گزارش‌ها و روایت‌های رسانه‌های خارجی درباره سانسور گسترده خبری اسرائیل درباره ارائه آمار تلفات و خسارات واردشده به این رژیم
 
تلفات ما را نشان ندهید!
 

 

 [شهروند] ماجرای سانسور اخبار تلفات رژیم صهیونیستی، ماجرای تازه‌ای نیست و حتی خبرگزاری‌های غربی و تحلیلگران اسرائیلی هم به آن اشاره کرده‌اند. اما این سانسورها زمانی تشدید می‌شود که میزان خسارات وارده به این رژیم بالاتر می‌رود. در واقع سانسور خبری در این زمینه که از سال گذشته روند رو به رشدی داشت، در حمله موشکی اول و دوم ایران تقویت شد و حالا با نبرد جانانه حزب‌الله در قلب تل‌آویو و حیفا، به اوج خود رسیده است. آن‌ها با سانسور اخبار چند هدف را دنبال می‌کنند؛ اول اینکه نمی خواهند با نمایش تصاویر خرابی‌ها و خسارات، تبلیغاتی که در عرصه نظامی داشته‌اند به باد برود. دوم اینکه روحیه شهرک‌نشینان و ارتش به شکل مضاعف تخریب نشود. سوم اینکه از هرگونه روحیه گرفتن جبهه مقاومت پرهیز می‌کنند. چهارم اینکه نمی‌خواهند قدرت آسیب‌پذیری تجهیزات و اطلاعات استراتژیک و نقشه‌های نظامی‌شان بیش از پیش فاش شود. پنجم اینکه همچنان بتوانند بخش اندک افکار عمومی همراه با خود را، تحت سیطره داشته باشند و ششم اینکه با توجه به مهاجرت‌های رو به رشد مردم از اسرائیل، از این مهاجرت جلوگیری کنند. البته دلایل دیگری را نیز می‌توان برای این سانسور رسانه‌ای در نظر گرفت که در این صفحه به بعضی از آن‌ها پرداخته‌ایم؛ نه فقط از نگاه رسانه‌های داخلی، بلکه از دیدگاه رسانه‌های خارجی و حتی تحلیلگران اسرائیلی. در واقع در گزارش پیش رو شواهدی دال بر سانسور گسترده رسانه‌ای اسرائیل در مواجهه با شکست‌هایش آورده‌ایم که به هیچ وجه قابل کتمان نیستند. همچنین گفت‌وگویی نیز با محمد مهدی فرقانی، کارشناس رسانه انجام داده‌ایم. فرقانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤلف آثاری در زمینه ارتباطات و رسانه است.

 خسارات سنگینی به جبهه اسرائیل وارد شده
روایت پژوهشگر و تحلیلگر اسرائیلی
آنتوان شلحت، پژوهشگر و تحلیلگر سرشناس اسرائیلی عنوان کرده از زمان تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی، کنترل نظامی سختی بر انتشار اخبار تحولات جبهه داخلی اسرائیل اعمال می‌شود و در این زمینه ارتش اسرائیل از دو سطح اجبار و حتی زور علیه رسانه‌های این رژیم استفاده می‌کند. اول واداشتن رسانه‌ها به انعکاس صرف اخبار خارجی و جنگ جاری در نوار غزه و توجیه انتقال جبهه جنگ از جبهه جنوب به جبهه شمال و دوم، جلوگیری از انتشار هر نوع خبر درباره تحولات جبهه داخلی به ویژه جبهه شمالی؛ این سانسور به گفته شلحت چنان شدید است که آزادی رسانه و آزادی بیان در اسرائیل را تهدید می‌کند. شلحت می‌افزاید که نظارت نظامی بر انتشار و سانسور اخبار جبهه شمالی با آغاز دور جدید رویارویی‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله هر روز بعد تازه‌ای به خود می‌گیرد و روی انتشار اخبار جبهه شمالی سخت‌گیری بسیار زیادی صورت می‌گیرد، طوری که اصلا با آنچه در نوار غزه شاهد آن بودیم، قابل قیاس نیست. خسارات و زیان‌های سنگینی به جبهه اسرائیل وارد شده که سانسور و نظارت شدید ارتش اسرائیل اجازه انتشار آنها را نمی‌دهد. این نوع از سانسور و نظارت بسیار سختگیرانه در انتشار اخبار تحولات جبهه شمالی تنها می‌تواند یک پیام داشته باشد؛ موفقیت و پیروزی حزب‌الله در ایجاد کمربند امنیتی در داخل اسرائیل.
 
شکست نظامی و اطلاعاتی اسرائیل ثابت شده
روایت پژوهشگر و تحلیلگر اسرائیلی
آنتوان شلحت، پژوهشگر و تحلیلگر سرشناس اسرائیلی همچنین نوشته: «حجم خسارات و زیان‌های وارده به مناطق شمالی بسیار فراتر از آن است که در رسانه‌ها منعکس می‌شود و شاید ارتش اسرائیل هیچ‌گاه اجازه انتشار اخبار آن را ندهد، آوارگی صد هزار شهرک‌نشین واقعیت جدیدی را برای اسرائیل رقم زده که از زمان تأسیس تاکنون هیچ‌گاه آن را تجربه نکرده بود. همه مناطق و شهرک‌های مرزی اسرائیلی که شاهد خروج ساکنین خود بوده‌اند یا کاملا ویران شده‌اند یا امکان زندگی و ادامه فعالیت‌های اقتصادی در آنها وجود ندارد. شهرک‌هایی که به دستور ارتش اسرائیل در حال تخلیه هستند نیز به همین وضعیت دچار شده‌اند، اما رسانه‌های عبری‌زبان اجازه انتشار حقایق جاری در این شهرک‌ها را ندارند. ارتش اسرائیل به خوبی‌ می‌داند، حزب‌الله دارای زرادخانه و تسلیحاتی است که چندین برابر جنبش حماس است. افزون بر آن، در رویارویی‌های اخیر برای ارتش اسرائیل ثابت شد که حزب‌الله دارای اطلاعاتی گسترده و دقیق درباره پایگاه‌های نظامی و مراکز حساس و راهبرد اسرائیل است، آن هم در زمانی که همواره اسرائیل ادعا دارد بهترین ارتش و سرویس‌ اطلاعاتی دنیاست که هرگونه تهدید علیه اسرائیل را دفع می‌کند. حالا هم در سطح نظامی و هم اطلاعاتی واهی بودن این ادعاها ثابت شده‌اند.»
 
دولت در حال سانسور موفقیت‌های حزب‌الله است
روایت تحلیلگر سیاسی اسرائیل
امیر مخول، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی گفته: «اسرائیلی‌ها از حجم واقعی خسارات جبهه شمالی مطلع نیستند، اگر آنها بدانند، حزب‌الله هنوز آنگونه که باید از بانک اطلاعاتش علیه اسرائیل استفاده نکرده، بی‌شک دچار بحران‌های شدیدی خواهند شد. جامعه اسرائیل از یک سال جنگ، خسته و فرسوده شده. نتانیاهو برای توجیه آغاز جنگ سوم لبنان به دستاویز تهدید وجودی حزب‌الله برای اسرائیل متوسل شده تا افکار عمومی را با خود همراه کند. اسرائیل با تشدید سانسور اخبار جنگ در جبهه شمالی تلاش می‌کند روحیه فروپاشیده جامعه اسرائیل را بالا ببرد. اسرائیل عمداً حملات خود به لبنان و هدف‌گیری و ترور رهبران سیاسی و نظامی حزب‌الله و صحنه‌های آوارگی لبنانی‌ها را به تصویر می‌کشد تا به نوعی آرامش روحی و روانی را برای اسرائیلی‌ها بازگرداند و بگوید که درحال انتقام‌گیری و بازگرداندن بازدارندگی ازدست‌رفته اسرائیل است. اغلب اهداف حزب‌الله مراکز و پایگاه‌های نظامی بوده‌اند که ارتش این رژیم اینگونه از انتشار آنها بیمناک است.»
 
بیش از 27 هزار خبر را سانسور کردند!
روایت نویسنده اسرائیلی
هاگای میتر، نویسنده اسرائیلی می‌گوید: «سانسور نظامی اسرائیل، سکوت مطلقی را در خصوص تلفات ارتش در غزه در برابر نیروهای مقاومت اعمال کرده و در سال ۲۰۲۳ مانع از انتشار صدها گزارش و مقاله در این خصوص شده است. در سال ۲۰۲۳، سانسور نظامی اسرائیل مانع از انتشار ۶۱۳ مقاله در رسانه‌های اسرائیلی شده که این تعداد حدود ۴ برابر سال ۲۰۲۲ است. همچنین سانسورچی‌ها بخش‌هایی از ۲۷۰۳ خبر را در این سال حذف یا تعدیل کرده‌اند که حدود ۳ برابر سال قبل است. آخرین باری که تل‌آویو شاهد چنین حجم وسیعی از سانسور شدید روزنامه‌نگاران بوده، مربوط به جنگ ۲۰۱۴ در غزه بود که سیستم نظارتی ارتش در انتشار ۳۱۲۲ خبر و گزارش مداخله کرده بود. اعمال سانسور نظامی اسرائیل ضد خبرنگاران به حدی رسیده است که خبرنگاران تهدید شده‌اند در صورتی که گزارش‌هایی از تحولات شورای جنگی رژیم صهیونیستی بدون اعمال نظارت سانسورچی‌های اسرائیل منتشر کنند، بازداشت خواهند شد.»
 
موشک‌ها از گنبد آهنین گذشتند...
گزارش نشریه انگلیسی مید‌ل‌ایست‌آی
نشریه انگلیسی «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی به اخبار متناقض منابع صهیونیستی و آمریکایی پیرامون میزان خرابی‌های ناشی از اصابت‌ موشک‌های بالستیک ایران به پایگاه‌های هدف اشاره کرده و نوشته: «پس از حمله موشکی گسترده ایران به سراسر اسرائیل که با استفاده از موشک‌های بالستیک انجام شد، تصاویر گسترده‌ای از اصابت تعداد بسیاری از موشک‌های ایران منتشر شد اما سانسور رسانه‌ای اعمال‌شده از سوی اسرائیل، تخمین دقیق میزان موفقیت عملیات ایران را با چالش روبه‌رو کرده است. در همین حین، رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی و آمریکایی گزارش‌های متناقضی درباره عملیات ایران ارائه می‌کنند. با وجود خرابی‌های آشکار که در پی حمله ایران شکل گرفته‌اند، اسرائیل و آمریکا درحال طرح ادعای خود مبنی بر موفقیت ائتلاف تشکیل شده در مقابله با موشک‌های ایرانی هستند. ادعای این مقامات و کشورها درحالی است که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی حاکی از موفقیت گسترده ایران و عدم مقابله پدافندهوایی اسرائیل یا گنبد آهنین مشهور آن با موشک‌های ایران است و بسیاری از موشک‌ها بدون هیچ مانعی به اهداف خود اصابت کرده‌اند.»
 
مقررات جدید سانسور در اسرائیل
گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی
مدتی بعد از حمله دوم موشکی ایران به اسرائیل، رسانه‌های وابسته به این رژیم تلاش می‌کردند از انتشار اخبار مربوط به ماجرا خودداری کنند. هم‌زمان نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در توئیتر خود نوشته بود: «دولت اسرائیل مجموعه‌ای از مقررات جدید سانسور رسانه‌ها را صادر کرد که شامل آسیب‌های ناشی از حملات موشکی به «زیرساخت‌های استراتژیک ملی یا پایگاه‌های نظامی» می‌شود. خبرنگاران باید قبل از گزارش در مورد آنها، آنها را به دفتر رسانه ارجاع دهند تا از ایجاد هرگونه «آسیب به نیروهای اسرائیلی در زمین» جلوگیری کنند. حملات حزب‌الله این پتانسیل را دارد که به یک درگیری گسترده و چند جبهه تبدیل شود.»
 
اسرائیل بیشتر از گذشته سانسور می‌کند
گزارش نشریه انگلیسی مید‌ل‌ایست‌آی
نشریه انگلیسی «میدل‌ایست‌آی»  همچنین با تأکید بر بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون موفقیت ۹۰ درصدی عملیات «وعده صادق ۲»، به اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ادعای او مبنی بر «شکست ایران» در عملیات خود اشاره کرده و نوشته: «سانسور اطلاعاتی اسرائیل یا ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر شکست ایران، مسئله تازه‌ای نیست. از شروع جنگ غزه در اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل سانسورهای اطلاعاتی خود را شدیدتر کرده است.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/254257/-تلفات-ما-را-نشان-ندهید! -