آخرین خبری که شهید صارمی منتشر کرد:
 
مزار شریف سقوط کرد!
 
به مناسبت 17 مرداد، روز شهادت شهید صارمی
 

 «محمود صارمی» سال ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد متولد شد. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۶۷ و شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته «جغرافیا»، به تهران مهاجرت کرد. او دوران تحصیل در مقطع کارشناسی را در سخت‌ترین شرایط زندگی، با کار کردن جهت امرار معاش و تأمین هزینه‌های تحصیل طی کرد. همچنین در کنار تحصیل، به دلیل علاقه شدیدی که به ورزش «کاراته» داشت، در مدت کوتاهی با گذراندن دوره‌های مختلف این رشته، موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربیگری شد و در مسابقات شهرستان و استان شرکت کرد که موفقیت‌هایی را نیز در این زمینه به دست آورد. آنچه در ادامه می‌خوانید مروری است به فعالیت‌ها و ماجرای دلخراش شهادت این   خبرنگار برگرفته از خبرگزاری «ایرنا».

اعزام به جبهه‌های حق علیه باطل
صارمی در حالی که مشغول به تحصیل در دانشگاه بود، نتوانست نسبت به تجاوز دشمن به خاک سرزمین‌مان بی‌تفاوت باشد و از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های «کردستان»، «حلبچه» و جنوب «خرمشهر» اعزام شد و ۱۷ ماه در جبهه به نبرد با دشمن بعثی پرداخت. پس از بازگشت از جبهه، ضمن ادامه تحصیل در سال ۷۰ به استخدام خبرگزاری «ایرنا» درآمد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد.

آغاز مسیر خبرنگاری
چنانچه ذکر شد شهید صارمی جذب خبرگزاری جمهوری اسلامی شد و بعد از پنج سال تلاش و فعالیت، به خارج از کشور اعزام و مسئولیت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را در مزار شریف برعهده گرفت. شهید صارمی دو سال به عنوان خبرنگار در افغانستان فعالیت داشت و اخبار و گزارش‌ها و تصاویر مربوط به تحولات افغانستان را پوشش می‌داد.

مزار شریف سقوط کرد
آخرین پیام مخابره‌شده از شهید محمود صارمی این بود: «مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است. من محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم. گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند.» ماجرا به زمانی برمی‌گشت که گروه طالبان (که در آن زمان تفکراتی بسیار افراطی داشتند)، در حال پیشروی و برانداختن حاکمیت وقت افغانستان بودند. در این مسیر، تفکرات ضد شیعی‌شان را هم مد نظر داشتند و افراط‌گرایی‌شان تا حدی بود که حتی به برخی مظاهر باستانی کهن افغانستان نیز آسیب‌هایی جدی وارد کردند. در جریان این اخبار و اتفاقات، صارمی نیز در حال مخابره و انتشار اخبار مربوط به پیشروی طالبان بود. به همین دلیل اعلام کرد: «مزار شریف سقوط کرد.» اما چنانچه گفته شد، انتشار خبر مربوط به سقوط مزار شریف جزء آخرین فعالیت‌های صارمی بود چراکه بعد از دستگیری توسط گروه طالبان، به شهادت رسید.

ماجرای شهادت
جریان شهادت صارمی برمی‌گشت به دستگیری او و چند تن از دیپلمات‌ها و خبرنگاران ایرانی. آن‌ها تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان از سوی این گروه دستگیر شدند. این اتفاق مصادف بود با 17 مرداد. هرچند آن زمان هنوز مشخص نشده بود چه اتفاقی برای این گروه افتاده. اما بعد از گذشت بیش از ۲۰ روز، تازه مشخص شد که افراط‌گرایان چه فاجعه‌ای را در مواجهه با این گروه بی‌گناه رقم زده‌اند. در آن زمان عمق فاجعه به حدی بود که سه روز عزای عمومی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اعلام شد. همچنین روسای جمهور بیش از ۱۸۰کشور جهان ضمن محکومیت این اقدام برای ایران، پیام تسلیت فرستادند. همچنین تصویر شهید صارمی به پاس رشادت و شهادت مظلومانه‌اش در مقابل سازمان ملل نصب شد. ۱۷ مردادماه در واقع یادآور رشادت و فداکاری شهید محمود صارمی است. خبرنگاری که شجاعانه در راه انجام وظیفه مهم اطلاع‌رسانی، جان خود را فدا کرد و شهید شد. در تشییع جنازه میلیونی این سربازان ولایت، رهبر فرزانه انقلاب نیز حضور یافتند.

هنوز هم با او درددل می‌کنم...
شهید محمود صارمی به روایت مادرش
مادر شهید صارمی در خاطرات خود به آخرین دیدار با فرزندش اشاره کرده و می‌گوید: «انگار این خداحافظی با همه خداحافظی های قبلی فرق می کرد، حس و حال عجیبی سراپایم را فرا گرفته بود و محمود را تا دم در حیاط بدرقه کردم و مدام او را می‌بوسیدم و نگاهش می کردم، نمی دانستم این آخرین دیدار من و محمود است. مادر از دلتنگی هایش برای محمود اینگونه می گوید: «هر وقت دلتنگ محمود می شوم یک دل سیر به قاب عکسش نگاه می کنم و او را می بوسم و هر وقت می خواهم با محمود صحبت کنم بر سر مزارش می روم و کلی درد دل می کنم.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/250405/-مزار-شریف-سقوط-کرد!