پزشکیان در پاسخ به منتقدان:
 
عملکرد کابینه را نقد کنید !
 

 

  [ شهروند ]  معرفی کابینه پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور و تاکید بر فراجناحی بودن آن، از سویی موجب ابراز امیدواری هموطنانی شده است که از جناح‌بازی خسته شده بودند و البته از سوی دیگر، این اقدام پزشکیان مورد پسند برخی حامیان او نیست، چراکه آنها انتظار داشتند کابینه پیشنهادی به طور کامل وابسته به یک حزب و جناح سیاسی خاص باشد.
کنار گذاشتنِ رویکرد حذفی از سوی رئیس‌جمهور و به عبارتی میدان دادن به همه گروه‌های سیاسی و سلایق اجتماعی، در معرفی وزرای پیشنهادی متبلور شده است و نشان می‌دهد مسعود پزشکیان قصد دارد هیچ شخص یا نگاه سیاسی را حذف نکند. پزشکیان بارها اعلام کرده بود و همچنان تاکید دارد که باید دعواهای سیاسی را کنار گذاشت و بر همین اساس، وزرا و همکاران دولت خود را بر اساس شاخص‌هایی همچون تخصص، کارآمدی و کارنامه آنها انتخاب می‌کند تا شعار «وفاق ملی» و «دولت وفاق» را معنا بخشد و عملیاتی کند. بنابراین کاملا قابل پیش‌بینی بود که او بر اساس وعده و شعاری که مطرح کرده است، یک کابینه فراجناحی متشکل از همه سلایق اجتماعی و سیاسی را به مجلس معرفی کند. در میان تمجیدها و گلایه‌های مطرح‌شده درباره کابینه پیشنهادی، باید این نکته را در نظر گرفت که انتقاد و ابراز نظر، حق طبیعی و مسلم همه افراد جامعه است و البته انتخاب کابینه نیز حق رئیس‌جمهور است.

پزشکیان: صبر کنید کابینه کار کند و از روی عملکرد، نقد کنید
مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود نوشت: «مردم عزیز، سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌ را از روی عملکردش نقد کنید.»

فضای مثبت کمیسیون‌های مجلس درباره وزرای پیشنهادی دولت
عباس پاپی‌زاده، عضو هیات رئیسه مجلس، گفت: فضای مثبتی در کمیسیون‌ها درباره وزرای پیشنهادی دولت وجود دارد و فقط در یکی دو مورد ابهامات و سوالاتی وجود دارد که امیدواریم با ارائه توضیحات بیشتر برطرف شود. وی خاطرنشان کرد: مجلس در کنار و همراه دولت و برنامه‌اش همکاری با دولت است و قطعا موفقیت مجلس موفقیت دولت و بالعکس و موفقیت مجلس و دولت، موفقیت مردم محسوب می‌شود. فصل مشترک همکاری‌های مجلس و دولت برنامه هفتم توسعه و قوانین و اسناد بالادستی است و با محوریت این موارد است که مجلس و دولت تعامل و همکاری خواهند داشت.

پولادی: کابینه پیشنهادی نشانه بنای دولت بر همدلی با مجلس است
کامران پولادی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت، درباره لزوم همدلی میان مجلس شورای اسلامی و دولت چهاردهم برای تشکیل هرچه زودتر کابینه دولت جدید به ایسنا گفت: ‌با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ و تاکید ایشان بر همدلی و تعامل سازنده، قوای سه‌گانه وظیفه دارند تا بهترین همکاری را حول توصیه‌های رهبری با یکدیگر داشته باشند. وی ادامه داد: پس از ارائه لیست وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی متوجه شدیم که اراده خوبی از سوی دولت چهاردهم برای موضوع همدلی شکل گرفته است و قطعا نمایندگان نیز  این همدلی و همکاری را ادامه خواهند داد. البته مجلس دوازدهم حتما شاخص‌ها و ویژگی‌های مدنظر رهبر انقلاب برای وزرای انقلابی را مدنظر خواهد داشت و براساس آن به وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهد داد. البته رئیس‌جمهور محترم نیز قطعا با توجه به این شاخص‌ها وزرای مربوطه را معرفی کرده است.

سالاری: وزرای معرفی‌شده، نمایندگان را در توانمندی خود اقناع کنند
عثمان سالاری، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، عنوان کرد: مجلس در بررسی و دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی وسواس، دقت نظر و احتیاط بسیاری خواهد داشت. ابهاماتی درباره کارآمدی برخی از وزرای پیشنهادی مطرح شده است. بنابراین برخی از آنها در روند رای اعتمادها دچار چالش خواهند شد، مگر این‌که رئیس‌جمهور و وزرای معرفی‌شده بتوانند نمایندگان را اقناع کنند که توانایی و کارآمدی لازم را دارند.

آذر منصوری: مراقب تفرقه‌افکنی‌ها باشیم
آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:  «همه ما در قبال امیدی که در این بزنگاه مهم تاریخی در جامعه ایران شکل گرفته است، مسئولیم. ملاحظات پیش روی رئیس‌جمهور را پیش‌بینی می‌کردیم و رویکردها، رفتارها و نقد و مطالبه‌گری‌ها نیز باید در راستای افزایش اثرگذاری بیشتر ایشان باشد. مراقب تفرقه‌افکنی‌ها باشیم.»

فروردین و قوامی: ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند
دو نماینده مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کردند که حدود 90درصد کابینه پیشنهادی، رای اعتماد بگیرند. محمدمهدی فروردین گفت: به نظرم آقای رئیس‌جمهور در جهت تحقق وعده‌هایی که داده بود در معرفی کابینه خیلی خوب و صادقانه عمل کرد، چراکه کابینه پیشنهادی فراجناحی است و تمام ظرفیت‌ها، سلایق، جناح‌ها و دیدگاه‌ها را در کابینه خود لحاظ کردند. فکر می‌کنم حدود ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس می‌شوند.  هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، نیز پیش‌بینی کرد که بیش از ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان، از مجلس دوازدهم رای اعتماد کسب کند. وی با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی با دولت همراهی خواهد کرد»، اظهار داشت: دولت معذوریت و محدودیت‌های خاص خود را دارد و با توجه به شرایط مختلف، وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

نوبخت: باید امیدوارانه از پزشکیان حمایت کرد
محمدباقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، پیرامون موضوع کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «انتظارات اساسی از دکتر پزشکیان برای تحکیم حقوق شهروندی، تعاملات جهانی و گشایش‌های اقتصادی بیش از آنکه به ترکیب کابینه مربوط باشد به «اراده» و «شجاعت» ایشان وابسته است. خصوصیاتی که در دکتر پزشکیان وجود دارد. از این رو باید امیدورانه همچنان حمایتش کرد.»

اصلاح‌طلبان حق انتقاد دارند، ولی واقعیت‌ها را در نظر بگیرند
اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره ترکیب کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور اظهار کرد: به کابینه معرفی‌شده انتقاداتی وجود دارد که برخی از آنها بجا و برخی نابجا است. فعلا نمی‌توان قضاوت مطلق درباره کارآمدی کابینه داشت. به هرحال یکی از محورهای گفتمان پزشکیان، خاتمه دادن به دعواهای سیاسی بود و به نظر من او با این ترکیب کابینه می‌خواهد به این گفتمان خود عمل کند و از این جهت، رفتارش در راستای گفتمانش قرار دارد و نقدی به آن وارد نیست. وی افزود: اصلاح‌طلبان حق انتقاد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور را دارند، ولی واقعیت‌ها را هم در نظر بگیرند. مردم نیز به جای اشخاص، عملکرد آنها در کابینه را مبنای قضاوت خود قرار دهند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/250759/عملکرد-کابینه-را-نقد-کنید-!