طرح سرپرست داوطلب در بهزیستی
 

 

اکرام در فرهنگ به معنی نکوداشتن، احسان کردن، گرامی داشتن و خوش رفتاری کردن است. سازمان بهزیستی به استناد و تمسک به آیه کریم کلاْ بل تکرمون الیتیم که به معنی رعایت عزت نفس و کرامت انسان است، اقدام به حمایت مالی و عاطفی با کمک افراد خیر، از کودکان بی‌سرپرست   می‌کند.
افراد متقاضی سرپرستی، که در نظر دارند فرزندان شبه خانواده را در خانه‌های کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی تحت حمایت‌های مالی، عاطفی، تحصیلی و... قرار دهند، می‌توانند با مراجعه به مراکز نگهداری و تشکیل پرونده، فرزندان تحت سرپرستی را حمایت کنند.
تعریف سرپرست داوطلب:
به شخص حقوقی یا حقیقی اطلاق می‌شود که به صورت داوطلبانه و با انگیزه‌های خیر و معنوی به شیوه‌های گوناگون از کودکان بی‌سرپرست غیرمعلول و معلول مطابق آیین‌نامه حمایت می‌کند.
هدف: هدف از طرح سرپرست داوطلب جلب حمایت‌های مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی خیر از کودکان بی‌سرپرست است.
نحوه اجرای طرح:
الف: آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه در ارتباط با طرح از طریق رسانه‌های گروهی با همکاری روابط عمومی و دفتر مشارکت‌های مردمی
ب: معرفی داوطلبان و علاقه‌مندان به مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان
ج: معرفی کودکان و نوجوانان از طریق آلبوم‌های مخصوص حامی و ارایه اطلاعات و مشخصات مختصر کودک
د: در اختیار قراردادن شماره حساب بانکی کودک به حامی و سرپرست داوطلب
مجری طرح:
مجری طرح، دفتر امور شبه‌خانواده سازمان بهزستی است که تعامل نزدیکی با دفاتر مشارکت‌های مردمی و مراکز شبه‌خانواده شهرستان‌ها دارد و با متقاضیان همکاری لازم را انجام می‌دهد.
جامعه هدف و مشمولان طرح:
- کودکان مقیم در مراکز شبانه‌روزی دولتی بهزیستی
- کودکان مقیم در مراکز هیأت امنایی (غیردولتی)
- کودکان واگذار شده به بستگان سببی، نسبی و خانواده‌های داوطلب
- کودکان ترخیص شده از مراکز شبانه‌روزی که زندگی مستقلی دارند.
انواع حمایت‌های مورد نظر
 در اجرای طرح:
- ارایه کمک‌های اقتصادی و مالی به فرزندان
- ارایه کمک‌های جانبی به فرزندان شامل: آموزشی، اشتغال و کاریابی، کمک به تأمین هزینه مسکن، جهیزیه، ‌ازدواج، تهیه اسباب‌بازی و تجهیز محیط مناسب‌بازی باتوجه‌به نیازهای سنین مختلف کودکان
- ارایه خدمات مددکاری، روانشناسی، مشاوره‌ای و حقوقی به فرزندان
- همراهی و حمایت از کودکان در برگزاری مناسب اوقات فراغت
برنامه‌ریزی و نحوه ارتباط میان
 افراد خیر و کودکان:
هدف از اجرای طرح سرپرست داوطلب جلب مشارکت افراد خیر به نوعی است که خواست آنها در زمینه آشنایی با نیازهای یک کودک (تعدادی از کودکان) و نحوه هزینه کمک‌ها در رابط با کودک مورد نظر به صورت شفاف برآورده شود. در این خصوص باتوجه‌به حساسیت کارشناسی ارتباط فرزندان با افراد خیر رعایت موارد ذیل ضروری است:
- نام، نام‌خانوادگی و هرگونه اطلاعات و مشخصات درخصوص کودکان تنها در صورت تقاضای فرد خیر، با بررسی و صلاحدید دقیق کارشناسی و صرفا تا حد موردنیاز صورت پذیرد تا عزت نفس و شخصیت کودکان مورد مخاطره قرار نگیرد.
- نحوه انتخاب کودکان، آموزش و هدایت افراد خیر درخصوص حفظ اصول یاد شده از وظایف کمیته شبه خانواده است.
- چنانچه افراد خیر علاوه‌بر کمک‌های مادی، شخصا یا خانواده مایل به آشنایی حضوری با کودکان باشند، با تهیه گزارش کارشناسی مکتوب، برنامه‌ریزی مدون، دقیق و توافق کودک و خانواده می‌توان چنین ارتباطی را برنامه‌ریزی کرد.
- هرگونه ارتباط مستقیم میان کودک یا خانواده وی با افراد خیر ‌باید مبتنی‌بر رعایت حقوق کودک، رعایت احترام به شخصیت کودک و خانواده و رعایت موازین کارشناسی و مددکاری باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25064/طرح-سرپرست-داوطلب-در-بهزیستی