تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، لکه ننگ و تناقض دیگری در کارنامه آلمان
 
ترس دولت آلمان از ترویج اسلام در قلب اروپا
 

 

[عبدالباسط انصاری] صبح دیروز چهارشنبه، پلیس آلمان با یورش به ساختمان مرکز اسلامی هامبورگ و مصادره اموال آن دست به تعطیل کردن این مرکز زد. همچنین وزارت کشور آلمان از بازرسی 53ساختمان متعلق به این مرکز در هشت ایالت مختلف این کشور و تعطیلی نهادهای وابسته آن در سه ایالت فرانکفورت، مونیخ و برلین خبر داده است. بهانه این کار وابستگی به رهبر انقلاب، تلاش برای ایجاد انقلاب اسلامی در آلمان! و ترویج افراطگرایی عنوان شده است. در ادامه نگاهی به حواشی رفتار زننده و غیردمکراتیک دولت آلمان با مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان یکی از سالم‌ترین و ریشه دارترین مؤسسات فرهنگی و مذهبی در اروپا خواهیم داشت:

اتهامات واهی و عجیب به مرکز اسلامی هامبورگ
خبرگزاری دویچه‌وله فارسی در گزارشی که درباره حمله پلیس آلمان به مرکز اسلامی هامبورگ منتشر کرده آورده است: «وزارت کشور آلمان اعلام کرد که فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز زیرمجموعه آن در شهرهای فرانکفورت، مونیخ و برلین را به‌دلیل پیروی از اهداف اسلام‌گرایانه تندرو ممنوع کرده است. این وزارتخانه تصریح کرد که مرکز اسلامی هامبورگ (معروف به مسجد آبی)، نظم قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان را نقض و تحریک‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را گسترش می‌دهد. اعضای این مرکز پیش‌تر از اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله هم حمایت کرده‌اند. بنا بر اعلام این وزارتخانه، صبح چهارشنبه، ۵۳مورد از اماکن مرتبط با این مرکز در هشت ایالت آلمان توسط ده‌ها مأمور مورد بازرسی قرار گرفت و اموال و دارایی آنها نیز ضبط شدند.»دویچه‌وله درباره این اتهامات واهی افزوده است: «وزارت کشور آلمان اعلام کرده این نهادها یهودی‌ستیزی تهاجمی و دشمنی عمیق با اسرائیل را تبلیغ می‌کنند و همچنین ایدئولوژی اسلام‌گرایی توتالیتر را که توسط حکومت ایران نمایندگی می‌شود، گسترش می‌دهند. بخش مهمی از دلیل ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای زیرمجموعه آن، اتهام علیه آنها مبنی بر حمایت از حزب‌الله لبنان است.»

واکنش ایران به اقدام غیرقانونی دولت آلمان
در پی برخورد خشن و نامناسب پلیس آلمان با مرکز اسلامی هامبورگ، مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه کشورمان، هانس اودو موتسل سفیر آلمان در ایران را به این وزارتخانه احضار و اعتراض شدید ایران به این اقدام خصمانه آلمانی‌ها را به وی ابلاغ کرد. نیلی احمدآبادی مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه در رابطه با این اقدام آلمان عنوان کرد: «متأسفانه آنچه امروز در آلمان اتفاق افتاد، مصداق بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با آموزه‌های ادیان ابراهیمی است که البته روی دیگر آن، دیکتاتوری و ترویج عامدانه خشونت است. برخی جریان‌های حامی تروریست‌های نشان‌دار و طرفداران خشونت و افراط گرایی با طرح اتهامات بی‌پایه، به‌دنبال دامن‌زدن به تنش‌های دینی و مذهبی هستند ... چنین اقداماتی نمونه آشکاری از مقابله با آزادی فکر و بیان و عملا تروبج خشونت و افراطگرایی است.» ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به این اقدام آلمان گفت: «این اقدام نشان‌دهنده اوج خصومت مقامات آلمانی با مبانی اسلام بوده و اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک است. این نوع رفتارها در حافظه تاریخی ایران باقی خواهد ماند و بی‌شک اقدام متقابل را به همراه خواهد داشت. وزارت امور خارجه موظف است هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و برخورد قاطع و بازدارنده با این نوع رفتارها داشته باشد.»

روایت یک منبع آگاه از برخورد خشن پلیس آلمان
یک منبع نزدیک به این مرکز حوالی ساعت 4 عصر به وقت تهران در گفتگو با ایرنا درباره برخورد خشن پلیس و اتهامات دولت آلمان گفت: «پلیس بدون در نظر گرفتن ملاحظات شرعی با سگ وارد محوطه مسجد شده و چندین ساعت درحال انجام عملیات بازرسی است. علاوه بر این، منازل مسئولین، مدیران، امامان و کارکنان مراکز در محاصره پلیس آلمان است و ارتباط با آنها در این مقطع زمانی ممکن نیست.» منبع آگاه، این عملیات را یک «هجمه سنگین» و «حمله خشن» از سوی دولت آلمان علیه یک نهاد مذهبی توصیف کرد که تاکنون سابقه نداشته است.  وی اتهامات نهادهای آلمانی درباره ارتباط چهار مرکز اسلامی هامبورگ، برلین، مونیخ و فرانکفورت با یکدیگر و هر دولتی را رد و تصریح کرد: « اولا این چهار مرکز به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند و سابقه آنها به پیش از انقلاب اسلامی بر می‌گردد. دوما فعالیت این مراکز به‌طور کامل در چارچوب قوانین و مقررات دولت آلمان است. سوما امامان آنها توسط مردم شناسایی، جذب و به‌کار گرفته شده و از سوی مراجع دینی تأیید و حمایت می‌شوند.»

تاریخچه مرکز اسلامی هامبورگ و فعالیت‌های آن
ایده ساخت مرکز اسلامی هامبورگ در دهه 30شمسی و دوران زعامت مرحوم آیت‌الله بروجردی در حوزه‌های علمیه شکل گرفت. مهر در گزارشی درباره تاریخچه مرکز اسلامی هامبورگ نوشته است: «مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۳میلادی) در شهر هامبورگ آلمان و با حمایت مالی آیت‌الله بروجردی در ابتدا با عنوان مسجد تأسیس شد. عملیات ساخت مرکز اسلامی هامبورگ در زمینی به مساحت بیش از ۴ هزار مترمربع، در ۲۴بهمن ۱۳۳۶ با حضور شیخ محمد محققی، نماینده آیت‌الله بروجردی آغاز شد، اما تا پایان عمر آیت‌الله بروجردی در ۱۳۴۰ به پایان نرسید. مرحوم استاد محققی لاهیجی از سرزمین گیلان به‌عنوان نخستین مدیر و امام مسجد امام علی(ع) شخصیتی جامع علوم معقول و منقول، با مدیریتی اخلاقی بود که توانست به بهترین وجه از مرجعیت اعلای شیعه نمایندگی کند.» در بخش دیگری از این مطلب درباره نقش شهید بهشتی در توسعه این مرکز آمده است: «در تداوم مجاهدت استاد محققی بود که آیت‌الله شهید دکتر بهشتی توانست با محوریت مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی(ع)، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا را تشکیل دهد که در حوادث پس از آن مانند حمایت دانشجویی از امام خمینی در دوران مبارزه نقش‌آفرین باشد. همچنین از مهم‌ترین اقدامات شهید بهشتی می‌توان به اتمام عملیات ساختمانی مسجد جامع هامبورگ اشاره کرد که بنای قبلی آن مورد اعتراض مردم و شهرداری هامبورگ بود. ایشان همچنین نام این مسجد را که «مسجد جامع ایرانیان» بود به مرکز اسلامی هامبورگ تغییر داد.»تاسیس کتابخانه با چند هزار عنوان کتاب، انتشار مجلات در معرفی اسلام، تشیع و مباحث دینی، تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی در آلمان و اروپا، بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی و مقابله با اسلام هراسی ازجمله فعالیت‌های ارزشمند این مرکز از ابتدا تاکنون بوده است.

رد پای اپوزیسیون ایران در تعطیلی مرکز هامبورگ
در بحبوحه اغتشاشات سال 1401و گسترش تحرکات اپوزیسیون علیه جمهوری‌اسلامی در اروپا، خبرهایی در رابطه با تلاش این گروه‌ها برای تعطیل کردن مرکز اسلامی هامبورگ منتشر شد. در پی انتشار این خبرها طیف‌های اپوزیسیون ساکن در آلمان و همچنین برخی احزاب و طیف‌های ضدایرانی شناخته شده در پارلمان این کشور با متهم کردن جمهوری‌اسلامی به جاسوسی از طریق این مرکز فشار گسترده‌ای برای تعطیلی آن به راه انداختند. دویچه وله در اواخر مهر 1401درباره اتهام زنی و فضاسازی اپوزیسیون برای تعطیلی این مرکز نوشت: «جامعه ایرانیان آلمان» که گروهی سکولار است از اتحادیه اروپا و به‌ویژه دولت آلمان خواسته که بر عوامل و نهادهای مذهبی که در این کشور به نمایندگی از رژیم ایران فعالیت می‌کنند، نظارت کند و آنها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این گروه گفته است در تجمعات و راهپیمایی‌های همبستگی با اعتراضات ایران اغلب اتفاق می‌افتد که «جاسوسان رژیم» از شرکت‌کنندگان در تظاهرات عکس می‌گیرند. تظاهرکنندگان[اپوزیسیون برانداز] بارها و بارها در مقابل مسجد آبی تجمع کرده‌اند. چند روز پیش، ده‌ها انجمن مهاجران، بسیاری از چهره‌های سرشناس دانشگاهی و سیاستمداران از احزاب مختلف نامه‌ای سرگشاده به سنای هامبورگ نوشتند. این نامه می‌گوید: «همکاری با یک نهاد افراطی یک توهین به جامعه دمکراتیک شهر و تهدیدی برای امنیت داخلی آن است.» آنها خواستار برچیده شدن مرکز اسلامی هامبورگ شده‌اند.»در پی این فشارها بود که برخی نمایندگان پارلمان آلمان از حزب دمکرات مسیحی و حزب سبز به فضاسازی برای تعطیلی این مرکز دامن زدند. در آبان 1401و در ادامه این جوسازی‌ها، رسانه‌های خارجی و معاند خبر دادند پلیس آلمان دست به حمله علیه مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای وابسته به آن در ایالت‌های مختلف جهت: «جست‌وجو برای یافتن شواهدی مبنی بر ضرورت ممنوعیت احتمالی فعالیت این مرکز» زده است! اقدامی غیرقانونی که مشخصا با هدف پرونده‌سازی‌ علیه این مرکز صورت گرفت. تا در نهایت این مرکز پس از گذشت حدود 21ماه از این ماجرا به تعطیلی کشیده شود.

جمع‌بندی
به‌نظر می‌رسد اهداف دولت المان از تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ؛ جلوگیری از فعالیت‌های آن در راستای اتحاد مسلمانان در آلمان و اروپا، ممانعت از ترویج معارف ناب اسلامی و مقابله با اسلام هراسی غربی‌ها، اخلال در فعالیت‌های روشنگرانه این مرکز درباره جنایات اسرائیل و غرب و فضاسازی تخریبی علیه جمهوری‌اسلامی بوده است. رفتارهای پلیس آلمان و یورش چندباره به ساختمان‌های این مرکز و پرونده‌سازی‌‌های مضحک، لکه ننگ دیگری در زمینه ادعاهای آزادی بیان و تساهل اروپا و غرب است. درحالی‌که سران گروهک‌های تروریستی، از دهه 70آزادانه در آلمان رفت‌وآمد دارند و به شکل آشکاری علیه ایران فعالیت و دسیسه می‌کنند اما هیچ‌گاه دولت آلمان برخورد خاصی با آنان نداشته اما همین دولت با یک مرکز دینی و فرهنگی به مانند یک مقر تروریستی رفتار می‌کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/249538/ترس-دولت-آلمان-از-ترویج-اسلام-در-قلب-اروپا