حمایت پارلمان ایتالیا از به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان کشوری مستقل
 

 

قانون‌گذاران ایتالیایی روز جمعه قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور تصویب کردند که دولت را تشویق می‌کند فلسطین را به‌عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسد. این طرح که از سوی حزب دموکراتیک متعلق به «ماتئو رنتسی»، نخست‌وزیر ایتالیا ارایه شده بود با 300 رأی مثبت به تصویب رسید. در این رأی‌گیری 45 نماینده از این طرح حمایت نکردند. این طرح غیرالزام‌آور خواستار آن است که کشور فلسطین به مرکزیت بیت‌المقدس به رسمیت شناخته شود.
پارلمان ایتالیا همچنین با پیشنهاد دیگری مبنی بر از سرگیری مذاکرات مستقیم میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در زمان مناسب موافقت کرد.
درحالی‌که اکثر کشورهای درحال توسعه جهان، فلسطین را به‌عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته‌اند بیشتر کشورهای اروپایی از موضع اسراییل و آمریکا مبنی بر این‌که این موضوع باید از طریق مذاکرات فلسطینیان با اسراییل حل‌وفصل شود حمایت می‌کنند.
برخی منابع نیز گزارش دادند که چنین رأی‌گیری نمادینی موضع دولت ایتالیا را نسبت به حل درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی براساس راهکار تشکیل دو کشور و بر پایه مذاکرات تغییر نخواهد داد.  پیشتر منابع سیاسی در رم اعلام کرده بودند که حزب حاکم دموکرات خواهان به رسمیت شناختن بدون قید و شرط کشور فلسطین است اما احزاب راست‌گرا خواهان این هستند که برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین شرط ازسرگیری مذاکرات صلح با طرف اسراییلی نیز گذاشته شود.
پیشتر سفیر رژیم صهیونیستی در رم اعلام کرده بود که موفق شده پارلمان ایتالیا را قانع کند تا از رأی‌گیری درخصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین خودداری کند. این درحالی است که کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین از این پیشنهادها انتقاد و اعلام کرد که چنین پیشنهاداتی موجب به رسمیت شناخته شدن غیرمشروط کشور فلسطین نمی‌شود.
«بیل شعث» از مقام‌های ارشد جنبش فتح نیز با اعلام این خبر تأکید کرد که فلسطینیان از پارلمان‌های دانمارک و یونان نیز خواسته‌اند تا  از کشور مستقل فلسطین حمایت کنند.
تاکنون 135 کشور جهان تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و پیش از این پارلمان‌های ایرلند، انگلیس، اسپانیا، بلژیک و فرانسه‌سال گذشته میلادی در اقدامی مشابه پارلمان ایتالیا، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. در این میان سوئد گامی فراتر نهاده و رسما فلسطین را به‌عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته است. مقامات فلسطینی‌ به دنبال به رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه با بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت آن هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25131/حمایت-پارلمان-ایتالیا-از-به-رسمیت-شناختن-فلسطین-به‌عنوان-کشوری-مستقل