اهمیت سفر عراقچی به ریاض و قطر از نگاه کارشناسان و تحلیلگران
 
ایران به دنبال منطقه قوی
 

 

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی‌اش، درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به‌ویژه جنایات رژیم صهیونیستی وارد ریاض شد و مورد استقبال مقامات عربستان قرار گرفت. او سپس با همتای عربستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
عراقچی در جمع خبرنگاران از سفرش به برخی پایتخت‌های منطقه خبر داد و گفت: تلاش ما برای اینکه یک حرکت دسته‌جمعی از سوی کشورهای منطقه و اسلامی و جامعه بین‌الملل برای توقف حملات وحشیانه به لبنان صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه دربارۀ سفرش به عربستان گفت: روابط ایران و عربستان الان رو به رشد است و در مسیر خوبی به پیش می‌رود.
وی گفت: هدف سفر من رایزنی در خصوص مسائل منطقه و تحولات منطقه از جمله در لبنان و غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد. آوارگانی که الان در لبنان حضور دارند و نحوه کمک رسانی به آنها بحث مسائل منطقه‌ای هدف اصلی سفر بنده است. برای مسائل دوجانبه حتما سفر جداگانه‌ای انجام خواهد شد و امیدواریم این رایزنی‌ها به شرایط بهتری در منطقه برای فلسطین، لبنان و صلح منطقه منجر شود. این نخستین سفر عراقچی به عربستان سعودی پس از تصدی این سمت است. او هفته پیش نیز در نخستین سفرش به منطقه به لبنان و از آنجا به سوریه سفر کرد. وزیر امور خارجه همچنین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت و در سفر رئیس‌جمهور به عراق و قطر نیز او را همراهی کرد. عباس عراقچی، در ادامه سفرش به عربستان شب گذشته وارد قطر شد.

عربستان باید نقش بیشتری در قبال لبنان و فلسطین ایفا کند
عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره سفر عباس عراقچی به عربستان گفت: عربستان سعودی کشور مهمی در منطقه است و سفر وزیر امور خارجه به ریاض برای جمهوری اسلامی و طرف مقابل ارزشمند است و نتایج و پیامدهای مهمی برای دو کشور خواهد داشت. وی با بیان اینکه با توجه به اتفاقات منطقه، باید ایران و عربستان بیش از گذشته روابط خود را مستحکم کنند، یادآور شد: از کشور عربستان نیز پیام‌های مهم و خوبی در اجلاس اخیر قطر دریافت شد و وزیر امور خارجه قطر پیام «محمدبن سلمان» را برای آقای دکتر پزشکیان فرستاد که نشان‌دهنده تمایل عربستان برای توسعه همکاری با ایران است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سفر دکتر عراقچی به عربستان نخستین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به ریاض و دومین سفر به منطقه خلیج‌فارس پس از سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور و هیأت همراه به قطر محسوب می‌شود و قطعا هدف از این سفر رایزنی در مورد تحولات منطقه و تلاش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه است. گلرو یادآور شد: عربستان از جایگاه مهمی برای مدیریت تنش‌ها در منطقه برخوردار است که می‌تواند نقش مسئولانه‌تری در قبال فلسطین و لبنان بر عهده بگیرد. وی با بیان اینکه وزیر امورخارجه کشورمان امتداد دیپلماسی تقویت سیاست همسایگی ایران با مجموعه شورای همکاری خلیج‌فارس را دنبال می‌کند، گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی و تجاری، مسائل منطقه‌ای نیز در این سفر پیگیری می‌شود تا همگرایی دو کشور سبب توقف جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه شود.

تاجیک: گام اول خوب است اما نمی‌توان انتظار معجزه داشت
نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات بازنشسته و کارشناس سیاست خارجی، با اشاره به سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان اظهار داشت: هر چند نمی‌توان از نخستین نشست برگزار شده میان ایران و شورای همکاری انتظار معجزه داشت، اما ادامه این روند و رسیدن به یک نقشه راه برای عبور چند مرحله‌ای دو طرف از اختلاف‌ها و شکل‌گیری یک اراده برای تعریف همکاری‌های مشترک اقتصادی می‌تواند بستر خوبی برای کاستن از اختلاف‌هایی باشد که گاه  سابقه چند ده‌های دارند. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عضو در شورای همکاری خلیج‌فارس، عربستان سعودی است، به جماران گفت: اکنون سطح رابطه ما با عربستان سعودی به‌خصوص پس از تفاهمی که در چین انجام شد، به‌گونه‌ای که باید و شاید ارتقا نیافته است و این نیاز به یک اراده سیاسی برای تغییر فضای دو کشور دارد و نباید صرفا به رفتارهای شکلی بسنده کرد، بلکه باید به روابط دو کشور عمق بخشید. البته وضعیت رابطه دوجانبه تهران و ریاض امروز بسیار بهتر از گذشته است. تا پیش از تفاهم ایران و عربستان در چین، رابطه دو کشور کاملا سرد و منجمدشده بود، اما در حال حاضر رابطه به حد تبادل سفرا و انجام گفت‌وگوهای دیپلماتیک بازگشته است و این خوب است اما نمی‌توان گفت که دگرگونی ویژه‌ای در رفتار عربستان سعودی و یا تغییر شگرفی در روابط دوجانبه ما صورت گرفته است. مگر آنکه سخن وزیر خارجه عربستان به آقای رئیس‌جمهور را جدی تلقی کنیم که عربستان اراده دارد تمامی پرونده گذشته را ببندد و سرآغاز نوینی در روابط دو کشور باز کند.

اعراب باید سیاست صبر و انتظار را کنار بگذارند
تاجیک تصریح کرد: این موضوع مسئولیت ایران را نیز سخت می‌کند و نیازمند اتخاذ استراتژی واحدی است که پاسخ مناسبی به نیت واقعی عربستان بدهد تا با باز کردن فضا برای تعاملات سیاسی دو کشور، راه آتی را هموار کند. در عین حال اعراب نیز باید سیاست صبر و انتظار (که ببینند نتیجه این درگیری‌ها چه می‌شود) را کنار بگذارند و متوجه تبعات این سیاست بر بلاتکلیفی کشورها در تنظیم روابط خود باشند. وی ادامه داد: البته تا زمانی که از فضای تشریفاتی خارج نشویم و گفت‌وگوهای سازنده و جمعی بین ایران و اعضای شورای همکاری جریان پیدا نکند و یک نقشه راه بین دو طرف تدوین نشود، نمی‌توان ادعا کرد و یا مطمئن بود تغییری در نوع رویکرد شورای همکاری خلیج‌فارس نسبت به ایران حاصل شده است.

اهمیت رایزنی‌های ایران و عربستان برای آتش‌بس در غزه و لبنان از نگاه گاردین
در همین راستا رسانه انگلیسی با توجه به سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی در میان بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای، مطرح کرد که ایران نقش «حساس و مهمی» برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان و غزه دارد و رایزنی‌های طرفین برای آتش‌بس در غزه و لبنان تعیین‌کننده خواهد بود. این رسانه انگلیسی با اشاره به سفر «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران به عربستان در میان تحولات منطقه، نوشت که ایران و عربستان سعودی در وضعیتی که «نزدیک به جنگی منطقه‌ای در چند جبهه است»، دو بازیگر مهم منطقه‌ای هستند. گاردین در گزارشی در این باره نوشت: عراقچی که به بیروت و دمشق نیز سفر کرده احتیاط زیادی درباره مقاصد ایران به خرج داده اما نقش ایران برای هرگونه تصمیمی درباره حزب‌الله لبنان، تجدید قوای آن یا جلوگیری از تبدیل شدن لبنان به غزه دوم اهمیت بسیار زیادی دارد. گاردین مدعی شد: بیشتر مذاکرات عربستان-ایران بر چگونگی پاسخ به حمله اسرائیل به لبنان و تمایل ایران برای احیای مسیری دیپلماتیک برای بهبود این وضعیت متمرکز خواهد بود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/254164/ایران-به-دنبال-منطقه-قوی