آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس
 
نتانیاهو در «فیلادلفیا» به‌دنبال چیست؟
 

 

[عبدالباسط انصاری] پس از هلاکت شش اسیر اسرائیلی بر اثر بمباران نوار غزه توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در هفته قبل، موج گسترده‌ای از تظاهرات مخالفان نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی به راه افتاد. تظاهراتی که با حضور 700هزار نفر، بزرگ‌ترین تجمع از زمان عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ غزه است. گانتز، آیزنکوت و لاپید رهبران اپوزیسیون با حمایت از تظاهرات بر ضرورت کناره‌گیری نتانیاهو به سبب مخالفت با مذاکرات تبادل اسرا پرداخته و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. بنی گانتز وزیر مستعفی کابینه نتانیاهو او را به کارشکنی هدفمند در مذاکرات متهم کرده است. در این میان و درحالی‌که فشارها بر نتانیاهو برای تن‌دادن به تبادل اسرا به اوج رسیده است، اصرار او بر ماندن در محور فیلادلفیا سبب قفل‌شدن مذاکرات شده و مواضع مقامات صهیونیست، عصبانیت میانجی‌هایی چون قطر و مصر و ایضا تنش با مصر را در پی داشته است. نتانیاهو اما در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز عنوان کرده است هیچ توافقی در حال انجام نیست و موعد آن هم نزدیک نیست. نگاهی به آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس و علل اصرار نتانیاهو بر حفظ محور فیلادلفیا خواهیم داشت:

بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس
پس از افزایش تکاپوی میانجیگران مصری و قطری و فعال‌شدن آمریکا برای ارائه طرح‌های تازه در جهت تحقق آتش‌بس، نتانیاهو با اصرار بر حفظ محور نتساریم و مخصوصا محور فیلادلفیا(نور مرزی غزه و مصر به طول 14کیلومتر و عرض صد متر)، تبدیل به بزرگ‌ترین مانع آتش‌بس شده است. چهار روز قبل بود که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست از تدوین طرحی تحت‌عنوان «قبول یا رد» از سوی بایدن برای مذاکرات خبر داد که مطابق آن درصورت رد شدن پیشنهادات آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی، این کشور از مذاکرات آتش‌بس خارج می‌شود. افزون بر آن برخی منابع منطقه‌ای از تعیین ضرب‌الاجل دو هفته‌ای برای اسرائیل از سوی آمریکا در چارچوب همین طرح خبر داده‌اند. پنج روز قبل و درحالی‌که بایدن تلاش نتانیاهو برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را ناکافی دانست، جنبش حماس در بیانیه‌ای این اظهارات را مقصر اعلام کردن رسمی نتانیاهو در شکست مذاکرات، خواند. در همین حال «خلیل‌الحیه» از رهبران ارشد و مسئول پرونده مذاکرات در حماس، بر عدم‌امکان توافق، بدون خروج اسرائیل از نتساریم و فیلادلفیا تأکید کرد.

اتهام زنی به مصر و خشم اعراب از نتانیاهو
نتانیاهو اخیرا یکی از علل ادعایی خود در اصرار برای حفظ محور فیلادلفیا را قاچاق سلاح از مرز مصر از طریق این محور توسط ایران و نیروهای حماس اعلام کرد. وی در این رابطه گفت: «محور شرارت به کریدور فیلادلفیا نیاز دارد و به همین دلیل ما باید کریدور فیلادلفیا را کنترل کنیم.» نتانیاهو با متهم کردن حماس به قاچاق سلاح از این محور افزود: «حماس به همین دلیل اصرار دارد که ما آنجا نباشیم و به همین دلیل من اصرار دارم که آنجا باشیم. اگر اسرائیل از محور فیلادلفیا خارج شود، فشار بین‌المللی بازگشت اسرائیل به آنجا را دشوار می‌کند. برای پیروز شدن در «جنگ وجودی» علیه جمهوری اسلامی و محور شرارت آن، باید «اتحاد بین ما» وجود داشته باشد.» در پی اتهامات نتانیاهو درباره قاچاق سلاح از مصر و از طریق محور فیلادلفیا، وزارت‌خارجه مصر سخنان نتانیاهو علیه این کشور را، تلاشی در جهت ممانعت از دستیابی به آتش‌بس با طرح نام مصر خواند. پارلمان کشورهای عربی و همچنین کشورهای اردن، عربستان، قطر، عراق، عمان و کویت به ابراز همبستگی با مصر در برابر اتهام‌زنی‌های نتانیاهو پرداختند و اظهارات او را محکوم کردند.

اهداف نتانیاهو از اصرار بر حفظ محور فیلادلفیا
جوسازی حول قاچاق سلاح توسط ایران برای کمک به حماس، پوشش و بهانه تداوم اشغالگری در نوار غزه است. در حقیقت نتانیاهو از اصرار بر حفظ محور فیلادلفیا، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد. هدف کوتاه‌مدت نتانیاهو از ادامه حضور در فیلادلفیا، کارشکنی در مذاکرات و فرسایشی کردن جنگ  برای بقای خودش است. اما اهداف بلندمدت و احتمالی نخست‌وزیر اسرائیل از اصرار به حفظ این محور: ایجاد پایگاه ثابت برای تشدید محاصره غزه، نفوذ امنیتی و تسلط اطلاعاتی بر غزه به سبک کرانه باختری برای شناسایی محل‌های اختفای رهبران مقاومت و کشف شبکه‌های پنهان تونلی و ذخایر تسلیحاتی مقاومت فلسطین، پیشبرد اهداف نظامی این رژیم برای تضعیف مقاومت در غزه با دسترسی به مرز و ساحل غزه و تسهیل حملات به مقاومت از طریق ورود و دور زدن ساحل غزه است. هر چند برخی منابع اسرائیلی در ضرورت نظامی و امنیتی حفظ این محور تردید دارند و هدف اصلی نتانیاهو در اصرار بر ماندن در فیلادلفیا را تداوم جنگ و ممانعت از آتش‌بس می‌خوانند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/251867/نتانیاهو-در-«فیلادلفیا»-به‌دنبال-چیست؟