پیش‌بینی نمایندگان مجلس و کارشناسان این است که شاهد تعامل مثبت و سازنده مجلس در بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی خواهیم بود
 
بنای مثبتِ خانه ملت
 

 

بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که بنای تعامل با دولت را در روند بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور دارند؛ البته این نمایندگان تاکید دارند که وزرای پیشنهادی باید بتوانند از برنامه‌های خود به خوبی دفاع کنند، چراکه مجلس به عنوان خانه ملت باید مدافع حقوق همه مردم ایران باشد و سعی خود را در کنار دولت برای تشکیل یک کابینه قوی به کار گیرد.
در همین باره، مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سه معیار تعهد، تخصص و تجربه ملاک است؛ درباره تعهد، دستگاه‌های نظارتی دقت لازم را دارند اما از نظر تخصص و تجربه باید بررسی‌هایی انجام شود.
وی اضافه کرد: در نگاه کلی لیست وزرای پیشنهادی متشکل از افراد معتدل است که افراطی نیستند و از جریانات مختلف گزینه‌هایی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است؛ لذا به نظر می‌رسد آقای پزشکیان تقریبا به وعده‌های خود عمل کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «اراده و همراهی بین مجلس و دولت وجود دارد»، تصریح کرد: البته باید یکی دو تا از وزاری پیشنهادی تلاش بیشتری کنند و رایزنی‌هایی با کمیسیون‌ها داشته باشند.لاهوتی با بیان این‌که «دو تا سه گزینه پیشنهادی از لحاظ اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، لبه مرزی هستند و مابقی رای می‌آورند»، گفت: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی همراهی داشته باشد تا زودتر کابینه چهاردهم مستقر شده و کشور از بلاتکلیفی خارج شود.

جمع کردن بساط سهم‌‎خواهان کار ساده‌ای نیست
کمال الدین پیرموذن نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لزوم تعامل پزشکیان با همه ارکان و ساختارهای نظام برای پیشبرد اهداف و شعارهایش، اظهار کرد: رئیس‌جمهور باید کابینه خود را به مجلسی معرفی می‌کرد که ترکیب آن با دولت فاصله دارد؛ بنابراین در اینجا ملاحظاتی وجود دارد. من هم معتقدم درباره برخی اعضای کابینه انتقاد وجود دارد که البته این انتقادات بیان شده و رئیس جمهور آن را شنیده است. الان هم اصلاح طلبان باید به رئیس جمهور فرصت دهند تا برای تحقق شعارهایش اقدام کند. پزشکیان کابینه خود را باید براساس واقعیات موجود بین قوا و سایر نهادهای نظام تشکیل دهد.
وی با توصیه به اصلاح طلبان برای ادامه حمایت از رئیس جمهور بیان کرد: جمع کردن بساط تندوری، کوتوله‌های سیاسی، سهم‌خواهان، تمامیت‌خواهان و خشونت‌طلبان کار ساده‌ای نیست. الان هم باید به رئیس جمهور فرصت داد تا با همکاری و تعامل  با همه بخش‌های نظام و جریان‌های فکری، اهدافش را به پیش ببرد.

فضای مجلس برای بررسی کابینه پیشنهادی، همدلی با دولت است
علاوه بر این، روح‌الله لک‌علی‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: به نظرم لازم بود رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی دقت بیشتری به خرج می‌داد البته شاید فرصت کافی وجود نداشت و فشارهای جناح‌های سیاسی هم زیاد بود.
وی افزود: اگر کابینه ضعیف بسته شود، رئیس‌جمهور نمی‌تواند به وعده‌هایش عمل کند؛ لذا تمام تلاش ما در مجلس این است که کابینه خوب و قوی برای دولت بسته شود. بر همین اساس، تعارف را کنار گذاشته و اجازه روی کارآمدن وزیر ضعیف را نمی‌دهیم تا سربار دولت باشد چون دولت چابک می‌تواند در مسیر رشد و توسعه کشور به بهترین شکل گام بردارد.
این نماینده در جمع‌بندی اظهار کرد: فضای کلی مجلس در بررسی صلاحیت و رای اعتماد یک فضای همدلی برای دولت است اما مجلس شورای اسلامی باید از حقوق مردم دفاع کرده و اجازه ندهد وزیر ضعیف سکاندار شود.

زارعی: کابینه پیشنهادی تا حدودی فراگیر بوده است
غلامحسین زارعی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس هم گفت:‌ تقریبا می‌توان گفت کلیت کابینه پیشنهادی تا حدودی فراگیر است و  امیدواریم وزرای پیشنهادی به خوبی برنامه‌های خود را در کمیسیون‌ها ارائه داده باشند و در نهایت بتوانند از برنامه‌های خود دفاع کنند و رای قابل اتکایی بگیرند.
وی تاکید کرد: امیدواریم طبق رهنمودها و توصیه‌های رهبر انقلاب، قوه مجریه و مقننه بر اساس همدلی و همکاری با یکدیگر پیش می‌روند تا موفقیت رئیس جمهور که موفقیت همه ارکان نظام و کشور است، حاصل شود.

نظر فراکسیون انقلاب اسلامی هفته آینده اعلام می‌شود
همچنین فرشاد ابراهیم‌پور عضو هیات رئیسه موقت فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار کرد: صبح چهارشنبه جلسه هیات رئیسه موقت فراکسیون انقلاب اسلامی تشکیل شد و اعضای فراکسیون به بررسی نحوه اعلام صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداختند.وی افزود: در نهایت مقرر شد که فراکسیون هفته آینده جلسه‌ای برای رای‌گیری درباره ۱۹ وزیر پیشنهادی برگزار و نظر نهایی خود را اعلام کند.

همه احزاب و گروه‌ها با رئیس‌جمهور همراه باشند
یک فعال سیاسی نیز با اشاره به ضرورت همراهی با دولت جهت تشکیل سریع کابینه، بیان کرد: اکنون بیشتر از دو ماه است که کشور از حضور دولت و قوه مجریه محروم است. کار در دست تیم قبلی است و از آنجا که آنها نیز می‌دانند که حضورشان موقتی است، نمی‌توانند تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
محمد هاشمی تاکید کرد:  لازم است همه احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها و مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور را در تشکیل کابینه همراهی کنند چراکه نباید کار را معطل کرد. اگر یک یا چند وزیر رای نیاورند، یک ماه زمان می‌برد تا وزیر جدید به مجلس معرفی شود و رای اعتماد اخذ کند. ما نباید فرصت‌سوزی داشته باشیم بلکه باید فرصت‌ها را خرید.

 به پزشکیان اعتماد کنیم
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی از افراد کابینه که خیلی مناسب و خوب هستند؛ همراه دکتر پزشکیان بودند و اهداف ایشان را قبول دارند، ولی باید بگوییم که آقای پزشکیان لابد بر اساس معادله‌ای که در ذهنش است فکر کرده که این‌ها می‌توانند کمکی باشند.ما فعلاً باید به آقای پزشکیان اعتماد کنیم. ایشان یادداشت کوتاهی نوشتند که شما وقتی که انتقاد کنید خیلی خوب است، یعنی جامعه از حالت بی‌تفاوتی درآمده و این حرف درستی است. این‌که مردم حساسیت دارند که چه کسی وزیر می‌شود یا نمی‌شود یا چه کسی خوب است یا بد؟، نشان دهنده‌ی دغدغه‌ و امیدواری‌هایی است که به دولت دارند.
لذا بعضی از افراد را مناسب این دولت نمی‌دانند، این حسن ظن مردم را نشان می‌دهد، و الّا می‌گفتند، کل این‌ها به درد نمی‌خورند. به نظرم باید اعتمادمان به آقای پزشکیان را حفظ کنیم؛ ایشان هم گفته صبر کنید. باید کابینه کارش را شروع کند تا ببینیم که چند مرده حلاج‌اند، بعد قضاوت کنیم. امیدوارم که آقای پزشکیان به همه‌ی شعارها و وعده‌هایی که به مردم داده و گفته که گردنم را گرو می‌گذارم، عملی کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/250874/بنای-مثبتِ-خانه-ملت