پزشکیان در دیدار فرستاده ویژه رئیس‌جمهور چین:
 
چین شریک راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی ایران است
 

 

رئیس‌جمهور در دیدار فرستاده ویژه رئیس‌جمهور چین گفت: ایران و چین از ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری‌های مشترک برخوردارند که فعال‌سازی آنها فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در دیدار پنگ چینگ هوآ، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و نایب‌رئیس کنگره ملی خلق چین، کشور چین را شریکی راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: چین همواره از دوستان روزهای سخت ایران بوده است و کمک‌های پکن برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا را از یاد نخواهیم برد. وی با بیان اینکه ایران و چین از ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری‌های مشترک برخوردارند که فعال‌سازی آنها فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور به‌ویژه در دو موضوع مهم تکمیل طرح بزرگ «کمربند راه» و برنامه 25ساله همکاری‌های مشترک میان دو کشور تأکید کرد. پنگ چینگ هوآ فرستاد ویژه رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار گفت: چین برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل بوده و خواستار توسعه هرچه بیشتر این روابط است. وی بر آمادگی کشورش برای اجرای برنامه 25ساله همکاری‌های مشترک و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و افزود: چین همچنین از ایفای نقش ایران در عرصه تحولات منطقه‌ای و جهانی حمایت می‌کند و آماده همکاری با ایران در زمینه استقرار صلح و ثبات و تحقق نظم چندجانبه جهانی است.

ذره‌ای از حمایت فلسطین کوتاه نمی‌آییم
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خلیل الحیه، مسئول ارتباطات عربی حماس و جانشین دفتر سیاسی این جنبش در غزه، تأکید کرد: رهبری، ملت و دولت ایران نه‌تنها ذره‌ای از حمایت از ملت مقاوم و مظلوم فلسطین کوتاه نخواهند آمد، بلکه با عزمی راسخ‌تر به حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت و خصوصا مردم فلسطین و مظلومین غزه ادامه می‌دهند. خلیل الحیه نیز در این گفت‌وگو با تشکر از پیام تسلیت رئیس‌جمهور و نیز سخنان پزشکیان درخصوص مسئله فلسطین در مراسم تحلیف، جمهوری اسلامی ایران را حامی واقعی محور مقاومت و پشتیبان همیشگی فلسطینیان عنوان کرد.

حمایت پزشکیان از اقدام دولت بولیوی در قطع روابط با اسرائیل
پزشکیان همچنین در دیدار سلیندا سوسا لوندا وزیر خارجه بولیوی با تمجید از اقدام دولت این کشور در قطع روابط خود با رژیم صهیونیستی، برای تعمق و تقویت همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور در دولت جدید اعلام آمادگی کرد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اهتمام ویژه دولت خود به اجرای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان دو کشور تصریح کرد‌: بی‌تردید موفقیت در پیشبرد و اجرای این توافقنامه مشوقی برای تعمیم همکاری‌های دو کشور به دیگر بخش‌ها و زمینه‌ها خواهد بود.
وزیر امور خارجه بولیوی نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ملت ایران، سرزمین ایران را جلوه گاه صلح و دوستی در جهان توصیف و بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت و ارتقای هرچه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافقنامه همکاری‌های مشترک میان دو کشور تأکید کرد. وی ضمن محکومیت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و همچنین جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه، به اشتراک مواضع ایران و بولیوی در حمایت از مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت‌: بولیوی نخستین کشور در آمریکای لاتین بود که به تبعیت از جمهوری اسلامی ایران روابطش را با رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌طور کامل قطع کرد.

جنایت رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نخواهد ماند
رئیس‌جمهور در دیدار «سالیفو مودی» وزیر دفاع نیجر با محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و نیز ترور ناجوانمردانه شهید حاج اسماعیل هنیه، تصریح کرد: این جنایت و گستاخی رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نخواهد ماند. وزیر دفاع نیجر نیز در این دیدار، شهادت حاج اسماعیل هنیه را تسلیت گفت و اظهار داشت: طبیعتا تقویت روابط ما با یکدیگر خوشایند کشورهای غربی نیست اما الگو گرفتن از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد قلبی ما و تلاشی در راستای تقویت امت اسلامی است.

 نامه پادشاه عربستان به پزشکیان تقدیم شد
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، پیامی را به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، در رابطه با روابط دوجانبه بین دو کشور ارسال کرد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/249991/چین-شریک-راهبردی-و-استراتژیک در-سیاست-خارجی-ایران-است