آمریکا و سه کشور اروپایی در آستا نه مذاکرات ، فشار علیه ایران را به اتهام «ارسال موشک به روسیه « تشدید کردند
 
در برابر موج تازه جنگ روانی
 
غرب به دنبال در گیر کردن تهران در مجموعه‌ای از چالش‌ها از جمله تحریم ایران ایر است تا کشور را مجبور به پذیرش زیاده‌خواهی خود کند
 

شهروند | این روزها از یکسو با توجه به اعلام آمادگی طرفین برجام برای تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران و گمانه‌زنی‌هایی در این مورد، بار دیگر شاهد تشدید جنگ روانی غرب علیه ایران به بهانه دروغ ارسال موشک به روسیه شده‌ایم. دروغی که با توجه به اخبار جنگ در غزه و ارسال تسلیحات غربی به تل آویو می‌توان لایه‌های پنهان آن را دید. این موج زمانی تکمیل شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام مدعی شد که آژانس اطلاعات کافی درباره تولید سانتریفیوژها و موجودی آنها در ایران را ندارد.
در جریان جنگ غزه که این روز‌ها جامعه جهانی با آن مواجهه است و هر روز اخباری جدیدی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به گوش می‌رسد، مقامات و رسانه‌های غربی به‌دنبال انحراف افکار عمومی برآمدند. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با چراغ سبز ایالات متحده اقدام به کشتار مردم بی‌دفاع غزه کرده است. در طول نزدیک به ۳۴۰ روز گذشته یک‌بار نشده که رسانه‌های بزرگ آمریکا از وضعیت ساکنان در نوار غزه گزارشی تهیه کنند و افکار عمومی دنیا را از جنایات رژیم صهیونیستی آگاه کنند. این در حالی است که روز جمعه روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ناشناس آمریکایی و اروپایی مدعی شدند: «ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده که می‌تواند ابزار قدرتمندی در جنگ اوکراین باشد.» اما آیا در طول ۱۱ ماه گذشته یک خبر از این رسانه‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل از طریق سلاح‌های آمریکایی اقدام به بمباران نوار غزه می‌کند، منتشر شده است؟ این رفتار رسانه‌ای نشان می‌دهد که غرب به‌دنبال حمایت از رژیم صهیونیستی است.
آمریکا شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را تحریم کرد
روز گذشته آنتونتی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار با دیوید لمی همتای انگلیسی خود گفت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به‌خاطر حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال موشک بالستیک به این کشور وضع کرده است.
او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در لندن گفت شرکت هواپیمایی ایران‌ایر امروز تحریم‌ خواهد شد.
پیشتر درحالی‌که اتحادیه اروپا ادعا کرد از متحدانش اطلاعات «معتبری» دریافت کرده که ایران موشک بالستیک در اختیار روسیه گذاشته است، کاخ سفید اعلام کرد نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند. ایران ادعا‌ها درباره ارسال تسلیحات را رد کرده است.
 واشنگتن پست با انتشار این خبر نوشت: بلینکن اعلام کرده این تحریم از روز سه‌شنبه اعمال خواهد شد.
تشدید تحریم‌های تروئیکای اروپا علیه ایران
سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند.
در بیانیه مشترک تروئیکا که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد، آمده است: دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به‌شدت صادرات موشک‌های بالستیک ایران توسط روسیه را محکوم می‌کنند. این اقدام که افزایش حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین به‌شمار می‌رود سبب می‌شود تا موشک‌های ایران به خاک اروپا برسد و رنج مردم اوکراین را افزایش دهد.
سه کشور اروپایی، همکاری نظامی ادعایی ایران و روسیه را تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا توصیف و به این بهانه، تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است: ما برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران اقدامات فوری انجام خواهیم داد. علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند را تحریم خواهیم کرد. همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران‌ایر کار خواهیم کرد.
در پایان بیانیه ادعا شده است: ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.
تداوم مواضع خصمانه انگلیس علیه ایران
وزارت امور خارجه انگلیس دیروز با صدور بیانیه‌ای از تحریم ۷ فرد و نهاد مرتبط با ادعای بی‌اساس ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین خبر داد.
اوکراین ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرد
درحالی‌که اتحادیه اروپا مدعی اطلاعات موثق مبنی بر ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه شده، نخست‌وزیر اوکراین دنیس شمیگال روز گذشته گفت که کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال این موشک‌ها و استفاده از آنها توسط نیرو‌های مسلح روسیه در اختیار ندارد.
او در ادامه مدعی شد که «درعین‌حال، اطلاعات مبنی بر اینکه دشمن (روسیه) همچنان ممکن است که آنها را دریافت کند، نگران‌کننده است.»
موج جدید علیه ایران در حالی است که سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف در نشست خبری دیروز گفت که چنین اطلاعاتی با واقعیت مطابقت ندارد و سخنگوی وزارت خارجه ناصر کنعانی هم در یک نشست خبری تأکید کرد ایران بخشی از جنگ و بحران اوکراین نیست و راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌داند.
وی تأکید کرد: «این اتهامات را قویاً رد می‌کنیم، به‌ویژه اینکه اتهام‌زنندگان به ایران از کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف (اوکراین) هستند و نقش بسزایی در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند.»
پشت‌پرده دروغ‌پراکنی غرب درباره انتقال تسلیحات ایرانی به روسیه
دیروز سخنگوی وزارت خارجه ایران در این‌باره نوشت که «انتشار اخبار غلط درباره انتقال تسلیحات ایرانی به برخی کشورها، با هدف مخفی‌سازی ابعاد حمایت‌های گسترده تسلیحاتی غیرقانونی غرب از نسل‌کشی در غزه است.»
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت که «به‌رغم ادعاهای صلح‌طلبی و مخالفت‌های لفظی مقامات آمریکایی با تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، حمایت‌های تسلیحاتی دولت آمریکا از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار ‎غزه و کرانه غربی ‎فلسطین، به‌طور بی‌وقفه و به شکل گسترده ادامه یافته است.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همزمان با انتشار خبر ورود پانصدمین هواپیمای آمریکایی حامل انواع تسلیحات مرگبار به فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی که گفته می‌شود میزان این کمک‌ها تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار تن شده است، اعلام شد که آمار نسل‌کشی ملت مظلوم فلسطین طی ۱۱ ماه اخیر به ۴۱ هزار نفر رسیده است؛ این در حالی است که حدود ۷۰ درصد از قربانیان این جنایات ضد‌بشری را کودکان و زنان بی‌گناه تشکیل می‌دهند.
او تصریح کرد: براساس آمارهای جدید منتشره، رژیم صهیونیستی به‌طور متوسط بر سر هر فلسطینی ساکن نوار غزه ۳۶ کیلوگرم بمب و موشک ریخته که یک رکورد جهانی از سبعیت و وحشی‌گری به‌حساب می‌آید و در قیاس با جنایات سفاک‌ترین رژیم‌های تاریخ بشر بی‌سابقه است.
کنعانی در ادامه نوشت «برخی دیگر از کشورهای اروپایی و غربی که آنها نیز خود را همانند دولت آمریکا پرچمدار دفاع از ‎حقوق‌بشر در سطح جهانی و حامی اجرای کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی معرفی می‌کنند» اما «با ارسال انواع بمب‌ها و تسلیحات مرگبار، به تقویت نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی طی یازده ماه گذشته کمک کرده‌اند.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که «تردیدی نیست که ادامه ارسال تسلیحات و تقویت ماشین نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی، مغایر با تعهدات روشن جامعه جهانی برای جلوگیری و مجازات عاملان نسل‌کشی مطابق با کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است که براساس آن کشورها مسئولیت‌های روشنی برای جلوگیری از نسل‌کشی، مجازات عاملان و به تبع آن کسب اطمینان از عدم‌استفاده از تسلیحات آنها برای ارتکاب نسل‌کشی دارند.»
او با اشاره به اتهام‌زنی‌ها به ایران درباره انتقال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نوشت: انتشار اخبار غلط و گمراه‌کننده درباره انتقال تسلیحات ایرانی به برخی کشورها، صرفا یک اقدام زشت تبلیغاتی و دروغ با هدف مخفی‌سازی ابعاد حمایت‌های گسترده تسلیحاتی غیرقانونی آمریکا و برخی کشورهای غربی از نسل‌کشی در نوار غزه است.
کنعانی تأکید کرد که «اینگونه دروغ‌پراکنی‌ها نباید سبب انحراف توجهات جامعه جهانی از مسئولیت آنها برای تلاش جهت توقف ماشین جنایت جنگی و کشتار جمعی رژیم صهیونیستی و پاسخگو کردن حامیان این رژیم گردد.»
چرایی فضاسازی جدید غربی‌ها علیه کشورمان
در یک بازه زمانی کوتاه، توجه به چند نکته درباره چرایی این فضاسازی جدید غربی‌ها علیه کشورمان ضروری است:
اول؛ به‌نظر می‌رسد غرب به‌دنبال گیر انداختن ایران در مجموعه‌ای از چالش‌هاست تا در همین آغاز به‌کار دولت چهاردهم، بتواند ایران را مجبور به پذیرش منویات زیاده‌خواهانه خود در قالب یک توافق جدید کند.
دوم؛ گرچه دروغ‌پراکنی غربی‌ها درخصوص نقش ایران در جنگ اوکراین پیشتر هم در مواردی، چون فروش پهپاد‌های شاهد ایرانی به روسیه برملا شده بود، اما آنها برای پنهان‌کاری و نهایتا توجیه حمایت‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلاری از اوکراین، بهترین راه را دادن یک آدرس غلط جدید به افکار عمومی دنیا می‌دانند.
سوم؛ غرب با استمرار این فضاسازی‌های تبلیغاتی علیه ایران، آشکارا می‌کوشد به‌زعم خود تهران را از خونخواهی شهید اسماعیل هنیه منصرف کرده و مانع تبدیل شدن جمهوری اسلامی به الگویی موفق در مقابله با نظام سلطه و کشوری نقش‎آفرین در فرایند اجماع جهانی علیه یکجانبه‌گرایی واشنگتن شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/252218/در-برابر-موج-تازه-جنگ--روانی-