بازگشت طرح مبهم بخت‌آزمایی خودروسازان با همکاری بانک‌ها
 

 

در حالی که با راه‌اندازی سامانه یکپارچه، پروژه مبهم قرعه‌کشی خودرو حذف شده بود و متقاضیان واقعی در نوبت تحویل قرار می‌گرفتند، با مجوز وزارت صمت به ایران خودرو، قرعه‌کشی خودرو دوباره به حوزه عرضه بازگشت. به گزارش فارس وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۱.۵ سال پیش با تغییر وزیر، به دنبال حذف سامانه یکپارچه خودرو بود و مسئولان این وزارتخانه نیز هر گاه به صورت مبهم در مورد حذف سامانه یکپارچه خودرو اظهار نظر می کردند بلافاصله اظهارات خود را انکار می کردند و یا می گفتند که از صحبت‌هایشان برداشت اشتباه شده است! تا اینکه در پنجم اردیبهشت امسال در حاشیه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، وزیر صمت اعلام کرد که «اعتقاد بنده این است که ما در وزارت صمت مجری نبوده و سیاستگذار هستیم. هدف از ایجاد سامانه یکپارچه در زمان راه‌اندازی این بود که کمترین میزان تقلب در فروش و حداکثر نظارت صورت گیرد. لذا در حال حاضر بازار خودرو به سمتی حرکت می‌کند که دغدغه خرید خودرو از دوش مردم برداشته شود و خریداران به صورت مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.»این گفته‌های وزیر صمت دقیقا به منزله اعتقاد راسخ وی به حذف سامانه یکپارچه خودرو بود و لذا علی‌آبادی در پایان روزهای وزارتش در وزارت صمت بالاخره خواسته خود را عملیاتی کرد و با مجوزی که به ایران خودرو برای عرضه خودرو در سامانه‌ای مستقل داد، حذف سامانه یکپارچه خودرو را محقق کرد و ایران خودرو که فقط یک بار اقدام به عرضه در سامانه یکپارچه خودرو کرده بود به روش عرضه قبلی خود یعنی شیوه عرضه به روش قرعه‌کشی بازگشت.

ایران خودرو مجوز عرضه را از وزارت صمت گرفته است
احمد آقایی ، معاون وزیر صمت، گفت: ایران خودرو مجوز فروش را از کمیته خودرو وزارت صمت دریافت کرده است. البته اگر مروری به یک و نیم سال گذشته داشته باشیم، سامانه یکپارچه خودرو دقیقا بعد از آغاز به کار علی‌آبادی در وزارت صمت حذف شده بود زیرا تا قبل از اینکه علی‌آبادی سکان وزارت صمت را در دست بگیرد عرضه سراسری خودرو دو بار و در فاصله کوتاهی در سامانه یکپارچه خودرو در دوره فاطمی امین، وزیر سابق این وزارتخانه، انجام شد و در این شیوه عرضه تمام متقاضیان ثبت‌نام کننده در این سامانه در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند و خودروهای آنها طی این مدت -اگرچه مشکلاتی نیز در مسیر عرضه به وجود آمد- تحویل شد و یا در حال تحویل است. اما بعد از آغاز به کار علی‌آبادی در وزارت صمت هیچ عرضه‌ای به صورت یکپارچه توسط خودروسازان انجام نشد و مردم همواره در انتظار عرضه مرحله سوم خودرو در سامانه یکپارچه بودند. در این دور از عرضه، براساس آنچه احمد آقایی، معاون وزیر صمت، گفته، قرار است بیش از 100 هزار خودرو به متقاضیان عرضه شود و شرکت ایران خودرو نیز باید این خودروها را تا پایان سال به متقاضیان تحویل دهد.

معاون وزیر صمت: عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی انجام می‌شود
معاون وزیر صمت همچنین به خبرنگار فارس گفت: فرایند عرضه خودرو به این صورت است که اگر تعداد متقاضیان خودرو بیش از خودروهای عرضه‌شده باشد، اولویت‌بندی بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و خودروساز درباره افرادی که در قرعه‌کشی برنده نشده‌اند تعهدی ندارد. براساس اخبار غیررسمی، تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر برای 120 هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. لذا براساس آنچه معاون وزیر صمت اعلام کرده و همچنین خودروساز در شروط ثبت‌نام ذکر کرده است، برای اینکه مشخص شود این تعداد خودرو به چه کسانی می رسد باید قرعه‌کشی انجام شود. بنابراین در واقع بعد از اینکه دو سال از حذف قرعه‌کشی خودرو می‌گذرد بازهم قرعه‌کشی که در زمان خود به علت غیرشفاف بودن با انتقادات زیادی مواجه بود به حوزه عرضه و فروش خودرو توسط خودروسازان بازگشته است. گفته می‌شود از تعداد 120 هزار خودرو 50 درصد به طرح مادران و 20 درصد به خودروهای فرسوده اختصاص دارد و سهم متقاضیان عادی نیز تنها 30 درصد است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/251124/بازگشت-طرح--مبهم-بخت‌آزمایی-خودروسازان--با-همکاری-بانک‌ها--