ماجرای اتهام میلیاردی دروازه‌بان سابق پرسپولیس
 
بیرانوند، یار قدیمی حاشیه!
 

 

سنگربان شماره یک تیم ملی ایران در ماه‌های اخیر حواشی مختلفی را به وجود آورده که این موضوع بیشتر از هر زمانی گریبان‌ خودش را گرفته است. در روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری و تنها چند روز بعد از قهرمانی سرخ‌پوشان در یک رقابت تنگاتنگ با استقلال در لیگ بیست و سوم، سنگربان ملی‌پوش قرمزها با توجه به الحاقیه قرارداد با باشگاه پرسپولیس مبنی بر اینکه چنانچه باشگاه ۱۵ روز بعد از آخرین بازی فصل، مطالباتش را پرداخت نکند، می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند، به بهانه پرداخت نشدن مطالباتش اقدام به فسخ یک‌طرفه با سرخ‌پوشان کرد و به تراکتور پیوست. به دنبال فسخ قرارداد بیرانوند با سرخ‌پوشان، هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس، رضا درویش، مدیرعامل این باشگاه را مامور کرد تا ضمن پیدا کردن دروازه‌بان، اقدام قانونی در خصوص فسخ قرارداد سنگربان ملی‌پوش را در دستور کار قرار دهد. موضوع شکایت باشگاه پرسپولیس از سنگربان شماره یک تیم ملی تبدیل به یکی از خبرسازترین مباحث فوتبال ایران در ماه‌های اخیر شد که سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان فدراسیون فوتبال در ابتدای هفته جاری رای این پرونده جنجالی را صادر کرد. طبق این رای سنگربان شماره یک تیم ملی به دلیل فسخ غیرقانونی ۴ ماه آن هم به صورت تعلیقی محروم و متهم به پرداخت ۱۹ میلیارد تومان  غرامت به باشگاه پرسپولیس شد. رای صادره به قدری عجیب و نامتعارف بود که از همان دقایق اولیه انتشار با واکنش‌های مختلفی همراه شد. با توجه به رای صادر شده بیرانوند به صورت غیرقانونی قرارداد خود را فسخ کرده و فدراسیون فوتبال و ارکان مربوطه این موضوع را تایید کردند اما حکم صادر شده با آن چیزی که در قوانین فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فدراسیون فوتبال در خصوص چنین اتفاقی قید شده است، مغایرت دارد. یکشنبه شب آن هم در شرایطی که تراکتور در هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. بیرانوند در پایان بازی مصاحبه‌ای را انجام داد که ابعاد جدیدی از پرونده فسخ وی با سرخ‌پوشان را عیان کرد. وی گفت: ۲۰ میلیارد را که نمی‌دهم هیچ ۵ میلیاردی را  که هیات مدیره باشگاه پرسپولیس به عنوان شیرینی الحاقیه از من گرفت، هم پس خواهم گرفت. بیرانوند در شرایطی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را محکوم به دریافت رشوه کرده است که بر اساس قوانین فدراسیون فوتبال فرد دریافت کننده و پرداخت کننده رشوه دست کم ۱۲ ماه از هر گونه فعالیت ورزشی و حتی حضور در استادیوم‌ها منع خواهند شد. صحبت‌های جنجالی بیرانوند که حالا پرونده جدیدی را برای او باز کرده سبب شد تا کمیته انضباطی وی را شبانه به این کمیته برای پاره ای توضیحات احضار کند.

معاون حقوقی پرسپولیس: بیرانوند اتهام سخت و سنگینی زد
هومن هدایتی، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس، در واکنش به اتهام مطرح شده از سوی علیرضا بیرانوند گفت: «در این رأی ایرادات زیادی وجود دارد. از نگارش و استنادات گرفته تا درک درست از وضعیت پرونده، تعریف نادرست از بازه زمانی فصل در این رأی ایراد دارد. این رأی به نوعی است که می‌تواند سندی قوی برای بسیاری از اتفاقات فوتبالی باشد. اعضای کمیته تعیین وضعیت از حقوقدانان بسیار خوب و مورد اعتماد هستند، ولی در موضوع مربوط به تعلیق دچار اشتباه شدند. اگر این اشتباه صرفا تفسیری باشد اشکال ندارد و همه قضات می‌توانند در استدلالشان اشتباه کنند، اما به نظرم در بخش پایانی رأی این پرونده اشتباه شده است. من خودم ریشه آذری دارم و تیم تراکتور را دوست دارم، ولی دیدیم که بیرانوند در بازی با فولاد دو گل از زاویه بسته خورد. این نشان می‌دهد که او تمرکز لازم را نداشت و به تبع آن در بیان دفاعیات خودش هم تمرکز ندارد و قطعا به درستی راهنمایی نمی‌شود. اتهامی که بیرانوند زده یک اتهام بسیار سخت و سنگینی است و بلافاصله هم کمیته انضباطی او را به صورت شبانه برای ادای توضیحات احضار کرد. ما هم قطعا دستورات لازم را از هیأت مدیره و مدیرعامل دریافت خواهیم کرد تا باشگاه پرسپولیس نسبت به احقاق حق خود از اتهامات وارد شده اقدام کند. بیرانوند گفته اگر ادامه دهند ویدئویی را منتشر می‌کند. ما با قدرت و به دور از عجله ادامه می‌دهیم و ایشان هم ویدئو را حتما منتشر کند.»

مظفری‌زاده: بیرانوند باید تبرئه شود
سعید مظفری‌زاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور در خصوص حکم صادر شده برای پرونده علیرضا بیرانوند، گفت: «براساس نظر کارشناسی وکیل باشگاه و وکیل شخصی آقای بیرانوند، فسخ ایشان قانونی بود و باید تبرئه شود. واقعیت این است که این پرونده ابعاد مختلفی داشته و آقایان نباید برای اینکه خودشان را تبرئه کرده و از زیر فشار رها شوند، شلوغ کاری کنند. متأسفانه عده‌ای برای رسیدن به هدفشان از اهرم فشار رسانه‌ای استفاده می‌کنند و جالب است حتی برخی مجریان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، به صورت میلی و براساس علایق رنگی رفتار کرده و جانبداری می‌کنند. خودشان دَم از برقراری عدالت می‌زنند، ولی در عمل از کوچکترین فرصت پخش زنده برای ایجاد فشار علیه بیرانوند استفاده می‌کنند. مگر شما قاضی یا حقوقدان هستید که با صراحت در خصوص پرونده پیچیده فسخ بیرانوند با پرسپولیس اظهار نظر می‌کنید؟»
سرپرست مدیرعاملی تراکتور گفت: «متأسفم برای صدا و سیما و برخی رسانه‌ها که اجازه می‌دهند افراد بدون تخصص در خصوص موضوع حقوقی اظهار نظر کارشناسی کنند.ما و علیرضا بیرانوند به اندازه کافی باتجربه هستیم که دچار این حاشیه‌سازی‌ها نشویم و کارهای مربوط به این پرونده را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم. هیچ‌گاه وارد بازی رسانه‌ای آنان نمی‌شویم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/253986/بیرانوند،- یار-قدیمی-حاشیه!-