاب خوانی در میان کودکان و نوجوانان است. در این پویش توجه به افزایش سرانه مطالعه در میان نونهالان و دانش‌آموزان و نهادینه‌کردن فرهنگ کتابخوانی دنبال می‌شود. با اجرای این برنامه عملا تعداد زیادی از مخاطبان دسترسی بهینه‌تری به منابع مطالعاتی دارند که توسط همسالان‌شان معرفی می‌شود.

در پویش «یار مهربان»،خوانندگان تجربه مطالعه خود را به اشتراک می‌گذارند و این موضوع با توجه به الگوپذیری این قشر از گروه هم‌سال بسیار قابل اهمیت است. با این شیوه در واقع به نوعی خلاصه‌گویی کتاب‌ها انجام خواهد شد که شنونده و بیننده را به مطالعه آن کتاب ترغیب می‌کند و از طرفی موجب استعدادیابی در زمینه فن بیان و قدرت انتقال مطلب به مخاطب خواهد شد.

قصد داریم که در حوزه کتاب‌خوانی فعال‌تر شویم
وحید ایمانی، سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در گفت وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «ما در تقویم مناسبتی خودمان در کشور یک عنوان بسیار مهم به نام هفته کتاب و کتاب خوانی داریم. سعی بر این است که نسبت به این مساله حساس‌سازی‌های لازم صورت بگیرد. قصد داریم که در حوزه کتاب‌خوانی فعال‌تر شویم و فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را توسعه دهیم. از طرف دیگر در هلال‌احمر، خصوصا در معاونت دانش‌آموزی، جامعه هدف ما پنج تا 18 سال است که سن بسیار مهم و اثرگذاری محسوب می‌شود. ما در این سن، عادت به مطالعه را جا می‌اندازیم و به همین دلیل، به مناسبت هفته کتابخوانی از 20 تا 27 آبان‌ماه این پویش را راه‌اندازی کردیم. بر آن شدیم تا بتوانیم جامعه هدفمان را با ابزارهای نوین تهییج کنیم. می‌خواستیم کودکان در غنچه‌های هلال و دانش‌آموزان در کانون‌های دانش‌آموزی را با فرهنگ کتاب‌خوانی آشنا کنیم. این پویش با هدف ترویج مهربانی، افزایش مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی برپا شده است. ما سعی داریم جامعه هدفمان را برانگیخته کنیم تا با برنامه‌ریزی خودشان، هنر کتاب‌خوانی‌شان را در یک درگاه به نمایش بگذارند. این پویش را راه اندازی کردیم که کودکان و نوجوانان، در قالب فیلم‌های کوتاه 45 ثانیه‌ای که در آستانه صبر و حوصله مخاطب باشد، کتاب معرفی کنند. کتاب‌هایی با موضوع مهربانی و کمک به هم‌نوع و بشردوستی که همان رسالت‌های جمعیت است.»

طرح بسیار موفق
معمولا این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که چرا کودک پنج ساله که نمی‌تواند بخواند، در این پویش شرکت می‌کند. وحید ایمانی در این خصوص نیز توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: «اتفاقا بیشترین استقبال در همین سن بود. ما کودکان زیر هفت سال را هم با هدف والد محور شدن طرح‌، وارد این پویش کردیم. به این صورت که پدر و مادر داستان را برای بچه می‌خوانند، کودک نیز تجربه خودش، از گوش دادن به این داستان را به نمایش می‌گذارد.  مثلا می‌گوید، من با شنیدن داستان این کتاب، حس خیلی خوبی دارم و از شما هم می‌خواهم بروید و آن را بخوانید. از وقتی این پویش راه‌اندازی شد و فراخوان‌ها را اعلام کردیم، از طریق کانال ایتای هلال دانش‌آموزی 300 اثر برای ما ارسال شد. بهترین فیلم از حیث فعالیت و معرفی و نحوه فن بیان و انتقال مطلب با این شاخص ها انتخاب می شوند و همچنان نیز ارسال‌ها ادامه دارد.  قرار است همه این‌ها از 14 تا 21 آبان ماه، یعنی در سالگرد سازمان جوانان به نمایش گذاشته شود و از بهترین‌ها نیز تقدیر شود. وقتی تجربه دانش‌آموزان و کودکان در این خصوص، به نمایش  عمومی گذاشته می‌شود، افراد بیشتری آن را می‌بینند و تاثیر می‌پذیرند. همین مساله باعث می‌شود، آنها در بستر فضای مجازی بیکار و بی اثر نباشند. هدف ما این است که وقتی یک دانش‌آموز موبایل در دستش می‌گیرد، بتواند بستری امن داشته باشد. مثل مجری، ایفای نقش کند و با موضوع هلال‌احمر نیز آشنایی بیشتری داشته باشد. به اعتقاد من پویش کتاب‌خوانی، طرح بسیار موفقی خواهد بود.»
 300 اثر در یک هفته
سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در ادامه، به جزئیات بیشتری از این طرح اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در این پویش در برخی استان‌ها با گویش محلی انجام می‌شود که این مساله نیز باعث انسجام و تعامل فرهنگی خواهد شد. از طرفی، استفاده از ساختارهای نمایشی مثل دکور، نور، حرکت دوربین و استفاده از زبان بدن و فن بیان نیز بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود. ما موضوع را آزاد گذاشتیم، با این حال، عمده موضوعات، مذهبی و علمی و معرفی قهرمانان ملی بودند. دانش‌آموزان و کودکان، خودشان به سمت چنین موضوعاتی رفته‌اند.  درخواست ما این است که این عزیزان مشارکت بیشتری در پویش و طرح ما داشته باشند و استان‌ها اعضای خودشان را فعال‌تر کنند. ما به دنبال این هستیم بتوانیم این پویش‌ها را گسترش دهیم. با توجه به مناسبت‌های پیش‌رو، معمولا طرح‌های مختلف را راه‌اندازی می‌کنیم. امسال نیز برای نخستین بار، درجهت محصولات و دستاوردهایی با موضوع کتاب، به سراغ چنین طرحی رفتیم. ما نمی‌خواهیم یک سازمان منفعل باشیم. این طرح را هم از یک ماه قبل شروع کردیم. پویش‌های دیگر ما نیز متاثر از این انگیزه‌ها و ضرورت فرهنگی و همچنین مناسبت‌های مختلف برپا خواهد شد. در حال حاضر در این طرح، ارسال 300 اثر در یک هفته برای این طرح بسیار خوشحال‌کننده است. ما در سه سال اخیر، در این زمینه‌پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم و استقبال از طرح‌ها بسیار رضایت‌بخش شده است. ما بستری ناب و بکر کم‌رقیب در حوزه دانش‌آموزی داریم. همچنین بستری برای نگهداشت عضو داریم. بستری برای ایجاد نقشی موثر و هویت‌دهی به دانش‌آموزان که معمولا استقبال‌های خوبی هم می‌شود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/255085/ترویج-مهرورزی-در-هلال--با-«یار-مهربان»