[شهروند] این روزها- تا 26 مرداد- سواحل مازندران میزبان نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» به نویسندگی و کارگردانی حمید حسینخانی هستند که بهسفارش کنگره ملی سرداران شهید استان مازندران هر شب برای بیش از 10هزار تماشاگر به اجرا درمیآید. روایتی اپیزودیک از تاریخ پُرفراز و نشیب مازندران در قالب 10 واقعه تاریخی با کلیدواژه مقاومت و ایستادگی مردم مازندران در جبهههای مختلف که داستانهایی متنوع را- از آرشکمانگیر تا حمله مغول و قیام سربداران و قصه شیعه شدن مردم مازندران و عملیات والفجر ۸ و مدافعان مازندرانی حرم و نیز داستان قومی را که در زمان حمله اسکندر ایستادگی کرده و مانع ورود او به شمال ایران شدند- در 20 پرده در معرض تماشای مخاطبان گذاشته است.
آنچه در پی میآید؛ روایت حمید حسینخانی، نویسنده و کارگردان نمایش «راز سرزمین عشق» از این نمایش عظیم است که با همکاری 320 نفر از عوامل فنی و هنری تئاتر کشور روی صحنه آمده است. گفتنی است که حسینخانی پیش از این کنسرتنمایش «راه عشق» را به مناسبت عید غدیر در برج میلاد روی صحنه برده و پیشتر نیز نمایش میدانی «صدای پای عشق» را در نیشابور با روایت قصههای بومی نیشابور اجرا کرده است.
کمی درباره داستانهایی که اپیزودهای مختلف این نمایش عظیم را به وجود آوردهاند؛ صحبت میکنید؟
من این را بارها گفتهام که «راز سرزمین عشق» روایت تاریخ پُرفراز و نشیب مازندران است که در یک قالب اپیزودیک اجرا میشود و داستانهایی متنوع از تاریخ این مرزوبوم را در قاب میگیرد. در واقع ما در این نمایش از داستان آرشکمانگیر تا دفاع مقدس و مدافعان حرم را میبینیم و در این میان نقبی هم به ماجراهایی مانند ایستادگی قوم تپورئیها در مقابل حمله اسکندر بهشمال ایران، مقاومت مازندرانیها در مقابل حمله مغول، قصه شیخخلیفه مازندرانی رهبر قیام سربداران، قصه شیعه شدن مردم مازندران و تشکیل حکومت علوی و البته قصههایی از حضرت زهرا (س) و کربلا و حماسه آمل در سال ۱۳۶۰ میزنیم- که چگونه مردم با کمونیستها مقابله کرده و شهر را نجات میدهند.
در انتخاب این داستانها طبیعی است که مازندران نقش اصلی را داشته باشد. ولی میتوانید درباره آن نخی که دانههای مختلف این تسبیح را به هم متصل کرده است، حرف بزنید؟
نخ تسبیح ما در این حدود ۲۰ پرده روایتی که به مخاطب عرضه میشود «طبرستان» است. البته ناگفته نماند که کلیدواژه اصلی این نمایش را هم میتوان مقاومت و ایستادگی مردم در جبهههای مختلف عنوان کرد.
آیا قصههایی که در این نمایش روایت میشود استناد تاریخی هم دارند؟ در واقع آیا این قصهها راستیآزمایی تاریخی شدهاند؟
بله؛ در واقع درباره ابعاد پژوهشی این نمایش باید به این نکته اشاره کنم که تمام قصهها تاریخآزمایی شده و تماماً مبتنی بر واقعیت و دارای سند تاریخی هستند. چند کارشناس مذهبی و تاریخی نیز در این نمایش در کنار ما هستند و با کمک این دوستان سعی کردهایم قصههایی را انتخاب و بر مبنای آنها سناریوهامان را تنظیم کنیم که استناد تاریخی داشته باشند.
از استقبال مخاطبان از کار راضی هستید؟
استقبال که خوب است، ولی قطعا میتواند بهتر هم باشد. به هر حال ما این روزها هر شب از چهار تا پنج هزار مخاطب را میزبانی میکنیم که در قیاس با دیگر نمایشهای روی صحنه عالی است. اما اگر بدانید که ما از ابتدا ظرفیت مخاطبانمان را تا ۸هزار نفر پیشبینی کردهایم، میبینید که هنوز و همچنان جا برای بهتر شدن استقبال مخاطبین وجود دارد. به خصوص که ما در نمایش «راز سرزمین عشق» تا جایی که امکان داشته از عوامل بومی برای اجرا بهره گرفتهایم و اگر این موضوع را هم مدنظر قرار دهیم که «راز سرزمین عشق» حامل فرهنگ، تمدن و تاریخ مازندران است، میبینید که انتظارمان بیراه نبوده و حق داریم انتظار استقبال بهتری از سوی مخاطبان نمایش داشته باشیم. به هر حال این نمایش به خاطر روایت قصههای بومی جذابیت دوچندانی برای مردم این خطه دارد.
کمی هم درباره چالشهای اجرای نمایشی چنین صحبت میکنید؟
میدانید؛ موفقیت نمایشهای میدانی نیازمند مهارت و هماهنگی میان صدا، نور تصویر، جلوههای ویژه، بازیگران، گروه فرم، گریم، لباس و دیگر عوامل است. به هر حال ویژگی اصلی این ۹۰ دقیقه نمایشی که به مخاطب ارائه میشود، داشتن غنای تکنیکال است. نمایشی با قابها و دکورهای بزرگ و عظیم؛ با تعداد بازیگرهای زیاد و یک استیج غولپیکر حدود ۷۰ متری که با داشتن انفجارهای عظیم پرتعداد جذابیت ویژهای را چه از نظر بصری و چه از دیدگاههای هنری و فرهنگی و محتوایی برای تماشاگر بهوجود میآورد. این هماهنگی و مهارت در صدا، نور و حرکتهای فرم، تعویض دکورها، انفجارهای لحظهای آبی، خاکی و فوگاز و اتفاقات بصری جذابی که رقم میخورد، همه و همه چالشهای پرشماری هستند که بعد از حل و رفع آنها یک اجرای کمنقص حاصل خواهد شد- و ما هم در این نمایش تا حد امکان سعی کردهایم به این دستاورد محترم دست پیدا کنیم!
درباره میزان استقبال مخاطبان از کار صحبت کردید. کمی هم درباره کیفیت اجرای نمایش حرف میزنید که آیا برای خودتان به عنوان خالق اصلی نمایش راضیکننده بوده است یا نه؟!
بهلحاظ فنی اجرای چنین نمایشی با توان فنی استانی ممکن نیست و به خاطرهمین نیز ما سعی کردیم عوامل خود را از بین عوامل درجه یک سینما و تئاتر انتخاب کنیم. در واقع از توان فنی نیروهای متخصص در کنار ظرفیت استانی استفاده کردهایم تا کیفیتی را که آرزویش را داشتیم، به دست آوریم. در پاسخ به سوال شما هم باید بدون اغراق بگویم که به نظر شخص خودم «راز سرزمین عشق» از نظر تکنیک و فنهای نمایشی از جدیدترین و بهروزترین اتفاقات تئاتری دنیاست و حداقل در سطح خاورمیانه نمونه ندارد.