بقایی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران بیان کرد
 
تداوم رایزنی‌های منطقه‌ای با سفر عراقچی به کویت و بحرین
 

 

دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما فارغ از برخی اختلافات با بعضی کشورهای منطقه اولویت خود را رایزنی برای حفظ صلح و امنیت قرار دادیم. امروز هم به کویت و بحرین سفر خواهیم داشت تا با بخش مهمی از کشورهایی که باید رایزنی می‌کردیم این کار انجام شود.
اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای جلوگیری از کشتار و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و تسری آن به منطقه در دستورکار داشت و اجرایی کرد و این رایزنی‌ها با سفر میدانی وزیر خارجه به لبنان آغاز شد. وی گفت: علاوه بر رایزنی‌های دیپلماتیک و سفر به کشورهای منطقه تماس‌های تلفنی متعددی هم با مقامات مختلفی داشتند و در خصوص جلوگیری از گسترش تنش مذاکراتی خوبی را داشتند. پیام وزیر خارجه به این سفرها روشن بود و از جمله آنها بهبود و گسترش روابط با همسایگان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسئولیت پذیری ایران در شرایط منطقه و اولویت شناسی ما در ایجاد و گسترش صلح ثبات و آرامش در منطقه و پایان دادن به شرارت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان وظیفه‌ای انسانی، اخلاقی و قانونی طبق قوانین بین‌المللی پیام بسیار روشن و واضحی را داشته است.
بقایی افزود: نقطه مشترک سفرهای انجام شده وزیر نگرانی آنها در خصوص خطرات و تهدیدات گسترش جنگ در منطقه بوده است و اینکه بتوانند از تسری جنگ جلوگیری کنند.وی گفت: روسیه و چین به عنوان دو عضو مهم شورای امنیت نقش مهمی می‌توانند داشته باشند و شدیدا هم با رویکرد رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اولویت ما در رایزنی‌های اخیر جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و حراست از صلح و امنیت منطقه‌ای است.سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مطرح شدن مجدد بحث جزایر سه گانه تصریح کرد: اولا متأسفیم که در شرایط فعلی که باید منطقه متمرکز بر پایان دادن به شرارت‌های رژیم صهیونیستی باشند، موضوع بحث ایران با یکی از کشورها را  به میان می آورند. در طول سال با دوستان و شرکای خود و کشورهای مرتبط این مساله را مطرح می‌کنیم و موضع ما روشن است که در خصوص حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود اصرار داریم و این موضع مبتنی بر تمامی قوانین بین‌المللی و احترام به حقوق کشورها است. همچنین یادداشت‌های اعتراضی خود را هم در این خصوص ارائه دادیم.

انتقال پیام ایران و آمریکا از طریق سوئیس
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روند مسقط که از مدت ها قبل متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود فعلا و باتوجه به شرایط اخیر منطقه متوقف شده، اما در خصوص تبادل پیام میان دو طرف، ما مجاری خاص خود را داریم که مهمترین آن سفارت سوئیس است.
قطعی بودن پاسخ ایران به شرارت‌های احتمالی رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما در مکاتبات خود با سازمان ملل و هم در گفت‌وگوهای خود با سازمان ملل و دیگر طرف‌ها این مساله را روشن بیان کردیم که هر دو اقدام ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی در قالب حق دفاع مشروع و در واکنش به اقدامات این رژیم بوده است. وی افزود: ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از همه اطلاعات و اخبار موجود و البته با اتکای به توانمندی‌های نیروهای نظامی و امینتی خود تلاش می‌کند و فارغ از مباحث مطرح شده در رسانه‌ها برای درز اطلاعات که در خصوص صحت و سقم آن نظری ارائه نمی‌دهیم، آنچه مسلم است قطعی بودن پاسخ ایران به شرارت‌های احتمالی رژیم صهیونیستی است.
بقایی گفت: تمرکز دستگاه دیپلماسی ایران بر این است که مانع از گسترش جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه و در غزه و لبنان شویم.

پیگیری حقآبه ایران از افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تلاش ما این بوده که حقابه ایران را از طرف افغانستان بگیریم و این موضوع از سوی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در حال پیگیری است.وی ادامه داد: ما یکی از کشورهای تاثیرگذار در فرآیند چارچوب همکاری ۳ به علاوه ۳ هستیم. بقایی در خصوص تداوم تلاش‌های ایران در راستای ایجاد ثبات در افغانستان نیز گفت: سیاست خارجی کشور با تغییر افراد عوض نمی‌شود و همه تلاش ایران در ۳ سال گدشته هم این بوده که با توجه به نگرانی‌های مشترک میان ایران و افغانستان  ادامه مراودات دو طرف، به ثبات و امنیت در این کشور کمک کنیم  تا بسیاری از مشکلات و مسائل در آنجا حل و فصل شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/255075/تداوم-رایزنی‌های-منطقه‌ای-با-سفر-عراقچی-به-کویت-و-بحرین-