التهاب در خاورمیانه و زندگی صهیونیست‌ها در وحشت
 
از کابوس تلافی مقاومت در سرزمین‌های اشغالی تا «نبرد شکستن استخوان‌ها»
 

 

[عبدالباسط انصاری] پس از ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه در تهران و شهید فواد شکر در بیروت، التهاب در منطقه به اوج رسیده است. شامگاه جمعه و بامداد شنبه گذشته بسیاری از کاربران و منابع عبری در شبکه‌های اجتماعی از انتظار کابوس‌وار ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای پاسخ ایران و محور مقاومت به رژیم صهیونیستی و تلافی ترور هنیه سخن گفتند، به حدی که یک ویدئوی چند ثانیه‌ای تقطیع شده از یک مجری صداوسیما با مضمون احتمال حمله به سرزمین‌های اشغالی در ساعات انتهایی جمعه شب، بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای عبری داشت تا جایی که رسانه های منطقه از قول منابع عبری نوشتند که جنگ روانی رسانه‌ها و کانال‌های مجازی ایران با بحث داغ حول زمان و نحوه پاسخ مقاومت، سبب جنون صهیونیست‌ها شده‌اند. در دو روز اخیر انتشار اخبار متعددی از انتقال شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها به سبب وحشت از احتمال حمله قریب‌الوقوع محور مقاومت به شهرک‌های اشغالی سبب گسترش التهاب در میان صهیونیست‌ها شده‌است. افزون بر آن برخی منابع رسانه‌ای در منطقه خبر از آماده باش گسترده در پایگاه‌های آمریکایی در خلیج‌فارس و آماده‌باش ناوگان دریایی این کشور برای حملات مقاومت نوشته‌اند به‌حدی که پایگاه بغدادالیوم نوشته است پایگاه عین‌الاسد تبدیل به شهر ارواح شده و پهپادها شبانه‌روز بر فراز آن در پرواز هستند. آخرین اخبار و تحلیل‌ها از تنش در منطقه و احتمالات حول پاسخ مقاومت به جنایات رژیم صهیونیستی در ادامه ذکر خواهد شد:

پاسخ گسترده‌تر و سنگین‌تر به اذعان منابع آمریکایی
در میان تحلیل‌ها از نحوه پاسخ ایران و محور مقاومت به اسرائیل، برآورد رسانه‌های آمریکایی از افزایش شدت پاسخ حتی بیشتر از عملیات وعده صادق، جالب توجه بوده است. جان بولتون سیاستمدار جنگ‌طلب و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط درباره پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل گفته است: «به نظر می‌رسد ایران کاری بسیار تأثیرگذار و مهم انجام خواهد داد که این امر در اقامه نماز رهبر ایران بر تابوت هنیه در مراسم بزرگداشت و سخنان او مبنی بر پاسخ تند مشهود بود. من معتقدم که این یک رویداد بسیار مهم خواهد بود و واکنش این بار با آنچه در آوریل گذشته زمانی که ایران ۳۲۰ موشک و پهپاد را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، متفاوت خواهد بود. من معتقدم که در این مرحله احتمال دارد که ایران پاسخ خطرناکی را با هدف قراردادن اهدافی در اسرائیل انجام دهد که منجر به تلفات و خسارات سنگین‌تری شود.»(1) روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از یک منبع آگاه ایرانی آورده است: «اسرائیل از تمام خطوط قرمز عبور کرده است و پاسخ تهران قوی و غافلگیرکننده خواهد بود.»(2)
شبکه‌های آمریکایی همچون سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و ‌ام‌اس‌ان بی‌سی نیز در گزارش‌های متعددی بر پیچیده‌تر بودن و سنگین‌تر بودن پاسخ ایران و محور مقاومت به جنایات اسرائیل در این مرحله تأکید کردند.

هشدار منابع داخلی اسرائیل درباره تبعات جنگ منطقه‌ای
افزون بر آن در داخل سرزمین‌های اشغالی اتفاق‌نظر قطعی درباره تشدید جنگ در منطقه و گسترش نبرد به لبنان وجود ندارد. اختلاف‌نظر حول این مسئله به‌حدی بود که پیش از ترور شهید هنیه خبرهایی مبنی بر احتمال عزل یوآو گالانت و هرتزی هالوی وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش اسرائیل توسط نتانیاهو منتشر شد که برخی منابع می‌گویند به سبب التهابات پس از ترور هنیه فعلا این تصمیم متوقف شده است. علاوه بر این آناتولی ترکیه خبر داده است انتقادها از نتانیاهو در کنست(پارلمان اسرائیل) بر سر تشدید جنگ افزایش یافته است. در گزارش آناتولی آمده است: «سه عضو کنست در نامه‌ای محرمانه به نتانیاهو، درباره خطرات شدید حمله زمینی به لبنان هشدار داده و گفتند چنین اقدامی منجر به «شکستی غم‌انگیز برای اسرائیل» خواهد شد. آمیت هالوی، زئیو الکین و اوحد تال از اعضای کنست نسبت به عواقب جنگ ابراز نگرانی کرده و خاطرنشان کردند که حمله برنامه‌ریزی شده در جنوب لبنان، تهدید توپخانه حزب‌الله را که می‌تواند به حیفا، تل‌آویو و حتی جنوب سرزمین‌های اشغالی برسد، از بین نخواهد برد.».(3) همچنین تسنیم به نقل از منابع عبری درباره ترس از انتقام حزب‌الله به سبب ترور هنیه و فواد شکر آورده است: «آلون بن دیوید تحلیل‌گر امور نظامی در شبکه 13رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان اخیر سیدحسن نصرالله گفت: ما شنیدیم که نصرالله تهدید به پاسخی تند و بزرگ کرد و همه اسرائیلی‌ها باید سخنان او را جدی بگیرند...حزب‌الله جنگ را نمی‌خواهد اما می‌داند که پاسخ تند آن احتمالاً منجر به جنگ خواهد شد و ازاین‌رو برای هر سناریویی آماده می‌شود. اسرائیل پاسخ بزرگی از حزب‌الله دریافت خواهد کرد و ممکن است بعد از آن جنگ گسترش پیدا کند. حزی سمنتوف تحلیل‌گر شبکه 13رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد: باید این را بدانیم که تهدیدات نصرالله در سخنرانی اخیر او نشان‌دهنده تمایل شدید برای انتقام از دو عملیات تروریستی اسرائیل در ضاحیه بیروت و تهران است.»

بی‌تأثیر بودن ترور در بهبود موقعیت اسرائیل
روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی اذعان کرده است که ترور هنیه تبعات گسترده‌ای برای اسرائیل خواهد داشت و ابدا وضع این رژیم را بهبود نمی دهد و در حکم «شکستی راهبردی» برای اسرائیل است.(4) رسانه آمریکایی اکونومیست هم در تحلیلی که ایرنا آن را منتشر کرده درباره بی‌فایده بودن ترور هنیه برای اسرائیل آورده است: «ممکن است کشتن (شهادت) هنیه راهی برای نتانیاهو به منظور انجام خرابکاری در مذاکرات آتش‌بس باشد. شاید این ترورها توان اطلاعاتی و عملیاتی موساد را به رخ بکشد، اما موقعیت استراتژیک تیره اسرائیل را تغییر نمی دهد؛ چرا که جنگ این رژیم در غزه ماه‌هاست که بی‌هدف ادامه یافته و مهم‌تر از آن اینکه اسرائیل نمی تواند به طور نامحدود در همه جبهه‌ها نبرد کند. اگر بایدن در حمایت از اسرائیل سرسختانه عمل نکند، ممکن است نتیجه برای منطقه، از جمله خود اسرائیل بدتر شود و آن درگیری ویران‌کننده‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را کنترل کند.»

نبرد شکستن استخوان‌ها به روایت تحلیلگر عرب
عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه الرای‌الیوم نیز با اشاره به درخواست گالانت برای تشکیل ائتلاف علیه ایران، در زمینه نبرد در منطقه آورده است: «گمان نمی‌کنیم که ائتلاف درخواستی اسرائیل علیه ایران راه به جایی ببرد زیرا اگر نگوییم همه، اکثر متحدان آمریکا در منطقه در پیوستن به این ائتلاف علیه ایران مردد خواهند بود زیرا با خطرات امنیتی و نظامی بارزی روبه رو خواهد شد و جنگ آتی نبرد شکستن استخوان‌ها است و اسرائیل در ضعیف‌ترین روزهای خود به سر می‌برد. ارتش آن پس از حدود ۱۰ماه در شکست‌دادن مقاومت غزه به رهبری حماس ناکام مانده و با جنگ فرسایشی پرهزینه مقاومت فلسطین و لبنان و جنگ دریایی یمنی‌ها در سه دریا روبه رو است.»(5) عطوان در انتهای تحلیل خود با اشاره به جنگ‌افروزی آمریکا در منطقه در حدود دو دهه پیش و شکست هزینه‌های این کشور، از تکرار تاریخ این بار برای اسرائیل نوشته است.

پی‌نوشت‌ها:
1-isna.ir/xdRC8j
2- mdeast.news/?p=293890
3- www.yjc.ir/00at2c
4-www.irna.ir/xjRdLN
5-www.irna.ir/news/85556478/


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/250139/از-کابوس-تلافی-مقاومت-در-سرزمین‌های-اشغالی-تا-«نبرد-شکستن-استخوان‌ها»