تلاش هلال‌احمر برای امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر در جهان
 

 

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۵۷۰ هزار سبد معیشتی و بهداشتی بین جامعه هدف توزیع شده است، گفت: «این جمعیت در تلاش برای تأمین امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر در سراسر جهان است.»
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به مناسبت روز جهانی غذا به تشریح فعالیت‌های این جمعیت برای افزایش امنیت غذایی مردم کشورمان و آسیب‌دیدگان از جنگ و حوادث طبیعی پرداخت و گفت: «جمعیت هلال‌احمر کشورمان در بحران‌های اقلیمی، فجایع انسانی و مخاصمات مسلحانه در سطح بین‌المللی همواره معطوف و در چارچوب مأموریت‌های فرامرزی و بشردوستانه خود، به نقش‌آفرینی مؤثر پرداخته است. این جمعیت بخش مهمی از اقدامات پاسخگویی خود را به تأمین نیازهای غذایی و بهداشتی آسیب‌دیدگان این بلایای طبیعی و بحران‌ها اختصاص داده است. به عنوان مثال از اوایل دهه ۹۰ خورشیدی و در پی تشدید بحران قحطی در کشور سومالی و برانگیختگی عواطف و احساسات انسانی در کشورمان علاوه بر کمک‌های نقدی قابل توجه هموطنان‌مان به سومالی از طریق جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت با اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به سومالی، تأمین امنیت غذایی مردم این کشور را در کنار سایر جمعیت‌های ملی فعال در این حوزه بر عهده گرفت. چند سال بعد و در اواسط همین دهه بود که جمعیت هلال‌احمر ایران و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر‏ در زمینه تامین امنیت غذایی افراد آسیب‌دیده در سومالی،‌ قرارداد همکاری امضا کردند. قرارداد همکاری میان جمعیت هلال‌احمر ایران و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر در زمینه تقویت تاب‌آوری در برابر گرسنگی آسیب‌پذیرترین اقشار مردم سومالی از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس میان رئیس وقت جمعیت هلال‌احمر ایران و دبیرکل فدراسیون به امضا رسید. همچنین قرارداد برنامه تامین امنیت غذایی و تاب‌آوری در برابر گرسنگی امضا شد تا بر اساس آن جمعیت هلال احمر ایران بتواند کمک‌های موثری را به افراد آسیب‌دیده سومالی و کنیا در زمینه غذا، بهداشت، کاهش خطرپذیری و ظرفیت‌سازی ارائه کند. این همکاری هلال‌احمر ایران با فدراسیون، نمونه‌ای از روحیه مشارکت و مصداق بارزی از نقش‌آفرینی این جمعیت در برنامه تأمین امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر در سراسر جهان است. به عنوان نمونه‌های متاخر نیز باید به کمک‌های دو سال اخیر جمعیت هلال‌احمر کشورمان به آسیب‌دیدگان از زلزله‌های ترکیه، سوریه و مراکش و نیز مخاصمات مسلحانه در کشورهای لبنان، فلسطین و یمن در ماه‌های گذشته اشاره کرد. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با مشارکت گسترده مردم، خیرین و حامیان حقوقی علاوه بر جمع‌آوری افزون بر ۷۵۰ میلیارد ریال کمک نقدی، تاکنون چندین محموله کمک‌های بشردوستانه با محوریت اقلام غذایی، دارویی و بهداشتی را به مردم مظلوم جنوب لبنان توزیع کرده است.»
وی به تلاش‌های این جمعیت برای کمک به امنیت غذایی مردم کشورمان در مناطق محروم نیز اشاره کرد و گفت: «سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با شعار ایجاد حلقه اتصال بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان، در طی سه سال گذشته افزون بر ۵۷۰ هزار سبد غذایی، معیشتی و بهداشتی را بین جامعه هدف توزیع کرده است. این افراد شامل ساکنان محلات کم‌برخوردار، حاشیه‌نشین شهری، مناطق محروم روستایی و عشایری، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، خانوارهای زندانیان، معلولان، سالمندان نیازمند و ... است. در سطوح بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر با برگزاری پویش‌های بشردوستی و در سطح ملی این جمعیت با اجرای پویش‌ها و فراخوان‌های حمایتی مانند پویش «هلال رحمت» و به ویژه در مناسبت‌های خاص مانند نوروز باستانی و ماه رمضان، برای تأمین سبدهای غذایی مورد نیاز اقشار آسیب‌پذیر از محل کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم، خیرین، داوطلبان و حامیان اقدام می‌کند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/254714/تلاش-هلال‌احمر-برای-امنیت-غذایی-اقشار-آسیب‌پذیر-در-جهان