انتقاد رئیس جمهور از نظام آموزشی در نخستین جلسه «شورای‌عالی آموزش و پرورش»
 
پزشکیان : اگر عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد
 

 

رئیس‌جمهور تحقق آبادانی کشور را در گرو اصلاح آموزش و پرورش و اجرای عدالت در نظام آموزشی دانست.
مسعود پزشکیان در نخستین جلسه «شورای‌عالی آموزش و پرورش» در دولت چهاردهم، با بیان اینکه عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، اظهار کرد: متأسفانه آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید، مورد توجه نبوده است و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به‌شدت با غفلت مواجه بوده است. وی تلاش‌هایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روش‌های سخت‌افزاری صورت می‌گیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور به‌خصوص در روش‌های آموزشی است. مسائلی نظیر کمبود مدارس ازجمله مشکلاتی است که با هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و اصلاح روابط بین‌بخشی در بخش‌های دولتی و حاکمیتی راحت‌تر می‌توان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت است.

ضرورت اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت
پزشکیان با تأکید بر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، به تشریح نمونه‌هایی از روش‌های به‌روز و مؤثر آموزشی در دنیا پرداخت و اظهار داشت: صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانش‌آموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با به کارگیری روش‌هایی که دانش‌آموزان را در فرایند فراگیری دخیل می‌کند، علاوه بر آموزش دانش، مهارت‌های کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیت‌های گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزش‌ها را نیز به دانش‌آموزان یاد داد.

ابزارهای نوین در خدمت عدالت آموزشی
رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت و اهمیت به کارگیری دستاوردهای نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روش‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: اینکه صرفا و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعا رافع مشکل نیست و باید با روش‌های ایجابی، بخش تکمیلی آموزش در مدارس را در همین ابزارهای نوین ارتباطی طراحی و اجرا کنیم تا دانش‌آموز و حتی دانشجو، بخش آموزش در خارج از مدرسه را نیز به این شکل انجام دهد.
وی با بیان اینکه به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی می‌تواند به اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور کمک کند، دلیل عدم‌اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و خاطرنشان کرد: باید روش اجرای بخش‌های مختلف این سند با کمک کارشناسان به شکل دقیق تدوین و در میان دستگاه‌های مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و هم‌افزایی ایجاد شود.

لزوم توجه نظام آموزشی به حفظ نخبگان
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد، گفت: بخش قابل توجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه می‌شنوند. باید به شکل جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند. ضرورت توجه جدی به مراکز تربیت معلم برای ارتقای توانمندی‌های معلمان، ایفای نقش هماهنگ‌کننده و کمک به اصلاح روابط بین بخشی برای اصلاح و ارتقای نظام آموزشی از سوی شورای‌عالی آموزش و پرورش و ضرورت رسیدن به یک نگاه و تعریف مشترک درباره چگونگی ارتقای بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعلیم و تربیت در این شورا و تسری آن به دستگاه‌های مسئول از دیگر نکات مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور در این جلسه بود.

پزشکیان در دیدار اعضای جبهه پایداری: گفتمان دولت نیاز مبرم حال و آینده کشور است

 مسعود پزشکیان میزبان جمعی از نمایندگان و اعضای جبهه پایداری بود و پس از شنیدن نظرات و دیدگاه‌های آنان درباره مسائل مختلف، ضمن تشریح ابعاد گفتمان وفاق ملی، به بیان چرایی برخی مشکلات مبتلابه کشور به‌ویژه در بخش اقتصاد، سیاست و فرهنگ و همچنین برنامه دولت برای حل این مشکلات پرداخت.
رئیس‌جمهور در این دیدار گفتمان دولت چهاردهم در ایجاد وحدت و انسجام در کشور را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و نیاز مبرم برای حال و آینده کشور عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم آنچه کشور را در برابر هر تهدید خارجی مصون و محفوظ خواهد کرد و قدرت ما را برای ایستادگی در مقابل دشمنان تقویت می‌کند، تحقق وحدت و انسجام در کشور است.

جذب حداکثری همه افراد جامعه با سلایق مختلف
پزشکیان در ادامه جذب حداکثری همه افراد جامعه با سلایق مختلف را ازجمله اصول اساسی انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: هدف و تلاش ما این است که با رفتار و عملکرد صحیح و اصولی با مردم، آن بخش از جامعه که دچار دلخوری و گلایه‌مندی‌هایی شده‌اند را نیز به سمت خود بیاوریم نه اینکه فاصله آنها را با نظام و حاکمیت روزبه‌روز بیشتر کنیم. وی نارضایتی‌های بحق مردم از مشکلات اقتصادی، تبعیض و بی‌عدالتی را ناشی از انباشت سوءعملکردها عنوان کرد و افزود: اینکه امروز جامعه ما از بی‌عدالتی در نظام سلامت، اقتصاد و آموزش رنج می‌برد به‌خاطر این است که برنامه‌های تدوین شده از سوی ما مسئولین عدالت‌محور نبوده و در تلاشیم در مسیر اصلاح این روند حرکت کنیم، گر چه این فرایند زمانبر و مستلزم بازنگری در روش‌ها و شیوه‌های مدیریتی است.

نباید افراد خطاکار و ناآگاه را طرد کرد
رئیس‌جمهور اتخاذ رویکردهای تنگ‌نظرانه و رفتارهای سلبی را موجب سرخوردگی و دل‌مردگی جامعه به‌ویژه نسل جوان و هزینه‌تراشی برای نظام دانست و گفت: ما معتقدیم اگر عده‌ای از سر ناآگاهی خطایی مرتکب شدند، نباید بدون اغماض و مسامحه آنها را طرد یا از محیط کار یا دانشگاه اخراج کرد، بلکه باید آنها را روشن و آگاه کرد. پزشکیان در ادامه با بیان اینکه هیچ ظلمی بالاتر از آن نیست که یک حرف و رفتار غلط را به زور در جامعه اجرا کرد، افزود: ما معتقدیم اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی قابل افتخار و قابل دفاع است و راهکار بسیاری از مشکلات کشور را در بر دارد، اما برخی نگاه و رفتار غلط خود را به نظام و انقلاب نسبت می‌دهند و با زور و دعوا به‌دنبال اجرای آن در جامعه هستند.
وی اظهار کرد: بنده در انتخابات مجلس با ادعای عدم‌التزام به نظام جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدم، درحالی‌که تمام زندگی‌ام پس از پیروزی انقلاب، صرف کار و خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مردم تصور کنند ما دشمن آنها هستیم
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ملاک و معیار به کارگیری مدیران در دولت چهاردهم را ارزشیابی براساس شاخص‌ها و شایستگی‌ها عنوان کرد و افزود: ما از ابتدا به هیچ‌کس وعده پست و مقام ندادیم و برای انتخاب مدیران شاخص تعیین کردیم و از حضور هر مدیری که واجد این شرایط باشد ولو اینکه علیه ما بوده باشد، استقبال می‌کنیم.پزشکیان همچنین غلبه بر چالش‌ها و مشکلات اجتماعی را نیازمند انشراح صدر و پرهیز از هرگونه برخوردهای تند و نادرست عنوان کرد و گفت: برای حل چالش‌های اجتماعی نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مردم تصور کنند ما دشمن آنها هستیم، بلکه باید با انشراح صدر، رفتار عزتمندانه و با حفظ کرامت، آحاد جامعه آنها را در این مهم سهیم کنیم.وی تصریح کرد: ما صادقانه به‌دنبال خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات کشور هستیم و در این مسیر از همه جریانات و دیدگاه‌های مختلف دعوت می‌کنیم به جای اختلاف و دعوا با یکدیگر به ما در این هدف مقدس کمک کنند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/253981/پزشکیان-:-اگر-عدالت-آموزشی-برقرار-نشود،-مملکت-درست-نخواهد-شد