رئیس‌جمهور با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و همزمان با آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اعلام کرد
 
فهرست کابینه نتیجه خرد جمعی است
 

 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولتی که به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است؛ دولتی که خود را متعلق به همه مردم ایران می‌داند و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. محور برنامه‌های من بر اساس خواست مردم و دستور رهبری، ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی است.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
در ابتدای این جلسه علنی، محمدباقر قالیباف ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور، درباره روند بررسی برنامه‌‌ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی گفت: رای‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد و امیدوارم با یک همدلی و بررسی‌های دقیق بتوانیم در پایان وقت قانونی، کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به اتمام برسانیم.رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها اظهار داشت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از ساعت 8 تا 20 و بعضا تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.

پزشکیان: صدای مردم باید به‌موقع شنیده شود
در ادامه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نهم که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای، وزرای پیشنهادی برای دولت چهاردهم را معرفی کرده بود، با حضور در صحن علنی مجلس  از برنامه‌های دولت و کابینه مدنظر خود دفاع کرد.
وی اظهار کرد: دولتی که به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است؛ دولتی که خود را متعلق به همه مردم ایران می‌داند و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب رهبر انقلاب و تحقق برنامه هفتم توسعه، محورهای هم‌گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود. امروز عرصه آزمون، همگرایی است و رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند توفیق دولت، موفقیت نظام است.
پزشکیان ادامه داد: امروز چاره کار، فهم مشترک و اقدام مشترک برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم است. اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود شاهد ناامیدی خواهیم بود. مردم در وضعیت سخت اقتصادی هستند و تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل این مسائل نیستند. اگر مردم احساس کنند رویه‌های اثربخشی به کار گرفته شده است، با تمام وجود در صحنه خواهند بود.
رئیس‌جمهور افزود: چشم‌اندازی که وجود دارد و رهبری آن را ترسیم کرده‌اند، یک ایران توسعه‌یافته با جایگاه اول علمی در منطقه و جهان را نشان می‌دهد. این هدف تحقق نمی‌یابد مگر این‌که با تمام وجود به آن باور داشته باشیم.

شاخص اولیه انتخاب اعضای دولت، رضایت مردم بود
وی تصریح کرد: ما دنبال خدمت به مردم هستیم. شاخص اولیه انتخاب اعضای دولت، رضایت مردم بود. عدالت درون این نهفته است. ما مجبور هستیم تعامل مثبت با تمام دستگاه‌ها و قوا داشته باشیم. منافع ملی باید بر منافع دستگاهی و جناحی تقدم داشته باشد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: هدف ما انعکاس صدای بی‌صدایان و گوش فرا دادن به فراموش‌شدگان و طردشدگان و کسانی است که تریبونی برای بیان خواسته‌های خود ندارند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه «فسادستیزی را با قدرت دنبال می‌کنیم و به آزادی بیان و انتقاد احترام می‌گذاریم» گفت: بازگرداندن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به مردم و فراهم کردن بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی از جمله مهمترین برنامه‌های دولت چهاردهم است.
وی افزود: ما برای خدمت به ملت آمدیم نه برای حکومت بر آنان. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد. نقاط قوت ما در وهله اول، مقام معظم رهبری است که با رویکرد عدالتخواهانه و فساد ستیز، مسیر تحقق چشم‌انداز را فراهم کرده و همواره پشتیبان دولت‌ها برای اجرای سیاست‌های کلی هستند. دومین نقطه قوت‌مان، هماهنگی ایجاد شده بین قوا است که بسیار اهمیت دارد. ان‌شاالله این هماهنگی با مجلس بهتر و برادرانه‌تر خواهد بود.
پزشکیان ادامه داد: ما همچنین نقاط قوت دیگری داریم؛ ازجمله بهره‌مندی از نیروی جوان و متخصص و با سواد؛ دارا بودن رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا. بنابراین دولت بالقوه ثروتمند است و دارایی‌های با ارزش دیگری همچون نفت و گاز دارد.

اکنون زمان مفاهمه است نه مقابله
رئیس‌جمهور با بیان چندسوال، اظهار داشت: چرا اهداف ما محقق نشده است؟ چرا اینجا ایستاده‌ایم؟ چگونه می‌توانیم به اهداف متعالی خود برسیم؟ حل این مسائل را می‌توان در پرتو حفط امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد. ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیازمند وفاق ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است. حال نوبت نمایندگان مجلس است که نقش خود را ایفا کنند. چون اکنون زمان مفاهمه است نه مقابله. مفهوم وفاق ملی یک رابطه دو طرفه است. همه ارکان تصمیم‌گیر باید در کنار هم برای حل مسائل قرار بگیرند. دولت من دست تفاهم به سوی همه فعالان عرصه خدمت دراز کرده است و می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل گام بردارد. انتظار دارم مجلس به عنوان عصاره ملت در این مسیر راهگشا باشد.

محور برنامه‌های من تحول در وضعیت اقتصادی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ، اولویت کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. بنابراین محور برنامه‌های من بر اساس خواست مردم و دستور رهبری، تحول در وضعیت اقتصادی است. اصلی‌ترین شاخص در بعد اقتصاد، توان تولید است که قدرت ملی را نیز به نمایش می‌گذارد.
تیم اقتصادی خود را موظف کردم که با مردم و نخبگان صحبت کنند
پزشکیان افزود: امروز هر سه قوه مسئول هستند و برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع‌سازی در داخل داریم. هدف همه ما باید تامین منافع مردم و کشور باشد. نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه‌مدت کنیم. من تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به طور پیوسته با عموم مردم و نمایندگان و همه نخبگان صحبت کنند و درهای وزارتخانه‌ها را بر روی اندیشه ها مختلف باز نگه دارند.

هیچ وزیری را بر اساس دید سیاسی پیشنهاد ندادیم
رئیس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی خود بیان کرد: چشم‌انداز سیاست‌های کلی، قانون برنامه و قانون اساسی است و ارزش‌ها، مردم هستند. ما به همه جریان‌ها و شخصیت‌ها اعلام کردیم افراد مدنظرشان برای وزارت را به ما پیشنهاد کنند. برای مشخص شدن وزرای پیشنهادی، چندین گروه‌ از کارشناسان و صاحبنظران بیش از ۱۰ هزار پرونده را بررسی کردند. هیچ کدام از این وزرای پیشنهادی را بر اساس نگاه سیاسی در فهرست نیاوردیم بلکه بر اساس شعار وفاق و وحدت انتخاب کردیم. ما به گفته‌های خود پایبند بودیم. تیمی که به مجلس معرفی کردیم نمادی از وفاق و همبستگی است. از دولت شهید رئیسی، روحانی و احمدی نژاد سعی کردیم افرادی را انتخاب کنیم. این شما هستید که امروز در اجرای این وفاق به ما کمک می‌کنید. کاری کنید که صدای واحدی از ما و شما برای جامعه و خارج از کشور بیرون بیاید.

برای حق و عدالت به اصلاحات معتقدم
مسعود پزشکیان همچنین پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان کابینه پیشنهادی اظهار کرد: من در تمام دوره‌ای که امکان و فرصت فراهم بود، تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ و آنها را مطرح کنم تا بهانه به دست بیگانگان دهم و از بحث‌های ما سوءاستفاده کنند. من به مردم و به شما هم قول می‌دهم و تاکید می‌کنم که امکان ندارد دروغ بگویم یا به حرفی که زده‌ام، پایبند نباشم. من همیشه از حق مردم، مذاهب و قومیت‌ها دفاع کرده‌ام چون به حق و عدالت در جامعه اعتقاد دارم و برای تحقق آن به اصلاحات معتقد هستم.پزشکیان خاطرنشان کرد: فهرست فعلی کابینه ماحصل خرد جمعی و کار کارشناسی است و مشورت‌ها را انجام داده‌ایم و در سطح بالای مشورت‌ها را صورت داده‌ایم. بله، مشکل هم داریم ولی نباید به خاطر این مسائل متوقف شویم.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/251021/فهرست-کابینه-نتیجه--خرد-جمعی-است