ترور سیاستمدار مخالف کرملین در مسکو
 

 

«بوریس نمتسوف»، یکی از رهبران مخالف دولت روسیه روز گذشته در مسکو بر اثر شلیک 4 گلوله کشته شد. این سیاستمدار 56ساله که در دوره «بوریس یلتسین» وزیر انرژی روسیه بود از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سیاست‌های او در اوکراین محسوب می‌شد.
براساس گزارش رسانه‌های روس حدود ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه جمعه به وقت محلی، سرنشینان یک خودرو بوریس نمتسوف را که همراه با یک زن در نزدیکی کاخ کرملین درحال قدم زدن بود با شلیک چند گلوله کشتند و از محل گریختند. بلافاصله به دنبال این حادثه نیروهای پلیس وارد عمل شدند و منطقه را محاصره کردند.
در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ترور این مخالف برجسته دولتش را محکوم کرد و قول داد که تحقیقات در این رابطه انجام شود.
خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد، کمیته تحقیقاتی این کشور یکی از دلایل احتمالی این ترور را تلاش برای بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی در کشور خوانده است.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را یک «قتل هولناک و تحریک‌آمیز» خوانده است و از رئیس پلیس خواسته شخصا این پرونده را پیگیری کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که رهبر روسیه این قتل را اقدامی تحریک‌آمیز می‌داند.
نمتسوف، ۵۵ساله تنها سه ساعت پیش از به قتل رسیدن در گفت‌وگویی با رادیو «اکو» (Echo) در مسکو ولادیمیر پوتین را به «تجاوز بی‌معنا به خاک اوکراین» متهم کرد، تجاوزی که به گفته نمتسوف، «اقتصاد روسیه را در بحران فرو برده است.» خبرگزاری‌ها از این مصاحبه رادیویی به‌عنوان میراث سیاسی نمتسوف یاد کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آقای نمتسوف درحال آماده کردن گزارشی بود که شواهدی در مورد دخالت مستقیم روسیه در شورش شرق اوکراین را ارایه می‌داد.
ایلیا یاشین، یکی از رهبران مخالف دولت گفت: «من هیچ شکی ندارم که هدف اصلی این قتل، ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت در میان افرادی است که نسبت به مقام‌های کشور نقطه نظر متفاوتی دارند.»
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز انجام تحقیقات شفاف را در مورد ترور این رهبر مخالف در روسیه و مجازات عاملان آن را خواستار شد.
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز «قتل فجیع» بوریس نمتسوف را به شدت محکوم کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه نمتسوف را «مدافع شجاع و خستگی‌ناپذیر دموکراسی» نامید. اولاند همچنین مبارزه سرسختانه نمتسوف علیه فساد را تحسین کرد.
پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز مرگ نمتسوف را تخریب پل میان روسیه و اوکراین دانست. پوروشنکو در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: او پلی میان روسیه و اوکراین بود. این قتل این پل را تخریب کرد. فکر می‌کنم این اقدام اتفاقی نبوده است. تردیدی ندارم که قاتلان دیر یا زود مجازات می‌شوند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25129/ترور-سیاستمدار-مخالف-کرملین -در-مسکو