ادامه حملات اسرائیل به کرانه باختری/ کودکان جنگ را در غزه متوقف می‌کنند
 

 

فرشته کیانی | بزرگ‌ترین حمله نظامی اسرائیل در دو دهه اخیر در کرانه باختری، جمعه وارد سومین روز خود شد. به گزارش «الجزیره»، گردان سرایا‌ القدس شاخه جِنین گفته جنگجویان این گروه «درگیری شدیدی» با سربازان اسرائیلی در جِنین داشته‌اند. اسرائیل جمعه خودرویی را در شهرک «الزبابده» در جنوب جنین واقع در کرانه باختری با پهپاد هدف قرار داد. شاخه نظامی حماس از جان‌باختن «وسام حازم»، رئیس حماس در جنین، به همراه دو عضو دیگر در این حمله خبر داد. به گزارش خبرگزاری فلسطین «وفا»، نیروهای اسرائیلی از رسیدن آمبولانس‌ها به محل حمله جلوگیری کردند. مقامات بهداشتی فلسطین می‌گویند که از زمان آغاز تهاجم اسرائیل به کرانه باختری در چهارشنبه، دست‌کم 20نفر ازجمله تعدادی کودک کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل مدعی است که اعضای گروه‌های مسلح را هدف می‌گیرد، اما ساکنان می‌گویند اسرائیلی‌ها عمدا به اردوگاه‌های پناهندگان حمله و جاده‌ها و زیرساخت‌ها را ویران می‌کنند. «حسین‌الشیخ علی» فعال سیاسی، در طولکرم به «الجزیره» گفت: «اسرائیلی‌ها محیطی ایجاد می‌کنند که مردم راهی جز ترک کاشانه‌شان نداشته باشند. آنها زیرساخت‌ها را کاملا نابود و برق و آب را قطع می‌کنند.» در این میان، وزیر خارجه رژیم اسرائیل خواستار «تخلیه موقت» فلسطینی‌ها از کرانه باختری شده بود. فعالان هشدار دادند این، کرانه باختری را به سرنوشت غزه دچار می‌کند.
به گزارش «گاردین»، ارتش اسرائیل بعد از حدود یک ماه از خان‌یونس و دیرالبلح در غزه عقب‌نشینی کرد. ساکنان خان‌یونس گفتند که با تخریب گسترده در خان‌یونس مواجه شده‌اند.«امل الاستال»، 48ساله، خانه‌های ویران‌شده و اجساد در حال تجزیه در فضای باز را توصیف کرد. «گاردین» نوشت که ارتش اسرائیل کاروان کمک‌های بشردوستانه در غزه را هدف حمله هوایی مرگبار قرار داد. این کاروان زیرنظر سازمان غیردولتی آنروا، هنگام حمله اسرائیل در شامگاه پنجشنبه در حال حمل تجهیزات پزشکی و سوخت به بیمارستانی در رفح بود و مسیر آن از قبل با ارتش اسرائیل هماهنگ شده بود. 5امدادگر در این حمله کشته شدند.
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که اسرائیل با «وقفه‌‌ای انسان‌دوستانه» در نبرد غزه برای واکسیناسیون کودکان علیه فلج اطفال موافقت کرده است. قرار است چندین منطقه از غزه شاهد توقف سه‌روزه درگیری‌ها باشد تا امکان واکسیناسیون فلج اطفال برای 640هزار کودک فلسطینی از یکشنبه فراهم شود. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در کمپینی اضطراری پس از مشاهده نخستین مورد بیماری فلج اطفال در غزه جنگ‌زده در ربع قرن گذشته، 1.2میلیون دوز واکسن فلج اطفال به غزه تحویل داده و 400هزار دوز دیگر در راه است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/251743/ادامه-حملات-اسرائیل-به-کرانه-باختری-کودکان-جنگ-را-در-غزه-متوقف-می‌کنند--