سيدحسين فلاح‌نوشيرواني
 
كسي كه در مراسم افتتاحيه غايب بود
 

 

سيدحسين فلاح‌نوشيرواني در‌ سال ۱۲۸۱ ه.ش در قريه نوشيروانكلا از توابع شهرستان بابل ديده به جهان گشود و در خانواده‌‌اي مذهبي پرورش يافت. وي به توصيه جد مادريش جلاي روستا  و به شهر بابل عزيمت مي‌كند و به مدت ۸‌سال در مدارس شرافت و احمدي به تحصيل مي‌پردازد. ايشان در خانه استيجاري زني به‌نام فاطمه سكني مي‌گزيند كه بعدها شادروان نوشيرواني خانه‌‌اي به پاي محبت‌هايي كه در حق ايشان کرده بود براي او مي‌سازد. شادروان نوشيرواني ساده مي‌زيست و از اسراف و تبذير به‌شدت پرهيز مي‌كرد. در مراسم هيچ يك از آثارش شركت نكرد و حتي در مراسم كلنگ‌زني دانشكده فني بابل وقتي كه استاندار وقت به‌دلايل سياسي و اجتماعي شركت نكرد، كلنگ را به‌دست معمار خود سپرد و به او دستور مي‌دهد كه كلنگ افتتاح را بزند و بلافاصله شروع بكار بكند. وي سرانجام در ۲۳ اسفند‌ سال ۱۳۵۰ به‌ديار معبود شتافت.
چشم‌اندازي از خدمات شادروان نوشيرواني
احداث دانشكده فني بابل، احداث آب انبار به ‌سال ۱۳۱۸ در يزد، احداث دبستان ۶ كلاسه در روستاي نوشيروانكلا در ‌سال ۱۳۲۳، احداث مسجد در قريه نوشيروانكلا در ‌سال ۱۳۲۴، احداث و تكميل حمام در قريه نوشيروانكلا در ‌سال ۱۳۲۴، احداث كارخانه روغن‌كشي در شهرستان كردكوي و كارخانه
پنبه پاك‌كني در گرگان و گنبد، حفر چاه عميق و لوله‌كشي آب شرب در كردكوي، مرمت پل نوشيروانكلا و نقارچي محله و درويش خاك بابل، احداث دبستان در قريه آردكلا بابل، احداث درمانگاه در نوشيروانكلا بابل، احداث دبستان دخترانه به‌نام دخترش هما در نوشيروانكلا بابل، احداث درمانگاه در قريه ديوا، تاسيس آموزشگاه حرفه‌‌اي در بابل، تاسيس هنرستان صنعتي نوشيرواني بابل، احداث پرورشگاه ايتام در بابل، احداث بانک خون و زایشگاه ام‌البنین در بابل، احداث ساختمان جذامیان در مشهد، اهدای زمین به آموزش و پرورش بابل برای احداث مدرسه‌ هاشمی‌نژاد، احداث منزل مسکونی برای خانم فاطمه، اهدای بورس تحصیلی به عده‌ای از دانشجویان، برپایی مجالس عروسی برای افراد بی‌بضاعت، پرداخت کمک نقدی ماهانه به پرورشگاه، احداث مدرسه در مجاورت پرورشگاه بابل، افتتاح حساب پس‌انداز برای 100 نفر از ایتام پرورشگاه، کمک نقدی به مبلغ 30‌میلیون ریال در سانحه آتش‌سوزی شهرستان ساری، کمک نقدی به زلزله‌زدگان و اردوی کار استان، احداث 4 دبستان به نام 4 دانشمند ایرانی در 4 شهر کشور، کمک جنسی به میزان یک‌میلیون ریال برای دبیرستان اسلامی بابل، احداث کارخانه قند در خوی و ارومیه، احداث مدرسه راهنمایی در اجوارکلا (توسط فرزندانش)، احداث کارخانه نساجی بابکان (توسط فرزندانش باتوجه‌به آرزوی احداث کارخانه مذکور توسط شادروان) در اجوارکلا، مساعدت در احداث پل کله‌بست و بهنمیر، تهیه 20هکتار زمین در روستای متی‌کلای بابل و اهدای آن به شهرداری بابل برای احداث پارک شهر، احداث کارخانه صابون و روغن مارگارین در جاده ورامین.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25067/كسي-كه-در-مراسم-افتتاحيه-غايب-بود-