گزارش «شهروند» از مدارس متاورس جمعیت که از سال گذشته در کشور راه‌اندازی شد
 
آموزش‌های خلاقانه با مدارس بشردوست هلال‌احمر
 

 

[سیما فراهانی] جمعیت هلال‌احمر همواره با اجرای طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلف، اقدامات پیشگیرانه و آمادگی در برابر حوادث را با انگيزه كاهش خطر‌پذيری در سطح جامعه اجرا کرده است. در دنیای امروز، تنوع در ارائه آموزش‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و با همین رویکرد، هلال‌احمر برای اینکه بتواند در جذب جوانان و پرورش فکری و فرهنگی آنها موفق باشد، باید با تکنولوژی روز و جدید پیش برود. مدرسه متاورس با همین رویکرد راه‌اندازی شده است. مدرسه «متاورس» یا «نمادرس» مدرسه‌ای کاملاً نوظهور است و از سال گذشته برای اولین‌بار در کشور، راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد این مدرسه رسالتی است که جمعیت در خصوص آموزش و آمادگی افراد در برابر مخاطرات از جمله سیل و زلزله، دنبال می‌کند. این یعنی جمعیت همواره شیوه‌های آموزشی سنتی و معمول تا شیوه‌های مدرن را در دستور کار داشته است. از این‌رو برای نخستین‌بار مدل آموزشی جدیدی را ایجاد کرده است. در این نوع آموزش، فرد در قالب فیلم‌هایی که خود بازیگر آن است، از طریق عینک‌های واقعیت‌افزوده و مجازی، آموزش مبتنی بر بازی را در محیط واقعیت‌افزوده فراخواهد گرفت.   مدارس متاورس یکی از مهمترین تحول‌های آموزشی در جمعیت هلال‌احمر به‌شمار می‌رود. وحید ایمانی، سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در توضیح شکل‌گیری مدارس نمادرس در کشور، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «دکتر کولیوند از همان روزهای ابتدایی مدیریتشان، دغدغه‌ای داشتند مبنی براینکه، باید آموزش‌های ما هم جذاب و هم فناورانه باشند و در عین حال به بازی و گیم هم نزدیک شوند. وقتی آموزش مثلا با نقاشی و شعر و بازی آمیخته باشد، با یادگیری قوی‌تری دربین کودکان و نوجوانان همراه خواهد بود. با همین رویکرد، سال گذشته، رئیس جمعیت هلال‌احمر، دستور تامین عینک‌های وی آر و دخالت این عینک‌ها در روند آموزش به دانش‌آموزان را صادر کرد. به دستور ایشان عینک‌ها تهیه شد. ما با این عینک‌ها، برخی از آموزش‌هایمان را، در قالب بخش‌هایی مثل سیل و پناهگیری در زلزله، به کودکان و نوجوانان ارائه کردیم. با این هدف که بتوانیم از این ابزار قوی و پویا به نحو احسن، استفاده کنیم و با کمک واقعیت مجازی، یادگیری را مفیدتر ، پویاتر و ماندگارتر کنیم. این اتفاق، مرهون نظر رئیس جمعیت بود که بر آموزش‌های نوین، ماندگار و اثرگذار اصرار داشت. بر همین اساس نیز، سازمان جوانان برای راه‌اندازی نمادرس اعلام آمادگی کرد. بعد از آن باز هم به دستور رئیس جمعیت و رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر، قرار شد این آموزش‌ها در همه استان‌ها قابل دسترس برای دانش‌آموزان و اعضای کانون‌های دانش‌آموزی باشد که موجبات یک شناخت سریع‌تر و کاربردی‌تر را ایجاد می‌کرد.»
یک تجربه سرگرم‌کننده و مفرح
او با روایت فضایی که در این مدارس صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «فضای واقعیت مجازی درواقع القاگر و به یادآورنده یک فضای شبه واقعی است. دانش‌آموزان با گذاشتن عینک روی چشم‌ها، وارد همان محیط می‌شوند. محیطی که مثلا سیل تهدیدشان می‌کند یا محیطی که زلزله آمده است. آنها باید، در یک فضای کاملا شبه‌واقعی، با توجه به امکانات محیطی که در آن قرار دارند، برای خروج و پناه‌گیری امن اقدام کنند. این یک تجربه سرگرم‌کننده و مفرح محسوب می‌شود که علمی، آموزشی، درمانی و خدماتی است. دانش‌آموز با قرار گرفتن در آن عالم واقعیت مجازی با هدست و لنز، وارد دنیایی می‌شود که همه آنچه ممکن است تهدیدش کند را می‌بیند. ما اسم این مدرسه را، نخستین مدرسه بشردوستی در ایران گذاشتیم. این مدرسه توسط سازمان جوانان جمعیت راه‌اندازی شد و در محل شعب مرکزی جمعیت هلال‌احمر با تجهیز هر استان دو عینک شروع به فعالیت کرد. یعنی حدودا 90 عینک در استان‌ها توزیع شد. با در نظر گرفتن این سهمیه‌ها، دانش‌آموزان مدارس در قالب اردوی چند ساعته وارد مرکز هلال‌احمر استان می‌شوند و این آموزش‌ها را دریافت می‌کنند و با فرهنگ و آموزش‌های هلال آشنا می‌شوند. به عنوان مثال در اردوگاه مهر بندرانزلی سازمان جوانان، که همه ساله  اردوهای زیادی برپا می‌کند، ما موفق شدیم با اضافه کردن آیتم عینک وی آر یا واقعیت مجازی به سر فصل‌های مسابقات دادرس این اردوها، همه دانش‌آموزانی را  که به این اردوها می‌روند، از این اتفاق بهره‌مند کنیم که حداقل یک بار از تجربه واقعیت مجازی برخوردار شوند.»

نیازمند مشارکت
ایمانی در خصوص افزایش این عینک‌ها و در ادامه افزایش این مدارس در کشور نیز می‌گوید: «ما در حال حاضر سهمیه‌ای کوچک برای استان‌ها درنظر گرفتیم که براساس این سهمیه هر استان مکلف شد، محیطی مناسب برای این مدارس تهیه کند. چراکه این مدرسه نیازمند محیطی است که ایمن‌سازی شده باشد. مثلا دیوارهای اطراف باید نرم‌سازی شده باشد و طبق پروتکل و چهارجوب و دستورالعملی که سازمان جوانان به همه استان‌ها ابلاغ کرده، راه‌اندازی شوند. ما به آنها ابلاغ کردیم که شما وظیفه دارید، محیطی را با این ابعاد و با این کیفیت و با این ضریب ایمنی آماده کنید تا دانش‌آموزان در این مدارس بشردوستی حضور پیدا کنند. پیش‌بینی ما با توجه به معذوریت کم بودن تعداد عینک‌ها، این است که از آبان سال گذشته که این مدارس برای نخستین بار در کشور برپا شد، تقریبا پنجاه هزار دانش‌آموز در کشور از این مدارس استفاده کرده‌اند. البته افزایش برخورداری بیشتر دانش‌آموزان، نیازمند مشارکت دستگاه‌های دیگر متولی است. این عینک‌ها طی یک تفاهم‌نامه با سازندگان شرکت‌های خارجی، با هزینه هلال‌احمر، وارد کشور شدند. در این مساله اگر ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر مثل شهرداری، آموزش و پرورش، ستاد مدیریت بحران و وزارت کشور، همکاری کنند تقریبا طی پنج سال، تمام 17 میلیون دانش‌آموز کل کشور می‌توانند تجریه عینک‌های وی آر را داشته باشند.»

یک خدمت رایگان و بشردوست
سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «ما در حال حاضر این جلسات را به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان در یک جلسه دوساعته قرار می‌دهیم. سازمان جوانان بستری آماده کرد و مربی‌ها را در این حوزه، آموزش داد. حالا نیز مربیان متخصص این مساله، در استان‌ها در حال ارائه خدمت در حوزه متاورس هستند. البته قصد داریم که به سناریوهای جدید نیز بپردازیم. نخستین سناریوی جدید ما، رویکردهای زیست محیطی و تغییرات اقلیمی است. همان رویکرد طرح دادرس سبز که در کشور اجرا می‌شود. ما قصد داریم در این رویکرد جدید، دانش‌آموزان را با استفاده از مدارس متاورس، با شرایط تغییرات اقلیمی و زیست محیطی آشنا کنیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/254686/آموزش‌های-خلاقانه-با-مدارس-بشردوست-هلال‌احمر