بزرگ‌ترین دستاورد محور مقاومت از نظر اندیشکده اسرائیلی
 
تخلیه بی سابقه شهرک های صهیونیست نشین از زمان تاسیس اسرائیل
 

 

علاوه بر بازتاب‌های عملیات وعده صادق، در آستانه سالگرد طوفان الاقصی بحث بر سر ابعاد این عملیات نیز در ر‌سانه ها برجسته است. ایتان شامیر تحلیل‌گر امنیتی در مؤسسه مطالعات راهبردی «بگین سادات» متعلق به محافل امنیتی اسرائیل درباره طوفان الاقصی نوشته است: «یکی از تبعات این عملیات از بین رفتن بازدارندگی اسرائیل و تخلیه کامل ده‌ها شهرک در شمال و جنوب اسرائیل و آوارگی 200هزار شهرک‌نشین بود، اتفاقی که از سال 1948هیچ‌گاه برای اسرائیل رخ نداده بود.» در بخش دیگری از مطلب این مؤسسه آمده است: «در هفت اکتبر حماس موفق شد، جامعه اسرائیل را متزلزل کند و شکاف‌ها و اختلافات داخلی آن را با مطرح‌شدن موضوع اسرا دوچندان کند. بخش اعظم این نگرانی‌ها به‌دلیل تلفات انسانی زیاد ناشی از عملیات طوفان الاقصی بود که حتی از تلفات جنگ اکتبر 1973نیز بسیار بیشتر بود...مهم‌تر اینکه، این اختلافات تنها حول محور اسرا و پایان‌دادن به جنگ نیست، بلکه موضوعات متعددی را شامل می‌شود که اگرچه پیش از طوفان الاقصی نیز مطرح بودند، اما طوفان الاقصی به آن عمیق و گستره بسیار بیشتری بخشید.» در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «اوضاع اقتصادی اسرائیل از 7اکتبر 2023مرتب رو به وخامت است. اقتصاد اسرائیل با چالش‌های بسیار سخت و بزرگی به‌عنوان نتیجه مستقیم جنگ مواجه است و در رأس این چالش‌ها تأمین بودجه سرسام‌آور جنگ است.بازتاب این مشکلات و چالش‌های اقتصادی را می‌توان در کاهش مستمر رتبه‌بندی اعتباری اقتصاد اسرائیل و پیش‌بینی رشد منفی برای آن ملاحظه کرد.»
این نویسنده درباره ضربه به وجهه اسرائیل بر اثر طوفان الاقصی نوشته است: «جنگ اسرائیل در غزه لطمه بزرگی به وجهه اسرائیل در عرصه جهانی وارد کرد و بالعکس اعتبار بسیاری را برای فلسطینی‌ها به ارمغان آورد. اکنون کشورها و سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی بسیاری از اسرائیل روی‌گردان شده‌اند و درحالی‌که زمانی حامی اسرائیل بودند، اکنون علیه آن هستند...همچنین هر روز بر تعداد کشورهایی که از اقدام اسپانیا در ممنوع کردن توقف کشتی‌های حامل تسلیحات برای اسرائیل در بنادرشان تبعیت می‌کنند، افزوده می‌شود. برخی کشورهای اروپایی هم در حال بازنگری در صادرات تسلیحات به اسرائیل هستند.»
شامیر تأکید می‌کند که طوفان الاقصی باعث شد تا مسئله فلسطین بار دیگر در رأس توجهات بین‌المللی و به‌عنوان پیش‌شرط هر تسویه منطقه‌ای قرار گیرد. این باعث شده تا پیشبرد هر طرح تسویه‌ منطقه‌ای بدون امتیازدهی اسرائیل در مسئله فلسطین غیرممکن باشد. وی همچنین تأکید می‌کند، یکی از موفقیت‌های راهبردی طوفان الاقصی گردآمدن محور مقاومت پیرامون حماس و پشتیبانی از آن است. در این چارچوب او به نقش حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت عراق اشاره و با اشاره به حملات انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و حمله موشکی و پهپادی به ایلات، تل‌آویو و یافا و همچنین مقاومت عراق به اسرائیل خاطرنشان می‌کند، این حملات نشان‌دهنده فروپاشی و از بین رفتن بازدارندگی اسرائیل است. شامیر بزرگ‌ترین دستاورد محور مقاومت را تخلیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین برای نخستین بار از زمان تأسیس اسرائیل در سال 1948می‌داند و می‌گوید، حدود 200هزار شهرک‌نشین از شهرک‌های پوشش غزه و شهرک‌های شمالی هم‌مرز با لبنان تخلیه شدند، در نتیجه «محور مقاومت با تخلیه کامل ده‌ها شهرک در مناطق شمال و جنوب اسرائیل به دستاوردی دست یافت که از سال 1948تاکنون دست نیافته بود.»                                                     منبع: فارس


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/253690/تخلیه-بی-سابقه-شهرک-های-صهیونیست-نشین-از-زمان-تاسیس-اسرائیل