جمعه نصر؛ نماز وحدت، خطبه تاریخی
 

 

 [ شهروند]  صاحبنظران و تحلیلگران سیاسی پس از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران، به واکاوی و تحلیل سخنان ایشان از ابعاد مختلف پرداختند و روز جمعه را روز اتحاد و نمایش اقتدار ایران دانستند. در ادامه برخی از این نقطه‌نظرات را مرور می‌کنیم.

زنده شدن خاطرات ماندگار نمازهای جمعه اول انقلاب
محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:نماز جمعه تهران نماد بارز وحدت و وفاق ملی، ایمان اسلامی و اقتدار ایران، و تجلی‌بخش پیوند عمیق رهبر فرزانه و مردم فهیم ایران عزیز بود.اقتدار و نگرش معتدل، با محوریت دفاع مشروع و صلح‌طلبانه، صدای قاطع ایرانیان به جهان خواهد بود.امروز خاطرات ماندگار نمازهای جمعه اول انقلاب برایمان زنده شد و یکبار دیگر ارزش ویژه سنت بزرگ و بی‌بدیل نماز جمعه هویدا گشت.بار دیگر، ایران و ایرانیان در جامعه جهانی نقش‌آفرین و تاریخ‌ساز خواهند بود.

فرماندهی مقابله با جنگ روانی دشمن
سید عباس صالحی در شبکه ایکس نوشت:  ‏ابتکار رهبر انقلاب در حضور در نماز جمعه نشان داد که ایشان فرمانده مقابله با جنگ روانی دشمن نیز هستند. حضور ایشان و اجتماع میلیونی مردم در مصلای تهران چونان موشک‌های وعده صادق بود، نمایه‌ای از عزت ، شکوه و اقتدار.

امروز همگان نشانه ای از عزت الهی را دیدند
سید‌عطاالله مهاجرانی در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نماز جمعه تهران نمازى دیگر است!دو سال پیش در چنین روزهایى کانون حمله و ناسزا، شخص و شخصیت رهبرى بود. حتى گفتند: این فحش‌ها کاریسماى آیت‌الله خامنه‌اى را با خاک یکسان مى‌کند. بسیار خوب، امروز در تهران در نماز جمعه نشانه‌اى از عزت الهى را ببینید. وعدصادق ٢ نشانه بود و نماز!

مقام معظم رهبری مثل همیشه خطبه‌ها را به طور دقیق خواندند
حمیدرضا آصفی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درخصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه پیرامون اینکه عملیات طوفان‌الاقصی حق ملت فلسطین بود و بر اساس موازین شرعی و مبانی بین‌المللی صورت گرفت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری مثل همیشه خطبه‌ها را به طور دقیق خواندند و مسائل را تببین فرمودند. ایشان در بیانات‌شان به مبنای شرعی و بین‌الملل دفاع امت اسلامی از خود پرداختند که حجت را برای کشورهای حامی رژیم صهیونیستی تمام کنند. وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اشاره‌ رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق2 و اینکه فرمودند ایران در انجام وظیفه تعلل نمی‌کند و شتاب‌زده هم نیست، گفت: عده‌ای تصور می‌کردند که رژیم صهیونیستی دنبال جنگ است که پای ما را به جنگ بکشاند و توصیه‌هایی داشتند که ایران اقدامی نکند و دست نگه دارد؛ اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما تعلل نمی‌کنیم یعنی در جای لازم، اقدام می‌کنیم و منافع ملی برای ما مهم است. رهبر معظم انقلاب در این اشاره، مطرح کردند که زمان این عملیات بسیار دقیق و هوشمندانه بود و بر اساس جمع‌بندی‌های نظامی و سیاسی انجام گرفت.

پاسخ به تجاوزات اسرائیل وظیفه هر انسان است
علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در نمازجمعه تهران، به مسئله مشروعیت عملیات طوفان الاقصی و حمایت از فلسطینی‌ها اشاره و تاکید کرد: فلسطینی‌ها به دلیل اشغال سرزمینشان حق دفاع و حتی حق تهاجم دارند و اقدام آنها در این عملیات، کاملا منطقی و قانونی است. مطهری تاکید کرد: این ادعای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها که اسرائیل حق دفاع از خود دارد، نادرست است چراکه اسرائیل یک موجودیت اشغالگر است و قائل بودن حق دفاع برای اشغالگر درست نیست. وی بر لزوم حمایت همه مسلمانان و انسان‌ها از فلسطینی‌ها تاکید کرد و آن را وظیفه‌ای انسانی دانست.

مسیر اتحاد منطقه‌ای از اتحاد داخلی می‌گذرد
الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏جمعه، روز اتحاد و نمایش اقتدار بود.رهبر انقلاب بر ضرورت همبستگی جهان اسلام در برابر جنایات اسرائیل، که با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد، تأکید کردند و از راهبرد ایران در مقابله با این شرارت‌ها با تأکید بر «نه تعلل و نه شتابزدگی» سخن گفتند.سران قوا، مسئولان کشور و مردم، این روز در کنار یکدیگر حماسه‌ای ماندگار آفریدند. ما تنها یک ایران داریم و باید همگی دست در دست هم در برابر ستمگران بایستیم. این مسیر ابتدا از اتحاد داخلی آغاز می‌شود و سپس به اتحاد منطقه‌ای در مبارزه با تجاوز و ظلم خواهد رسید.
  در نماز جمعه، اقتدار خود را به رخ جهانیان کشیدیم
سیدکاظم انبارلویی درباره اهمیت اقامه نماز جمعه توسط رهبر انقلاب، اظهار کرد: ما در مقطع فوق العاده و خاصی هستیم. رهبر معظم انقلاب هرگاه یک مساله مهم یا نقطه عطفی در تاریخ انقلاب رخ داده است، از تریبون نماز جمعه برای تبیین فضا استفاده کرده‌اند. در هفته‌های اخیر حوادث بسیار مهمی در لبنان و فلسطین رخ داده است. انبارلویی افزود: این نماز جمعه در شرایطی برگزار  شد که عملیات وعده صادق ۲، با حجم دو برابر از وعده صادق ۱ با موفقیت برگزار و موجب شادی و غرور در جبهه مقاومت شده است. تبیین این شرایط اقتضا می‌کرد که رهبر معظم انقلاب به نماز جمعه آمده و ملت ایران، جهان عرب و مردم دنیا را مخاطب قرار داده و چشم‌انداز آینده را ترسیم کنند. وی با اشاره به اهمیت برگزاری باشکوه نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: هر ملتی برای نمایش اقتدار ملی خود دنبال فرصت است. ما هم در نماز جمعه فرصت یافتیم تا اقتدار و امنیت ملی خود را به نمایش جهانیان بکشانیم و اثبات کنیم در راه آزادی قدس ثابت قدم بوده و حامی مظلوم، علیه خصم ظالم هستیم. این تصویر زیبا از سوی ملت، دولت و رهبر انقلاب به جهانیان مخابره شد.

 شاهد جلوه‌ای دیگر از شجاعت رهبر انقلاب در میدان‌داری بودیم
محمدعلی وکیلی، با اشاره به برگزاری با صلابت نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: حضور رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران به رغم گمانه زنی ها و تهدیدها نشان داد که اگر رهبر یک مملکت از شجاعت بالا برخوردار باشد، می‌تواند میدان دار بوده و میدان را از تسلط روایت دشمن نجات دهد. جمعه شاهد جلوه‌ای از این شجاعت رهبری و شجاعت در میدان داری بودیم. وی افزود: میدان در جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر شجاعت رهبران در طول این ۴۰ و اندی سال حفظ شده است. بخش مهمی از اتحاد ملت ایران مرهون شجاعت میدان دار ها است. بنده خودم افتخار حضور در نماز جمعه را داشتم و شاهد حضور میلیونی مردم تهران در نماز جمعه بودم‌.  

 تاکید رهبری بر حق مشروع ملت فلسطین
ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره سخنان  رهبر انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران گفت: رهبر انقلاب در بخشی از سخنرانی‌شان به حق مشروع ملت فلسطین برای دفاع از موجودیت خود اشاره کردند که این مسئله ناشی از مبانی دفاع اسلامی و حقوق بین‌الملل است. وی با بیان اینکه شهادت سیدحسن نصرالله حرکت حزب‌الله لبنان را خاموش نمی‌کند، گفت: این حوادث برای ملت ایران نیز اتفاق افتاده است و بسیاری از سران جمهوری اسلامی در یک برهه کوتاه ترور شدند اما مسیر انقلاب اسلامی ادامه یافت. ایمانی افزود: ایشان چند مطلب را برای ایجاد امید به آینده اشاره کردند. اولا به فرهنگ غنی مردم لبنان اشاره فرمودند و در ثانی ایشان اشاره کردند که این حوادث برای ملت ایران نیز اتفاق افتاده و بسیاری از سران اندیشمند جمهوری اسلامی در یک برهه کوتاه ترور شدند اما انقلاب اسلامی تداوم یافت و حتی سرعت پیشرفت آن بیشتر شد. بنابراین شهادت سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله نمی‌تواند حرکت حزب‌الله لبنان را خاموش کند.

جمله کلیدی رهبر انقلاب در نماز جمعه
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات با اشاره به سخنان رهبری در نماز جمعه، در کانال تلگرامی خود نوشت: سخنان رهبری انقلاب در شرایط پرالتهاب منطقه و حالت روحی و روانی داخلی که مردم نگران جنگ هستند، آرامبخش بود. اصل اقامه نماز در این شرایط و دیدارهای عادی ایشان هم کار شجاعانه و تسکین دهنده‌ای بود. این جمله کلیدی، مهمتر از همه بود:  در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم. اسراییل از این مواضع آشفته می‌شود نه از مواضع تند و افراطی.

ایستادن جلوتر از رهبری ممنوع است
علی ربیعی در توئیتر نوشت: به نظر من، بیان خطبه رهبر انقلاب به ویژه این گزاره «ما در انجام این وظیفه نه تعلل می‌کنیم، نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم؛ آن وظیفه در وقت خود انجام می‌گیرد و انجام هم گرفت و در آینده هم اگر لازم شد باز انجام خواهدشد»، حاوی پیامی نه‌تنها مبتنی بر صلح‌جویی و عدم تمایل به جنگ و گسترش خشونت در منطقه، بلکه موکد بر دفاع مقدس در راه عزت ایران و پرستیژ و غرور ملی و در عین حال بازدارنده از هر تفکری برای تجاوز به این سرزمین است.
 در این شرایط، با انسجام ملی پشت رهبری بایستیم و ایستادن جلوتر از رهبری ممنوع!


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/253708/جمعه-نصر؛--نماز---وحدت،-خطبه-تاریخی