حملات موشکی وعده صادق 1 و2 چقدر هزینه برداشت؟
 
45 هزار تومان به ازای هر ایرانی
 
شبکه ایران‌اینترنشنال به جای استناد به گزارش نشریه معروف «گاردین»، سراغ گزارشی نامعلوم رفته تا با عددسازی‌های عجیب و غریب، هزینه‌های حمله ایران به اسرائیل را بالاتر نشان بدهد...
 

 [شهروند] با آغاز عملیات «وعده صادق 2»، شبکه‌های معاند دست‌به‌کار شدند تا به هر ترفند شده، موفقیت‌های ایران را کمرنگ کنند. در عین حال مثل سابق بر طبل ناامیدی بکوبند و عده‌ای را با تردیدهایی مواجه کنند. اولین ترفندشان این بود که موشک‌ها به هدف اصابت نکرده! بعد که ویدئوهای متنوعی از اصابت موشک‌های ایران به مواضع رژیم صهیونیستی منتشر شد، با نشان دادن تکه‌های موشک، تلاش کردند بگویند بسیاری از آن‌ها رهگیری و در آسمان منهدم شده. بعد که تصاویر ماهواره‌ای اصابت موشک‌ها به فرودگاه و تأسیسات نظامی منتشر شد و رسوایی برای‌شان به دنبال داشتند، ادعا کردند مردم از این حمله ناراحت‌اند! در واقع با نشان دادن تصاویری نامشخص این مسیر را پیش گرفتند تا مردم ایران را مخالف حمله موشکی نشان بدهند. هم‌زمان اما تصاویر حمایت مردمی از این جریان پخش می‌شد. برای همین سراغ ایده‌ای دیگر رفتند تا اذهان عده‌ای را به خود مشغول کنند؛ ایده محاسبه هزینه موشک‌های پرتاب‌شده ایران. گذشته از اینکه هر کشوری برای ایجاد امنیت و دفاع از تمامیت ارضی خود، هزینه می‌کند و این هزینه هم بسیار منطقی به نظر می‌رسد، اما شبکه ایران‌اینترنشنال به اعدادی عجیب و غریب و من‌درآوردی رسید که در این گزارش قصد داریم آن را بررسی کنیم.

  از 105 هزار تا 200 هزار دلار
هزینه ساخت انواع موشک‌های هایپرسونیک ایرانی
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، سال گذشته (5 آذر) رئیس قوه قضائیه و جمعی از اعضای شورای عالی آن، از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند. در جریان این بازدید، سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مورد موشک فتاح گفت: «هر تیر موشک فتاح، ۲۰۰ هزار دلار قیمتش است.» این در واقع اولین عدد رسمی بود که هزینه هر فروند از جدیدترین موشک هایپرسونیک ایران را نشان می‌داد و بالاترین رقمی هم بود که برای ساخت یک موشک هزینه شده بود. چراکه «فتاح» جدیدترین موشک ایرانی است و طبیعتاً ساخت موشک‌های هایپرسونیک دیگر، هزینه‌ای کمتر از آن داشته است؛ چنانچه در ادامه خواهیم دید، نشریه معروف انگلیسی «گاردین» نیز هزینه ساخت مابقی موشک‌ها را 80 هزار پوند (حدود 105 هزار دلار) عنوان کرده. به این ترتیب ما به اعدادی کاملا مشخص می‌رسیم تا در ادامه این گزارش بتوانیم هزینه‌ دو عملیات ایران در حمله موشکی به رژیم صهیونیستی را محاسبه کنیم.
 
وقتی 200 هزار دلار می‌شود 7 میلیون دلار!
محاسبات من‌درآوردی ایران‌اینترنشنال...
اما شبکه ایران‌اینترنشنال اخیرا در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود نوشته دو حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، یک میلیون و 600 هزار تومان برای هر ایرانی هزینه داشته! عددی کاملا کذب که بر اساس حساب و کتاب‌های من‌درآوردی برآورد شده! اما ایران‌اینترنشنال با چه نوع محاسبه‌ای به این عدد رسیده؟ اگر نگاهی به گزارش ایران‌اینترنشنال بیندازید، می‌بینید برای محاسبه هزینه، سراغ هزینه ساخت تسلیحات در کره شمالی رفته! آن هم گزارشی که وب‌سایت «صدای آمریکا» در سال  2022 درباره برنامه موشکی کره شمالی منتشر کرده! بعد بر اساس آن گزارش، برآورد موشک‌ها را بین 3 تا 10 میلیون دلار برای هر فروند برآورد کرده و سرآخر بر اساس برنامه موشکی کره شمالی، هزینه موشک‌های ایرانی را حساب و کتاب کرده! در واقع برای عددسازی کذب خود حتی سراغ گزارش‌های بین‌المللی نظیر «گاردین» راجع به ایران هم نرفته! این در حالی است که نشریه انگلیسی معروف گاردین (12 مهر) گزارشی داشت که هزینه موشک‌های ایرانی را 80 هزار پوند (حدود 105 هزار دلار) عنوان کرده بود. با این حال، ایران‌اینترنشنال در یک چرخش عجیب و غریب، برای عددسازی، سراغ گزارش وب‌سایت «صدای آمریکا» رفته و از اعدادی درباره کره شمالی (!) به محاسبات هزینه‌هایی در ایران رسیده! بعد هم نوشته: «می‌توان به تخمین گفت هر فروند از موشک‌های میان‌برد مورد استفاده جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل حدودا 6 تا 7 میلیون دلار قیمت داشته‌اند!» درحالی‌که باید پرسید این تخمین واقعا از کجا آمده؟! حتی اگر ایران‌اینترنشنال سخن سردار حاجی‌زاده مبنی بر 200 هزار دلار را هم نپذیرفته باشد، چطور به گزارش گاردین که هزینه ساخت موشک‌ها را حدود 105 هزار دلار دانسته، استناد نکرده است؟! پاسخ مشخص است. برای اینکه دست‌اندرکاران این شبکه دوست داشتند ناگهان از 105 هزار دلار، صعود کنند به قله 6 و 7 میلیون دلار و هزینه ساخت را برای فریب افکار عمومی، بالا ببرند!
 
عددی که ناگهان 35 برابر شد!
دروغ: یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه برای هر ایرانی
صحیح: 45 هزار تومان هزینه برای هر ایرانی
ایران‌اینترنشنال در ادامه گزارش عجیب و غریب خود ناگهان به این نتیجه رسیده که هزینه دو عملیات «وعده صادق 1» و «وعده صادق 2»، برای هر ایرانی یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه برداشته! درحالی‌که برای محاسبه هزینه اینچنین، کافی است عدد 200 هزار دلار (قیمت موشک فتاح) را بر تعداد حدودی موشک‌های حمله اخیر (200 موشک) ضرب کنید که می‌شود 40 میلیون دلار. تازه تمام موشک‌های حمله اخیر، فتاح نبودند و ما بالاترین مبلغ را در نظر گرفته‌ایم. در حمله قبلی نیز 130 موشک (به گزارش مشرق و فارس) شلیک شد که اگر آن‌ها را هم با بالاترین مبلغ (یعنی همان 200 هزار دلار) در نظر بگیریم، می‌شود 26 میلیون دلار. حالا 26 میلیون دلار (هزینه عملیات وعده صادق 1) را با 40 میلیون دلار (هزینه عملیات وعده صادق 2) جمع می‌کنیم و به مبلغ 66 میلیون دلار می‌رسیم. بعد 66 میلیون دلار را تقسیم بر تعداد جمعیت ایران (حدود 86 میلیون نفر) می‌کنیم که می‌شود 0.76 دلار. یعنی هزینه این دو حمله برای هر نفر ایرانی، 76 سنت خرج برداشته. حالا اگر دلار را با قیمت آزاد آن یعنی 60 هزار تومان هم در نظر بگیریم، 76 سنت می‌شود رقمی حدود 45 هزار تومان! تازه این بالاترین رقمی بود که به آن رسیدیم چراکه تمام موشک‌های شلیک‌شده، فتاح نبودند و هیچ کشوری هم برای ساخت موشک از دلار بازار آزاد استفاده نمی‌کند! به این ترتیب به‌سادگی می‌بینید شبکه ایران‌اینترنشنال با تیتر «1 میلیون و 600 هزار تومان!»، مبلغ را 35 برابر کرده! هرچند عده‌ای از کاربران زیر همین پست ادعایی ایران‌اینترنشنال هم نوشته‌اند، به فرض هم اگر این دو عملیات همین رقم ادعایی را برای مردم ایران داشته باشد، رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و حاضرند برای دفاع از تمامیت ارضی ایران، جان‌شان را هم فدا کنند.
 
3.5 میلیون دلار به ازای هر موشک‌ 105 هزار دلاری
گزارش گاردین درباره هزینه‌های گزاف دفاعی اسرائیل
نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی (12 مهر) به نقل از منابع امنیتی در رژیم صهیونیستی گزارش کرد: «ایران در حمله موشکی خود از موشک‌ هایپرسونیک فتاح-۲، موشک بالستیک قدر و عماد استفاده کرده است. طبق گزارش چندین سال پیش مقامات آمریکایی، زرادخانه ایران دست‌کم ۳ هزار موشک بالستیک در خود جای داده است، اما انتظار می‌رود این رقم بسیار بالاتر باشد.» به باور این نشریه انگلیسی، علت عدم استفاده ایران از تعداد بیشتری موشک بالستیک در عملیات «وعده صادق ۲»، «حفظ ذخایر موشکی خود در صورت وقوع جنگی تمام‌عیار علیه اسرائیل» بوده و شلیک همزمان تعداد بسیاری موشک بالستیک علیه سرزمین‌های اشغالی «می‌تواند چالشی جدی علیه پدافند هوایی اسرائیل باشد و آن‌ها را از کار بیندازد.» گاردین در ادامه نوشته: «گنبد آهنین مشهور، برای سرنگونی موشک‌ها و راکت‌های حماس و دیگر پرتابه‌هایی با برد کوتاه و متوسط، کارایی دارد. در همین راستا، اسرائیل برای سرنگونی موشک بالستیک دوربرد ایران باید از پدافند هوایی پیکان ۲ و پیکان ۳، استفاده می‌کرد که بسیار گران‌قیمت هستند. مشاوران ارتش اسرائیل اعلام کردند که هر موشک پدافند هوایی پیکان، ۳.۵ میلیون دلار قیمت دارد و برای سرنگونی صدها موشک استفاده شده ایران در طول عملیات خود، اسرائیل باید صدها میلیون دلار هزینه می‌کرد. این هزینه گزاف درحالی است که هر موشک ایران حداکثر ۸۰ هزار پوند (حدود 105 هزار دلار) قیمت دارد.»
 
هزینه‌ دفاع اسرائیل 33 برابر هزینه حمله ایران است
چرا گنبد آهنین مقرون به صرفه نیست؟
در همان گزارش گاردین آمده است: «ایران در این حمله (وعده صادق 2) از موشک‌های پیشرفته مافوق صوت (هایپرسونیک) استفاده کرد که برای رهگیری آنها نیاز به استفاده از سامانه دفاع ضدبالستیک پیچیده‌ای مانند موشک‌های «ختس ۲» و «ختس ۳» به همراه «فلاخن داود» است.» بر اساس گزارش گاردین، هزینه هر موشک ایرانی حدود ۱05 هزار دلار برآورد می‌شود. اما در مقابل، رهگیری این موشک‌ها هزینه‌های بسیار بیشتری را به اسرائیل تحمیل می‌کند. این گزارش افزوده که هزینه شلیک هر موشک «ختس» ۳.۵ میلیون دلار و هزینه شلیک هر موشک «فلاخن داود» نیز حدود یک میلیون دلار است. این به معنای آن است که رهگیری هر موشک ایرانی توسط اسرائیل، هزینه‌های هنگفتی را به دنبال دارد. یکی از منابع امنیتی اسرائیل در این باره به گاردین گفته: «رهگیری بیش از ۱۰۰ موشک ایرانی می‌تواند به‌راحتی صدها میلیون دلار هزینه داشته باشد.» در واقع اگر سه و نیم میلیون دلار را تقسیم بر 105 هزار دلار کنیم، به عددی می‌رسیم در حدود 33. یعنی اسرائیل بابت هر موشک ایرانی، باید 33 برابر هزینه بابت انهدام آن متحمل شود! تازه به شرط اینکه صد در صد موفق شود و همان سه و نیم میلیون دلار هم به فنا نرود. یعنی اگر دو حمله ایران، 64 میلیون دلار هزینه برداشته باشد، اسرائیل بابت مقابله با آن، 33 برابر هزینه کرده که می‌شود رقمی بیش از 2 هزار و 100 میلیون دلار و این دقیقا با گزارش گاردین (مبنی بر هزینه‌های صدها میلیون دلاری دفاع اسرائیل) مطابقت می‌کند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/253787/-45-هزار-تومان-به-ازای-هر-ایرانی -