راه‌حل «زمین در برابر زمین» جنگ اوکراین را پایان می‌بخشد؟
 

 

[شهروند] پایگاه مجله «نشنال‌اینترست» در مطلبی با عنوان «راه‌حل زمین در برابر زمین برای جنگ اوکراین؟»، نوشت: به‌نظر می‌رسد اوکراین به‌عنوان مبنایی برای صلح، مبادله ارضی با روسیه را درنظر گرفته است. آیا جنوب جهانی همراهی خواهد کرد؟ درخواست‌های پکن و سایر پایتخت‌های غیرغربی برای آتش‌بس و مذاکرات بین مسکو و کی‌یف پس از اشغال سرزمین‌های غربی روسیه توسط اوکراین معنای جدیدی یافته است. فشار چین یا سایر کشورهای غیرغربی برای توافق روسیه و اوکراین اکنون ممکن است به مذاکرات صلح معنادار منجر شود. تهاجم غیرمنتظره اوکراین به خاک روسیه در 6آگوست 2024، گفت‌وگو درباره جنگ روسیه و اوکراین را تغییر داده است. مهم‌ترین تأثیر بین‌المللی اقدام اوکراین ممکن است در نهایت بر کشورهای غیرغربی بی‌طرف مانند چین، هند یا برزیل باشد. غرب حامی اوکراین بوده و خواهد بود، صرف‌نظر از عملیات کورسک و نتیجه آن. در مقابل، اشغال قلمرو مشروع روسیه از سوی اوکراین، بعد جدیدی را در رویکردهای غیرغربی به جنگ وارد می‌کند.
تاکنون، کی‌یف مجبور بوده صرفاً بر استدلال‌های اخلاقی و حقوقی مربوط به نظم جهانی مبتنی بر قوانین تکیه کند. اکنون، در مقابل، یک معامله «زمین در برابر زمین» کمتر مبتنی بر هنجار، بیشتر معاملاتی و ساده‌تر بین روسیه و اوکراین از نظر تئوری امکان‌پذیر شده است. براساس این ایده، اوکراین آماده است در ازای پایان اشغال روسیه، اراضی روسیه را که اکنون تصرف شده، بازگرداند. (کورسک در برابر دونباس)
«نشنال‌اینترست» در ادامه با اشاره به تأثیر اشغال کورسک در بر هم زدن معادلات پوتین برای تسلط بر دونباس از احتمال سوق یافتن روس‌ها به سمت استفاده از گزینه‌های اتمی نوشته و افزوده است: «چه روسیه در جنگ خود علیه اوکراین پیروز شود یا ببازد، پیامدهای بین‌المللی هر یک از این سناریوها قابل توجه خواهد بود. پیروزی کامل روسیه سیستم سازمان ملل و رژیم عدم‌اشاعه هسته‌ای را متزلزل خواهد کرد. حتی ممکن است شامل انفجار یک یا چند کلاهک هسته‌ای باشد... تهاجم اوکراین به منطقه کورسک از اوایل آگوست 2024می‌تواند آخرین فرصت برای جلوگیری از تشدید بیشتر و گسترش درگیری فراتر از خط مقدم روسیه و اوکراین باشد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/254750/راه‌حل-«زمین-در-برابر-زمین» جنگ-اوکراین-را-پایان-می‌بخشد؟