نیروهای هلال احمر به بیش از 1500 نفر در تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) خدمات امدادی ارائه کردند
 
ماموریت 4 هزار و 689 امدادگر در مراسمات اربعین
 

 

 امدادگران که در هر شرایطی در کنار مردم هستند، در این روزهای عزاداری نیز مردم را در سراسر کشور و حتی در آن سوی مرزها نیز تنها نگذاشتند. کنار زائران بودند تا آنها بتوانند به بهترین شکل مراسم عزاداری خود را برگزار کنند. با حضور امدادگران، در این چند روز، مردم در امنیت و آرامش توانستند موکب، هیئت‌ها و برنامه‌های عزاداری خود را برپا کنند. تا جاییکه فقط در روزهای تاسوعا و عاشورا بیش از 1500 نفر خدمات امدادی دریافت کردند.  محمودی رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به امدادرسانی هلال‌احمر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) از ارائه خدمات به بیش 1500 در از خبر داد و گفت: «امدادگران و نجاتگران در 447 شهرستان در 31 استان، به ارائه خدمات پرداختند. براین اساس، در 2 روز تاسوعا و عاشورا، 1534 نفر از مراجعه کنندگان این مراسم، خدمات امدادی دریافت کردند. در این مدت زمان، 1004 نفر در محل درمان و 42 نفر نیز توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند. 1047 تیم عملیاتی متشکل از 4 هزار و 689 نفر از امدادگران و نجاتگران‌ این جمعیت در پست‌های امدادی در مراسم روز تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) در سراسر کشور حضور و خدمات
 ارائه دادند.»

ارائه خدمات درمانی در عتبات عالیات
این در حالی است که در عتبات عالیات نیز نیروهای هلال احمر باز هم در کنار زائران بودند و در این روزهای سوگواری به آنها خدمات امدادی ارائه کردند. صبح دیروز دکتر مرعشی رئیس مرکز پزشکی‌حج و زیارت در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران خدمات خود را در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان به صورت شبانه‌روزی و با استفاده از کادر مجرب پزشکی اعم از پزشکان متخصص و عمومی، پرستاران، کارشناسان فوریت‌های دارویی و سایر رده‌ها به بیماران و مصدومان در عتبات عالیات ارائه می‌کند. همچنین نیروهای هلال احمر در روز عاشورا در عتبات عالیات خدمات درمانی رایگان ارائه کردند.»
مرعشی همچنین توصیه‌هایی نیز به زائران حسینی برای جلوگیری از گرمازدگی کرد: «عمده‌ بیماران در این ایام عزاداری دچار عفونت‌های تنفسی، مشکلات گوارشی، علائم اولیه گرمازدگی و دردهای اسکلتی و عضلانی بوده و طبق روال سنوات گذشته، پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده و پس از عاشورای حسینی در عتبات عالیات، رسیدگی به جراحت‌های ناشی از سبک خاصی از عزاداری، بخش قابل توجهی از مراجعات را تشکیل دهد. به زائران حسینی توصیه می‌شود برای حفظ سلامت خود و همراهانشان در این ایام، اصول مراقبت‌های پیشگیرانه را مد نظر داشته باشند. از قرارگرفتن غیرضروری و بی‌مورد در معرض تابش اشعه‌ خورشید و خروج از اماکن اقامتی در ساعات گرم روز خودداری کنند. زائران همراه داشتن و مصرف مداوم آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات را به عنوان امری ضروری جهت دوری از کاهش آب بدن و ابتلا به علائم گرمازدگی مدنظر داشته باشند. از مصرف زیاد خوراکی پرهیز و درصورت داشتن سابقه بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت، مشکلات قلبی، اختلالات خُلقی و ... داروهای خود را طی سفر مانند قبل از آن به طور صحیح و به‌موقع مصرف و از قطع یا نامنظم‌سازی آن به‌شدت اجتناب کنند.»

بازدید رئیس هلال‌احمر از نحوه خدمات‌رسانی به عزاداران‌حسینی
رئیس جمعیت هلال احمر در سفر به استان قم، ضمن حضور در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز عاشورا، از پست‌های امداد و درمان هلال‌احمر و خدمات‌رسانی به عزاداران حسینی بازدید کرد. دکتر پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و هیات همراه، صبح روز عاشورا به منظور بازدید از پست های امداد و درمان و حضور در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام وارد شهر مقدس قم شد. براساس این گزارش، دکتر کولیوند ابتدا در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حضور و ضمن زیارت، از پست های امداد و درمان مستقر در حرم بازدید و از خدمات شایسته هلال احمر قم به عزاداران حسینی تقدیر و تشکر کرد. وی در ادامه در بیت مقام معظم رهبری حضور یافت و از نزدیک، در جریان روند ارائه‌ خدمات امدادی و درمانی هلال‌احمر قم به عزاداران اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار گرفت. کولیوند همچنین در ادامه بازدیدهای خود، از پوشش امدادی عزاداران عاشورای حسینی در هیئت کف العباس علیه السلام بازدید کرد و با حضور در جمع عزاداران حسینی این هیئت به
 سوگواری پرداخت.

صعود امدادگران به قله دماوند به یاد شهدای کربلا
نیروهای امدادی هلال احمر همچنین ضمن خدمت‌رسانی به مرد، به یاد شهدای واقعه کربلا به قله دماوند صعود کردند. رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان ضمن اعلام این خبر به فعالیت ۴۱۲ امدادگر در تاسوعا و عاشورا در استان کرمان اشاره کرد و گفت: «۱۰۷ نفر از عزاداران حسینی از خدمات امدادی هلال احمر بهره‌مند شدند. در این راستا، تست قند و فشار خون ۸۲ نفر اندازه‌گیری شد، ۲۰ نفر در محل درمان سرپایی شدند و پنج نفر نیز توسط نیروهای هلال احمر به مراکز درمانی انتقال یافتند. در این بین، ۶۷ دستگاه خودروی امدادی، نجات و موتورسیکلت در روزهای تاسوعا و عاشورا به کار گرفته شدند. امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان کرمان به یاد شهدای واقعه کربلا، در مدت زمان ۱۶ ساعت به قله دماوند صعود کردند.»

پوشش همزمان نوار ساحلی و مراسمات محرم در گیلان
این در حالی است که بیش از یک میلیون نفر در سراسر استان از پوشش امدادی هلال احمر در دهه اول محرم بهره‌مند شدند. هادی سلیمی مدیرعامل هلال‌احمر گیلان، در این باره توضیاحاتی داد و گفت:  «۳۴ تیم امداد و نجات در قالب ۱۷۰ نفر نیروی عملیاتی، پوشش امدادی مراسمات دهه اول محرم را در سراسر استان عهده دار بودند.» هادی سلیمی، درخصوص پوشش امدادی جمعیت هلال احمر استان گیلان در دهه اول محرم، گفت: «پوشش همه جانبه ۳۱۳ کیلومتر نوار ساحلی خزر نیز مانع خدمات دهی جمعیت هلال احمر استان به عزاداران حسینی نشد.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان با اشاره به استقرار نیروهای عملیاتی و امدادی در حسینیه‌ها، بقاع متبرکه، امامزادگان و در مسیر دسته جات عزاداری و نمازهای جماعت ظهر عاشورا برای خدمت رسانی و ارائه خدمات سلامت محور به مردم، افزود: «برپایی ایستگاه‌های سلامت، آموزش های چهره به چهره، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخت و توزیع بیش از ۳۰۰۰ پرس غذای گرم و برگزاری اجتماعات عزاداری توسط اعضای جوانان و داوطلب از دیگر برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر استان گیلان در دهه اول محرم حسینی بود.» سلیمی با بیان اینکه صدها نفر از سوگواران در کلیه شعب مورد خدمات هلال احمر گیلان از قبیل خدمات تست قند خون، فشار خون، اکسیژن تراپی، تریاژ و انتقال به مراکز درمانی قرار گرفتند، گفت: «تیم‌های پشتیبان شعب و واکنش سریع معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان نیز در کنار ۱۰ شعب دارای طرح‌های سالم سازی شده و نقاط خطرآفرین دریا در تعطیلات گذشته به هموطنان خدمت‌رسانی کرده و چندین مغروق را از خطر غرق شدن نجات دادند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/249094/ماموریت-4-هزار-و-689-امدادگر-در-مراسمات-اربعین